سطح زیر کشت محصولات کم‌ آب‌بر در قم رو به افزایش است

سپهر اقتصاد - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در این استان، گفت: کشت محصولات کم آب‌بر و متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق گرم و خشک درقم روند افزایشی مناسبی دارد.

به گزارش ایرنا، عباس پورمیدانی  بیان داشت: فعالیت‌های تحقیقاتی برای شناخت گیاهان قابل کشت در شرایط آب و هوایی قم، طی‌سال‌های گذشته رونق چشمگیری یافته و اکنون بسیاری از این گیاهان که در جریان آزمایش‌های انجام شده، برای پرورش درقم مناسب بود، در سطح مزارع و باغات استان کشت می‌شود و شاهد استقبال خوب کشاورزان از این تحول مثبت هستیم.

وی افزود: گسترش کشت گیاهان کم‌آب‌بر که با کمبود منابع آبی مواجه است، یک ضرورت به شمار می‌آید و در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری کشاورزان به دنبال جایگزینی این گیاهان با گیاهان آب‌بر در مزارع و باغات است که در همین ارتباط می‌توان به گسترش کشت گیاهان دارویی در زمین‌های کشاورزی قم اشاره کرد که برای پرورش به آب‌کمی نیاز داشته و با شرایط محیطی استان سازگار است.

وی ادامه داد: با اجرای این برنامه، طی سال‌های آینده علاوه بر حفظ و افزایش سطح سبز استان، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم به میزان قابل توجهی‌ کاهش خواهد یافت و ارزش افزوده بیشتری در این بخش مهم اقتصادی استان ایجاد می‌شود.

پورمیدانی گفت: همچنین با کشت گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی و دمایی، میزان تولید محصولات کشاورزی در قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مسیر تحول ایجاد شده در بخش کشاورزی استان با نگاه به راهبرد تغییر الگوی کشت در بخش‌های مختلف از جمله کشت‌گیاهان کم‌آب‌بر و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با استفاده از ظرفیت بالای بهره‌برداران این بخش و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های یادشده،‌ تا رسیدن به اهداف مورد نظر دنبال می‌شود.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر