سطح تولید انواع آبزیان امسال در قم به بیش‌از دو هزار تُن می‌رسد

سپهر اقتصاد - مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ با توجه به راهبردهای تعیین شده و فعالیت‌های درحال اجرا تا پایان سال‌جاری، بیش از دو هزار تُن انواع آبزیان گرمابی،سردابی، خاویاری، تیلاپیا و بیش از ۶ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ۳۴۷ مرکز پرورش ماهی استان تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا طاهری  بیان کرد: فعالیت پرورش آبزیان در قم همسو با فعالیت کشاورزی بوده و در استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی انجام می‌گیرد، به این صورت که آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات، از استخرهای دومنظوره ذخیره آب عبور نموده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آن، برای پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

وی افزود: فعالیت پرورش آبزیان و به‌خصوص ماهیان خاویاری دارای توجیه و بازده اقتصادی مناسبی است و در همین رابطه با استفاده روش‌های نوین آبزی‌پروری، گسترش مکانیزاسیون استخرها، مدیریت بهینه بهداشت، بهره‌گیری از سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، توجه به پرورش گونه‌های مناسب با شرایط اقلیمی استان و نصب اینورتر در چاه های کشاورزی، فعالیت‌های مرتبط با تولید آبزیان در استان قابلیت توسعه هرچه بیشتر را دارد.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی نیز در استان قم استحصال و صادر شده‌است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال از ۱۰۰ کیلو گرم  فراتر رود.

طاهری تاکید کرد: قم دارای ۶ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت پروانه بهره‌برداری ۹۰ تن گوشت و ۵.۴ تُن خاویار پرورشی است و سال گذشته جایگاه  ششم کشور را در تولید خاویار پرورشی به‌دست آورد.

وی بیان داشت: بیشترین میزان تولید آبزیان استان به ترتیب در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک انجام می‌شود و ۳۵۹ نفر به صورت مستقیم در این بخش اقتصادی مشغول به‌کار هستند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر