پست، نبض حیاتی تجارت الکترونیک

سپهر اقتصاد- زهرا حاج رضایی، کارشناس و روابط عمومی شرکت ملی  پست استان قم:

 در سال های اخیر دیجیتالی شدن فضای پیرامون اشخاص، فرصت هایی را ایجاد کرده است که در محدوده زمانی بیست سال پیش قابل تصور نبود. آسانی دسترسی به اینترنت و به دنبال آن بهره مندی گسترده از شبکه های اجتماعی موجب گسترش ناباورانه فضای دیجیتالی گردیده است. یکی از اصلی ترین شاخه های برآمده از این فضا، تجارت الکترونیک است.  امروزه مصرف کنندگان می توانند در هر مکانی کالاها را از فروشندگانی که تقریباً در هر نقطه از شهر، کشور و یا حتی جهان واقع شده اند، خریداری کنند.

تجارت الکترونیک مشاغل را قادر می سازد تا با ورود به بازارهای جدید، موانع جغرافیایی را که قبلاً فروش طولانی مدت و فراتر از مرز را به چالش کشیده بود پشت سر بگذارند. هر چند تجارت الکترونیکی تنها در صورتی امکان پذیر و موفق است که کالاهای معامله شده آنلاین از صاحبان کسب و کار به مصرف کنندگان نهایی تحویل داده شود. به این ترتیب، نقش شبکه های تحویل در سرتاسر جهان، بیشتر و با اهمیت تر از هر دوره ای دیگر قابل تشخیص است که در مسیر جدید گردش تولید کالا و مصرف، اصلی ترین حلقه را شبکه های پستی به عنوان نبض حیاتی تجارت الگترونیکی ایفا می نمایند.

اهمیت شبکه های پستی به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیکی برای مناطق حاشیه ای کشورها و نقاط با دسترسی سخت، که اغلب با چالش های انسجام و زیرساخت روبرو هستند بسیار برجسته است. در ایران بجز شهرهای بزرگ، مناطق روستایی بخش گسترده ای از قلمروی جغرافیایی را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه برخی از این نقاط جمعیت اندکی دارند، اغلب از سرانه کمتری مانند مجتمع های تجاری و یا فروشگاه های فیزیکی نیز برخوردارند در نتیجه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می توانند با بهره گیری از توان شبکه پستی فرصت استفاده از تجارت الترونیک را  کسب نمایند. مشاغل خرد در این مناطق نیز همچون همتایان خود در مناطق شهری فرصت های فروش کالا، دسترسی به کالا، دسترسی به خدمات وغیره را برخودار هستند.

بنابراین از طریق تجارت الکترونیک افراد در هر نقطه ای از کشور می توانند به فروشگاه هایی که در هر مکانی قرار دارند دسترسی پیدا کنند. به طور مشخص، مشاغل مستقر در مناطق جانبی می توانند به تعداد بیشتری از مشتریان خارج از مناطق محلی خود  دسترسی داشته باشند. با تسهیل تجارت آنلاین شبکه های پستی به عنوان یکسان کننده عمل به توسعه مناطق دورافتاده در سطح بالاتری کمک می کنند و به همین منظور در سال های اخیر توسعه زیرساخت های پستی با نگاه ویژه تری پیگیری شده است.

در زمان همه گیری کووید -۱۹ و دوره های مختلف قرنطینه  و تعطیلی های گسترده، شرکت ملی پست با افزایش توان خود، بدون لحظه ای تعطیلی در خدمت چرخه تولید و مصرف کشور و برقراری ارتباط خرید آنلاین کالا و تحویل آنها به روشی ایمن بوده است که مردم بتوانند در داخل منازل بمانند و از شیوع ویروس جلوگیری کنند، این امر در حالی ارزشمند بودنش نمایان است  که  اقتصاد مردم در ایام تعطیلی های گسترده، همچنان در کشور مسیر خود را ادامه می دهد. این وضعیت همچنین باعث شده است که گروه های بیشتری از مصرف کنندگان، مانند نسل های قدیمی تر، به صورت آنلاین درآمده باشند. بنابراین قرنطینه و تعطیلات سراسری در دوران کووید -۱۹ اهمیت شرکت ملی پست را به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیک برجسته کرده است.

در دیگر نقاط دنیا نیز رونق تجارت الکترونیک ناشی از همه گیری کووید -۱۹ اپراتورهای پست  را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس یک بررسی از پست های ملی در اروپا ، حجم بسته هایی که توسط این اپراتورها در آوریل ۲۰۲۰ اداره می شود به طور متوسط حدود ۳۰ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ بود. و این آمار فقط برای ماه آوریل بوده است، هنگامی که اولین اثرات همه گیری شروع شد  نکته جالبی که به طور گسترده ای در سراسر اروپا احساس می شود  این است که پس از  فاصله گرفتن از زمان آغاز اپیدمی و آرامش نسبی و بازگشایی ها، اثرات تغییر عادات در بهره مندی از خرید و فروش الکترونیک پایدار و برقرار بوده است این شرایط در کشور ما نیز به همین صورت ادامه پیدا کرد و استفاده مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دوران بازگشایی ها از سرویس های پستی در بستر تجارت الکترونیک همچنان رو به افزایش بوده و تبدیل به سبک جدیدی در سبد خرید مردم شده است.

تمامی مراکز پستی جهان از جمله شرکت ملی پست ایران در حال نوآوری و سازگاری بسیار سریع با واقعیت جدید هستند.  در سال پیش رو، پست ایران فعالیت خود را با نگرش تغییر فرآیندهای پستی و به روز رسانی های بیش از پیش آغاز نموده تا امانات و مرسولات پستی کمترین آسیب را ببینند و افزایش کیفیت رضایت مندی مشتریان را در پی داشته باشند.

می توان گفت بهره مندی از ظرفیت شبکه پستی کشور به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیک در شکل جدید رفتارهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. همانگونه که گفته شد افزایش دسترسی به اینترنت در جوامع، به طور طبیعی مدیران را به تصمیم گیری های جدیدی برای گسترش این امر ترغیب می کند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر