روز قم” و معرفی جاذبه‌های مغفول مانده گردشگری

سپهر اقتصاد- قم با تمدن 7 ساله جاذبه‌های گردشگری و میراثی فراوانی در خود جای‌داده که کوه خضرنبی(ع)، موزه آستان مقدسه و بیت تاریخی امام راحل را می‌توان به‌عنوان سه اثر برجسته در این زمینه نام برد. به گزارش شهرنیوز، شهر مقدس قم با تمدن 7 هزارساله خود ظرفیت‌های گردشگری، تفریحی و جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری در دل خود جای‌داده که به دلیل ضعف در معرفی و توسعه صنعت و اقتصاد گردشگری نوعاً ناشناخته است.

آن چیزی که به اقتصاد و رشد یک شهر گردشگرپذیر کمک می‌کند” ماندگاری گردشگران” در آن منطقه است تا ارزش‌افزوده‌ای از آن برای توسعه شهر حاصل شود. بخشی از ماندگاری زائران و گردشگران در یک شهر بستگی به حجم و جذابیت‌های زیرساختی موجود دارد که طی ۶ سال گذشته شهرداری قم تلاش کرده با احداث مجتمع‌های تجاری، بوستان‌های شاخص شهری، تجهیز شهربازی‌ها، بهبود مراکز اقامتی و غیره بستر ابتدایی ماندگاری بیشتر زائران و گردشگران را فراهم کند که در ۲ سال گذشته محدودیت‌های کرونایی بالطبع تأثیر منفی زیادی بر بخش خدمات و گردشگری این شهر وارد کرده است. بااین‌وجود قم با تمدن ۷ هزارساله خود دارای جاذبه‌های میراثی زیادی است که هرکدام از آن‌ها به‌تنهایی قابلیت تبدیل‌شدن به قطب گردشگری و جذب توریست است که بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ازجمله آن‌هاست که بستری آماده برای معرفی و حضور گردشگران را به وجود آورده‌اند. ظرفیت‌های مغفول قم در کنار نقش مهم قم در تحولات ملی و بین‌المللی، شهرداری قم را بر آن داشته تا با رایزنی و تلاش‌های شبانه‌روزی سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر را به نام«روز قم» در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب کند تا از رهگذر این نام‌گذاری و ایجاد حساسیت عمومی در بین شهروندان و مدیران استانی زمینه بهتری جهت معرفی بسترهای مستعد اقتصادی و توسعه، افزایش احساس تعلق و هویت شهری، بهبود فرهنگ شهروندی و غیره ایجاد کند که دراین‌بین معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار ارزشمند میراثی را از مهم‌ترین اهداف روز قم می‌توان نامید. کوه خضر نبی(ع) از جاذبه‌های گردشگری مذهبی موردتوجه و استقبال در قم کوه خضر نبی(ع) است که به دلیل پیشینه و روایت‌هایی که از آن وجود داشته همیشه موردتوجه مردم و زائران ورودی به این شهر است. کوه خضر در قلب شهر قم است، هرچند به لحاظ تعاریف جغرافیایی در حقیقت تپه‌ای بیش نیست و ارتفاع آن کمتر از ۶۰۰ متر است ولی به علت شاخص بودن آن نسبت به‌تمامی ارتفاعات مشرف به شهر، نام کوه را بر آن نهاده‌اند و به جهت وجود عبادتگاهی قدیمی در بالای آن که منسوب به حضرت خضر نبی (ع) است، به آن کوه خضر نبی(ع) می‌گویند. هرچند ممکن است رنگ خاک این کوه که به سبزی می‌زند باعث انتخاب چنین نامی برای آن شده باشد. چشم‌انداز زیبایی که از این کوه به شهر قم وجود دارد هرروزه توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان و کوه‌پیمایان را به خود جلب می‌کند. طی چند سال گذشته با احداث یادمان شهدای گمنام در محوطه کوه خضر استقبال شهروندان از این نقطه ناب گردشگری بیشتر شده است. موزه آستان مقدسه حرم کریمه اهل‌بیت(ع)

موزه آستانه مقدسه یکى از ذخایر مهم و ارزشمند تاریخى و هنرى ایران است و به‌عنوان تنها موزه استان قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موزه آستانه مقدسه از بین ۱۲۵ موزه موجود در کشور، یکى از قدیمی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود که در آبان ماه سال ۱۳۱۴ شمسى در محوطه داخلى حرم مطهر و محل فعلى مسجد شهید مطهرى تأسیس گردید. فعالیت این موزه تا حدود دی‌ماه سال ۱۳۵۳ ادامه یافت و از آن تاریخ تا سال ۱۳۶۱ به دلایل متعدد (ازجمله لزوم گسترش فضاى جانبى موزه و احداث ساختمان فعلى) فعالیت موزه متوقف شد. ساختمان کنونى موزه که در میدان آستانه واقع است، بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ احداث شد که ابتدا با مساحتى حدود ۵۰۰ مترمربع فعالیت داشت، ولى درسال ۱۳۷۱ در زمان تولیت وقت زیرزمین موزه نیز راه‌اندازی شد که مجموعاً ساخت آن به یک هزار مترمربع افزایش یافت. فضاى فعلى موزه جوابگوى نیاز نیست و به همین دلیل در طرح جامع توسعه حرم مطهر، پیشنهاد تأسیس موزه‌ای بزرگ در چندین طبقه و همراه با امکانات و تجهیزات لازم ارائه‌شده است. بیت تاریخی امام خمینی(ره)

خانه امام خمینی(ره) ازجمله آثار قرن ۱۴ شمسی به‌حساب می‌آید و محل زندگی امام راحل در دوره‌ای که در شهر قم زندگی کردند، می‌باشد. این خانه در سال ۱۳۳۵ توسط امام راحل خریداری شد و تا سال ۴۲ شمسی در آن زندگی کردند و سرانجام در سال ۱۳۷۳ توسط مرحوم حاج احمد خمینی به بیت مقام معظم رهبری واگذار شد. خانه امام خمینی(ره) در شهر قم بنایی دو آشکوبه و ساده شامل یک طبقه همکف و زیرزمین است. حیاط این بنا در جنوب آن و فضاهای سرپوشیده در شرق و غرب خانه قرار دارد. سطوح داخلی این خانه قدیمی بدون تعیین و گچ اندود شده است. سطح خارجی نیز از جرزهای آجری و سطوح گچی یکدست و بدون نقش و نگار می‌باشد. گفتنی است با ابتکار شورای شهر قم از ساعت ۹۷ نمایشگاه دائمی و مصور آینه انقلاب در بیت تاریخی امام خمینی(ره) با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز افتتاح‌شده است. مستندات این نمایشگاه از منابع موسسه تنظیم و نشر امام، دائره‌المعارف امام خمینی(ره) و برخی کتب دیگر تهیه‌شده است. خانه امام خمینی در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر