ظرفیت‌های زیست محیطی قم باید مورد توجه جدی قرار گیرد

سپهر اقتصاد ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بر ضرورت توجه جدی و ویژه به ظرفیت‌های زیست محیطی و زیستگاه‌های ارزشمند طبیعی دراین استان تاکید کرد.

سید رضا موسوی مشکینی  در جلسه هماهنگی برنامه آموزشی «یکساعت با محیط بان»  افزود: در قم با چالش‌های متعدد زیست محیطی به ویژه قطع حق‌آبه های تالاب‌ها و رودخانه‌ها و تعدد واحدهای آلاینده صنعتی مواجه هستیم که امیدواریم با مشارکت همه مردم و مسئولان این مشکلات برطرف شود.

تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره نیز با وسعتی حدود ۳۲ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم دارای گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری از زیستگاه های ارزشمند طبیعی قم به شمار می‌رود.

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: باید در نظام آموزشی کشور، آینده سازان این سرزمین را نسبت به طبیعت و محیط زیست، دغدغه مند و متعهد رشد و پرورش دهیم.

وی افزود:  امروزه حفظ و حراست از محیط زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و نگاه مردم و مسؤولان نسبت به این مسأله حساس و حیاتی، بسیار تغییر یافته‌است.

موسوی با اشاره به تصویب قوانین زیست محیطی در سال‌های اخیر از جمله «هوای پاک»، «حفاظت از خاک» و «حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب ها»، خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست یک موضوع کاملا فرابخشی و میان دستگاهی بوده و نیازمند همدلی، هماهنگی و مشارکت همگانی است.

وی با اشاره به ظرفیت های غنی دینی و فرهنگی کشور در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ارزشمندی که در اختیار دارد، نسل آینده را نسبت به طبیعت و محیط زیست، دغدغه مند، متعهد و مسئولیت پذیر پرورش دهد.

موسوی با اشاره به برنامه‌های آموزشی و فرهنگی این اداره کل در سال‌های گذشته، گفت: این اداره کل با شعار «۸۰ میلیون محیط بان» اقدامات گسترده اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی را در دستور کار قرار داده و با جدیت پیگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: برنامه‌هایی همچون «یک ساعت با محیط بان» و مسابقات فرهنگی و هنری در کنار مباحث زیست محیطی کتاب های درسی و کارگاههای آموزشی ویژه معلمان و مربیان آموزش و پرورش، از جمله اقداماتی است که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده‌است.

در پایان این جلسه نیز تعدادی از فعالان، کارشناسان و دست اندرکاران برنامه های آموزشی زیست محیطی در سال ۱۴۰۰ با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر