سطح زیر کشت گلخانه‌ای قم به ۶۲ هکتار رسید

سپهر اقتصاد-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش تخصصی گلخانه داران اعلام کرد: هم اینک ۶۲ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان قم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش تخصصی گلخانه داران سطح زیر کشت گلخانه‌ای قم به ۶۲ هکتار رسیدبا بیان اینکه خیار، گوجه و فلفل دلمه اصلی‌ترین محصولات گلخانه‌ای استان گفت: ۶۵۰ ‪ نفر از دانش آموختگان و تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی در این واحد‌ها فعالیت می‌کنند. محمد رضا حاجی رضا افزود: سالانه ۳۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای از استان وارد بازار‌های داخلی و صادراتی می‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی ما نیاز به گسترش کشت گلخانه‌ای داریم و باید کشاورزان را بیش از گذشته به کشت گلخانه‌ای ترقیب کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه رویکرد گلخانه داران باید تولید برای صادرات باشد خاطرنشان کرد: در صورتی که رویکرد گلخانه داران ما تغییر کند زمینه برای بهبود کیفیت محصولات و همچنین ارتقای وضعیت اقتصادی کشاورزان فراهم خواهد شد.

در این جلسه تعدادی از گلخانه داران با برخی از روش‌های نوین احداث و نگهداری از گلخانه‌ها آشنا شدند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: ۴۰۰ هکتار پروانه تاسیس گلخانه در قم صادر شده‌ که نشان دهنده ضرورت استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای در این استان است.

عباس خرمی بیان کرد: قم با محدودیت منابع آبی مواجه می‌باشد و به همین دلیل توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت در آن یک ضرورت است.

وی افزود: ۴۰۰ هکتار پروانه گلخانه در این استان صادر شده و ۶۰ هکتار گلخانه در قم به بهره‌برداری رسیده‌است، در همین راستا باید با بررسی وضعیت گلخانه‌های موجود و رفع مشکلات بر سر راه تکمیل گلخانه‌های نیمه تمام، ظرفیت کشاورزی استان در این بخش راهبردی را توسعه داد.

وی ادامه داد: در گلخانه میزان مصرف آب بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و همچنین شاهد افزایش چندبرابری برداشت محصول نسبت به کشت‌های سنتی هستیم،‌ بنابراین نیاز است که از این نوع کشت که مزایای قابل توجهی بسیاری دارد در استان قم به نحو شایسته استفاده شود.

خرمی با اشاره به این که کشاورزان قمی استقبال خوبی از کشت‌های گلخانه‌ای دارند، گفت: افزایش هزینه‌ها موجب شده بسیاری از کشاورزان استان که پروانه‌های تاسیس گلخانه را دریافت کردند نتوانند طرح خود را به بهره‌برداری برسانند.

وی افزود: برای حفظ کشاورزی موجود توجه به کشت‌های گلخانه‌ای بسیار اهمیت دارد و در همین راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم علاوه بر کمک به رفع مشکلات گلخانه‌داران، بحث آموزش آنان را نیز در دستور کار قرار داده‌است، همچنین تلاش می‌کنیم دانش و مهارت مدیران فنی فعال در عرضه کشت‌های گلخانه‌ای را نیز به‌روز کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای همه گلخانه‌داران که پروانه تاسیس دریافت کردند دوره‌های آموزشی، مهارتی و بازدیدهای علمی را برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات گلخانه تولید شده در قم به بازارهای جهانی از دیگر فعالیت‌های مهمی است که در این خصوص، دنبال خواهیم کرد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر