شهر قم نیازمند ایجاد شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی

سپهر اقتصاد-پایداری سیستم حمل‌ونقل عمومی زمانی شکل عملیاتی به خود می‌گیرد که از تمام سیستم‌های حمل‌ونقلی موجود از مترو، اتوبوس، بی. آر .تی، تاکسی و حتی مونوریل استفاده یکپارچه‌ای شود.

بر اساس آمار و اطلاعات، سهم ناوگان عمومی از سفرهای شهرهای از نزدیک به ۲۰ درصد در ۶ سال گذشته به حدود ۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان از رغبت بیشتر برای استفاده از خودروهای شخصی است. این در حالی است که در چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه سهم زیادی برای ناوگان عمومی در حمل‌ونقل شهری دیده‌شده که تناسبی با وضعیت کلی کلان‌شهرها ندارد.

هرکدام از سیستم‌های حمل‌ونقلی کارکرد و ویژگی‌های منحصر به خود را داشته و به‌نوعی به یکی از نیازهای مخاطبان جواب می‌دهد و بعبارت دیگر حمل‌ونقل یک تفکر ترکیبی از تمام ظرفیت‌هاست اما سیستمی که با سرعت بیشتر بتواند در وقت و زمان شهروندان صرفه‌جویی کند جذابیت بهتری دارد و تجربه شهرهای دیگر نیز نشان از رغبت و علاقه بالاتر مردم جهت استفاده از این ناوگانی چون مترو و خطوط بی. آر .تی است.

هم‌اکنون با کاهش سهم ناوگان عمومی از سفرهای شهری، حجم ترافیک عبوری خیابان و معابر شهری بشدت افزایش داشته و به‌تبع آن وضعیت آلودگی زیست‌محیطی و سایر معضلات استفاده از خودروهای شخصی بر وضعیت شکننده شهر، چنبره زده است.

به باور مدیران شهری پایداری سیستم حمل‌ونقل عمومی زمانی شکل عملیاتی به خود می‌گیرد از تمام سیستم‌های حمل‌ونقلی موجود از مترو، اتوبوس، بی. آر .تی، تاکسی و حتی مونوریل استفاده یکپارچه‌ای شود.

پیش‌بینی‌های مدیریت شهری حاکی از بهره‌برداری قریب‌الوقوع از قطار شهری و خطوط جدید بی. آر .تی است و علاوه بر این مونوریل نیز با نظر مساعد دولت وارد فاز اجرا خواهد شد؛ استفاده از این ناوگان جذاب در کنار تقویت سیستم‌های کنونی تاکسی و اتوبوس به معنای ورود عملیاتی شهرداری قم به استفاده پکپارچه حمل‌ونقلی و درنتیجه پایداری سیستم است که نتیجه آن را می‌توان در افزایش سهم ناوگان عمومی در سفرهای شهری، کاهش ترافیک عبوری، جلوگیری از هدررفت بی‌مورد انرژی، کمک به قانون هوای پاک و اموری ازاین‌دست جستجو کرد.

بهره‌برداری از «بی آر تی» بلوار آیت‌الله بروجردی تا سه ماه آینده

در کنار تلاش شهرداری قم برای بهره‌برداری از قطار شهری و مونوریل، خط ۹ کیلومتری بی. آر .تی از پردیسان تا میدان مرجعیت نیز عملیات عمرانی و اجرایی خود را آغاز کرده و امید می‌رود تا آغاز فصل زمستان جاری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

این طرح از پردیسان تا میدان مرجعیت در عرض داخلی حدود ۱۴ مترمربع مسیر ویژه بی آر تی پیش‌بینی‌شده است. این اولین طرح روسازی بی آر تی در شهر قم است که در قالب آن صرفه‌جویی ویژه‌ای در کاهش مصالح، متریال و روسازی تثبیت‌شده بتنی عملیاتی شده است.

این نوع روسازی‌های تثبیت‌شده بتنی در مسیرهای کوهستانی مانند محور آیت‌الله بروجردی سبب می‌شود تا هیچ‌گونه انحرافی در تردد خودروهای عبوری ایجاد نشود و شیار افتادگی در آسفالت انجام نشود. بعد از اتمام روسازی بتنی این محور، توزیع روکش آسفالت ۴ سانتی‌متری بر روی این خط بی آر تی انجام خواهد شد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر