طرح ثبت قیمت تمام شده کالاها در قم اجرا می‌شود

سپهر اقتصاد- معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همزمان با سراسر کشور، طرح ثبت قیمت تمام شده در واحد تولیدی بر روی محصولات در قم اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، امیرحسین پروان  ضمن اشاره به فایده‌های ثبت قیمت تمام شده بر روی کالا، بیان کرد: این اقدام به منظور جلوگیری از تخلف‌های احتمالی در هنگام عرضه و توزیع کالا، صورت می‌گیرد که بر مبنای آن باید قیمت تمام شده محصول به اضافه سود کارخانه بر روی آن ثبت شود.

وی افزود: در این روش، خریداران نهایی باید محصول مورد نظر خود را حداکثر با سود ۲۵ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده کارخانه که بر روی محصول درج شده‌است خریداری کنند که این موضوع به نفع مشتریان است و از سوء استفاده‌های احتمالی در زمینه بالابردن بدون دلیل قیمت‌ها جلوگیری کند.

وی با اشاره به نظارت بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت بر روند اجرای طرح، ادامه داد: این افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت محصول نسبت به قیمت تمام شده آن در کارخانه نیز به دلیل هزینه‌های حمل و نقل شرکت‌های پخش، سود بنکداری و سود خرده‌فروشی است و سودی بیش از این نباید از خریداران دریافت شود.

پروان با بیان این که مردم باید از میزان سودهای قانونی تعیین شده برای فروش محصولات اطلاع داشته باشند، گفت: برای مثال اگر قیمت تمام شده محصولی در کارخانه ۲ هزار تومان باشد، این محصول باید نهایت با قیمت ۲هزار ۶۰۰ تومان به دست خریدار برسد و هرگونه افزایش قیمتی بیش از این تخلف است و بازرسان دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که در جریان اجرای این طرح تمام فروشگاه‌ها باید برچسب قیمت را بر روی قفسه‌های عرضه محصولات نصب کنند، افزود: آب میوه،‌ آب معدنی، ماءالشعیر،‌ نوشابه گازدار، غذاساز،‌ نوشیدنی‌ساز،‌ چرخه گوشت و مایکروفر از جمله کالاهایی بود که در مرحله نخست طرح مورد توجه قرار گرفت و بهره‌برداران واحدهای صنعتی تولیدکننده این محصولات، موظف شدند قیمت تمام شده تولید را بر روی کالاها درج کنند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در مرحله بعد محصولاتی همچون پودر لباسشویی،‌ دستمال کاغذی،‌ پوشک بچه، یخچال و فریزر،‌ تلویزیون و ماشین لباسشویی و سپس کالاهایی نظیر لنت ترمز،‌ فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده،‌ محصولات سلولزی، سس،‌ رب،‌ کنسرو، ترشیجات و ماکارانی شامل این طرح می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر