رییس شورای شهر:اقدامات شهر طبق قانون به مدیریت شهری واگذارشده است

سپهر اقتصاد-رئیس شورای اسلامی شهر قم به برخی حاشیه‌های روزهای اخیر درباره برخی پروژه‌های شهری اشاره و گفت: باید توجه داشت که طبق قانون، بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی، طرح‌های تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها به مدیریت شهری واگذارشده است تا پس از تصویب نهایی، به شورای عالی شهرسازی ارسال شود.
به گزارش شهرنیوز، حسین اسلامی در نشست رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم با تبریک هفته دولت به همه دولتمردان و کارمندان و اشاره به سالروز انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریورماه و شهادت جمعی از یاران انقلاب اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر دو یار انقلاب اسلامی و از جنس مردم بودند و دولت شهیدان رجایی و باهنر نخستین دولت مردمی بود که پس از حاکمیت لیبرال‌ها حاکم شد و بیشترین تلاش و کوشش را از خود نشان داد. وی ادامه داد: درباره نقش و اهمیت دولت شهید رجایی و شهید باهنر همین بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید باهنر را مرد بی‌تظاهری خوانده‌اند که هیچ‌کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن مواج وی چه می‌گذرد؛ ضمن آنکه حضرت آقا، افشای خیانت بنی‌صدر را نیز از ویژگی‌های شهید رجایی دانسته‌اند. رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: حضرت آقا درعین‌حال درباره دولت شهیدان رجایی و باهنر فرموده‌اند که مدت خدمت آن دو کم بود، اما در همان مدت کم نشان دادند که با اخلاص و قصد خدمت به مردم به میدان آمده‌اند. وی سپس به اهمیت بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت توجه داد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به اعضای دولت متذکر شدند که فرصت خدمت کم است و باید آن را قدر دانست. اسلامی درباره بحث‌های کارشناسی امور تملکات در مدیریت شهری ابراز کرد: در این موضوع، اصل بر توافق بین طرفین است و کارشناسی در مرحله بعد قرار دارد؛ برای اطمینان از کارشناسی بودن قیمت‌ها، کمیته‌ای در مدیریت شهری در امور تملکات و قیمت‌گذاری تشکیل‌شده که خوشبختانه این کمیته در شرایط امروزی به اشراف کاملی دست‌یافته و حتی کارشناسان رسمی هم در مشورت با کارشناسان این کمیته به قیمت نهایی دست پیدا می‌کنند. وی همچنین به برخی دیگر از مناسبت‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در سالروز بازگشت آزادگان سرافراز و همچنین روز پزشک، توفیق حاصل نشد تا تقدیر حضوری از این عزیزان به شکل کامل و با توجه به محدودیت‌های کرونایی به عمل آید که ازاین‌رو، بخش دیگری از تقدیرهای مربوط به این دو مناسبت در نشست امروز شورای شهر انجام می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر قم به برخی حاشیه‌های روزهای اخیر درباره برخی پروژه‌های شهری توجه داد و اذعان کرد: باید توجه داشت که طبق قانون، بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی، طرح‌های تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها به مدیریت شهری واگذارشده است تا پس از تصویب نهایی، به شورای عالی شهرسازی ارسال شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با تأکید بر اینکه شهرداری قم همواره برای حفظ قم تاریخی و کهن پیشگام بوده و هست گفت: بازسازی مرکز محله‌ها، بقاع متبرکه و بازارهای تاریخی شهر نشانه‌ای از تلاش مدیریت شهری در حفظ بافت تاریخی است.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر، امین اموال مردم شهر هستند خاطرنشان کرد: به‌هرحال اهمیت تملکات و قیمت‌گذاری‌ها در محدوده شهری می‌طلبد تا مجموعه مدیریت شهری با دقت بیشتری درباره آن‌ها اقدام کند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با انتقاد از آسیب‌های واردشده به شهر به دلیل نگاه‌های بخشی هر یک از نهادها و سازمان‌ها گفت: به‌طور مثال برای شهر قم، ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی تعیین‌شده است، درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این محدوده اصلاً بافت شهری نیست. وی با تأکید بر اینکه شهرداری قم همواره برای حفظ قم تاریخی و کهن پیشگام بوده و هست ادامه داد: بازسازی مرکز محله‌ها، بقاع متبرکه و بازارهای تاریخی شهر نشانه‌ای از تلاش مدیریت شهری در حفظ بافت تاریخی است. امراللهی در ادامه اذعان کرد: به‌هرحال در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به رفع موانع و مانع زدایی اشاره می‌فرمایند، اما متأسفانه شاهد هستیم که برخی همچنان در فکر ایجاد مانع هستند؛ همه مسئولان باید منافع و حقوق مردم را در نظر داشته باشند. وی با بیان اینکه مدیریت شهری همواره به دنبال هماهنگی بین نهادها و سازمان‌های مختلف در شهر و استان قم بوده و هست ابراز کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر هم در دوره جدید خود به دنبال آن است تا در چهار سال پیشِ رو، به تقویت مجموعه‌های تاریخی شهر و بهسازی بافت تاریخی همت گمارد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با تأکید بر اینکه برخی مسائل نباید مانع اجرای پروژه‌های مهم عمرانی و شهرسازی و معطل ماندن آن‌ها شود گفت: لازم است تا همه سازمان‌ها و نهادهای قم در کنار هم در حفظ و سازماندهی ساختار شهر فعال باشند و در تحقق این مهم ایفای نقش کنند
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر حفظ هویت دینی و بناهای تاریخی شهر گفت: رویکرد کلی اعضای شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری حفظ هویت دینی و بافت تاریخی شهر بوده و باید بناهایی که نشان‌دهنده هویت تاریخی شهر و مردم است حفظ‌شده و باوجود لزوم تخریب مسجد در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی، این مسجد حفظ می‌شود.
وی موقعیت مسجد در محور شهیدان برقعی را تشریح کرد و گفت: مسجد در محل اتصال خیابان چهارمردان و بلوار شهیدان برقعی به مساحت ۱۲۰ مترمربع واقع‌شده است و طول این بلوار ۷۰۰ متر بوده که تاکنون ۹۵ درصد عملیات عمرانی آن به پایان رسیده و بلوار سجادیه در امتداد بلوار سمیه را به خیابان آیت‌الله طالقانی و محدوده چهل‌اختران متصل می‌کند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم طرح‌های پیشنهادی برای حفظ مسجد حضرت زین‌العابدین(ع) را تشریح کرد و گفت: رویکرد کلی حفظ هویت دینی و بافت تاریخی شهر بوده و باید بناهایی که نشان‌دهنده هویت تاریخی شهر و مردم است حفظ‌شده و باوجود لزوم تخریب مسجد در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی، این مسجد حفظ می‌شود. وی سپس به ثبت مسجد زین‌العابدین به‌عنوان میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: باید مسیر پیاده‌رو و سواره خیابان به‌نوعی طراحی شود که امکان عبور ایمن هم برای عابران پیاده و هم برای تردد مناسب برای خودروهای شخصی وجود داشته باشد و بتوان پروژه را در کوتاه‌ترین زمان نیز اجرا کرد. دهناد با تأکید دوباره بر اجرای پروژه در کوتاه‌ترین زمان و در صورت نیاز در اولویت قرار گرفتن تملک در این مسیر تصریح کرد: در حال حاضر سه گزینه حفظ مسجد در میانه مسیر و طراحی مسیر رفت‌وبرگشت از دو طرف مسجد با حفظ ایمنی عابران پیاده و همچنین طراحی مسیر رفت‌وبرگشت در مسیر راست‌گرد خیابان چهارمردان به بلوار شهیدان برقعی در قسمت پایینی مسجد و به‌عنوان سومین طرح تغییر طراحی خط بر پروژه در حال بررسی است. وی اجرای طرح دوم را منوط به تحمیل هزینه و افزایش زمان پروژه دانست و ضمن تأکید مجدد بر حفظ مسجد و خاطرنشان کرد: تلاش و دغدغه مدیریت شهری حفظ مسجد و تقویت بنای مسجد بوده و با توجه به فرسودگی بنای مسجد پس از تصویب طرح نهایی این بخش از خیابان مرمت بنا و نمای مسجد نیز در دستور کار قرا خواهد گرفت.
وی افزود: مدیریت شهری در اجرای این پروژه، اولویت نخست خود را رضایت‌مندی مردم این منطقه از شهر قم که از کمترین امکانات و سرانه‌های شهری برخوردار هستند، قرار داده است. مسگری بابیان اینکه اتصال بلوار شهیدان برقعی به خیابان انقلاب و خیابان شهید طالقانی جز اولویت‌های دوره پنجم شورای اسلامی شهر بود و در ادامه شورای ششم نیز آن را در اولویت پیگیری قرار داده است، گفت: یکی از مباحث مهم در شورای اسلامی شهر حفظ آثار فرهنگی و تاریخی است که واقعاً قدمت تاریخی و ارزش تاریخی دارند. عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: این پروژه طبق قانون و بر اساس مصوباتی که شورای عالی شهرسازی داشته، تملک و بازگشایی آن باهمت شهرداری و همکاری مردم منطقه در دست انجام است. وی بابیان اینکه آخرین پلاک در مسیر، مسجد حضرت امام زین‌العابدین(ع) است، خاطرنشان کرد: در مورد این مسجد دو بحث بود یکی اینکه مسجدی جدید و نوساز با امکانات کامل در اختیار شهروندان این منطقه قرار گیرد و دیگری نیز حفظ بخش تاریخی آن بود. مسگری ادامه داد: متأسفانه اخیراً مجموعه میراث فرهنگی ساختمان این مسجد را جز آثار ملی ثبت کرده و این در حالی است که چندین بار این طرح بازنگری شده بود و در تمام طرح‌ها نیز نماینده میراث فرهنگی و حتی خود مدیرکل میراث فرهنگی در آن حضورداشته و امضای خودشان نیز پای این طرح است که این مسجد تخریب شود. عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر با توجه به اینکه پروژه در حال نهایی شدن بود و متوجه شدند که در حال اجرا است، با دخالت افرادی که هیچ سنخیتی با این داستان نداشتند مواجه شدیم، ما نمی‌دانیم این افراد تا قبل از این موضوع کجا بودند که پیگیری کنند تا این پروژه در این منطقه محروم اجرایی شود. وی بیان کرد: درخواست ما از میراث فرهنگی این است که اگر واقعاً این مسجد آثار تاریخی بوده و مربوط به ۴۰۰ سال گذشته است کاش زودتر این کار را انجام می‌دادند نه اینکه تازه و در این مرحله از اجرای پروژه به این فکر بیفتند چنانچه مسجدهایی مثل مسجد سنگ سیاه با قدمت‌هایی بیشتر بود که تخریب شد. مسگری گفت: هدف مدیریت شهری رضایت‌مندی مردم و خواست آنان مهم است جلساتی با شهروندان داشتیم و لازم است تکلیف پروژه با حضور خود مردم نیز به نتیجه برسد و نیاز به دخالت افرادی که مسئولیت در این حوزه ندارند نیست. نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در این زمینه با هیئت‌امنای مسجد به‌عنوان نمایندگان مردم و اعضای شورای اسلامی شهر به‌عنوان نمایندگان و مجموعه شهرداری و مدیریت شهری در حال پیگیری هستیم تا با جمع‌بندی تمامی مواردی به راهکاری برسیم که مسجد قدیم را حفظ کنیم. در این زمینه نیز عزیزانی که مسئولیتی در این حوزه ندارند اجازه دهند تا مسیر قانونی خود را طی کند تا مردم از شیرینی مسیر بلوار شهیدان برقعی که به‌زودی افتتاح می‌شود بهره‌مند شوند.
وی بابیان اینکه اگر کمک شهروندان نبود پروژه بلوار شهیدان برقعی انجام نمی‌شد و باید قدردان شهروندان عزیز باشیم، افزود: بعد از انقلاب متأسفانه هیچ خدماتی نسبت به این منطقه که به‌نوعی مرکز انقلاب بوده و در محله چهل‌اختران و چهارمردان آن نخستین راهپیمایی بعد از سال ۴۲ انجام‌شده بود، صورت نگرفته است. عضو شورای اسلامی شهر قم به اجرای طرح‌های عمرانی و بازگشایی از تقاطع بلوار سجادیه تا خیابان آیت‌الله طالقانی در محدوده چهل‌اختران اشاره کرد و گفت: از حدود سه سال قبل با مردم منطقه تعامل و همراهی خوبی برای تملک املاک این مسیر ایجادشده و اجرای عملیات عمرانی بر اساس طرح تفصیلی انجام‌شده است. مالکی‌نژاد با تأکید بر اینکه هر آنچه در این محدوده اجراشده بر اساس طرح تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی است، گفت: این طرح تا این لحظه بر اساس طرح تفصیلی پیش رفته و در این مسیر تنها یک ملک با عنوان مسجد زین‌العابدین(ع) باقی‌مانده که تعیین تکلیف آن نیز در حال بررسی و کارشناسان نیز به دنبال این هستند تا به نحوی مسجد را حفظ کنند. عضو شورای اسلامی شهر قم همچنین به فضاسازی‌های رسانه‌ای ایجادشده طی چند روز اخیر در مورد این پروژه اشاره کرد و افزود: برخی می‌خواهند در این کار دخالت داشته و بهره‌برداری‌های خودشان را داشته باشند که این‌ها درواقع به‌نوعی بداخلاقی است و این را نمی‌پذیریم. مالکی‌نژاد بابیان اینکه در طول این سه سال بدون رسانه‌ای شدن، امور مختلف احداث این محور پیش رفته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است، گفت: نمی‌دانیم امروز چه شده که همه در مسجد زین‌العابدین(ع) حضور پیدا می‌کنند و می‌خواهند مشکل را حل کنند. آن روزهایی که به‌سختی کار انجام می‌شد، هیچ‌کسی همراه نبود و می‌خواستند که طرح انجام نشود اما خوشبختانه انجام شد و برای مسجد نیز برنامه‌ریزی مناسبی انجام خواهد شد. وی گفت: نهایت این است که استفتا لازم از حاکم شرع انجام می‌شود و هرچه حکم ولی‌فقیه بود اجرا می‌شود و در مسیر اجرای پروژه نیز مشکل و مسئله‌ای بدون راه‌حل نداریم. عضو شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: نظر شخصی در این پروژه نداریم، بلکه آنچه صورت می‌گیرد، نظر کارشناسانی است که طرح تفصیلی را امضا کردند و هر آنچه مصوب شد انجام می‌دهیم و نیازی نیست کسی در این موضوع، پادرمیانی کند و کارشناسان به‌صورت دقیق در حال بررسی موضوع هستند و اصل خیابان نیز تا یک ماه آینده بازگشایی می‌شود. مالکی‌نژاد به دغدغه مسئولان میراث فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: مسئولان این اداره کل پای طرح مصوب را امضا کرده‌اند، تغییری در طرح ایجاد نشده و تا طرح جدید مصوب نشود به‌طور قانونی کار دنبال خواهد شد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر