قم ، مقصد سیزدهیمن سفر استانی دولت سیزدهم

سپهر اقتصاد- رییس جمهور با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام استان قم بیان کرد: برخی از پروژه های نیمه کاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژه های نیمه تمام باید به سامان برسد، برنامه ای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در بدو ورود به استان مقدس قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به برنامه های دولت برای افزایش ظرفیت مسکن در استان قم، اظهار داشت: در این رابطه نیز برتامه ای جهت حل مشکل مسکن در نظر داریم.

وی موقعیت مواصلاتی قم را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و از این نظر دارای جایگاه ویژه ای است. ظرفیت بالای صنایع، معادن در کنار نیروی انسانی کارآمد و جوانان آماده کار از بسترهای دیگر این استان است.

رییس جمهور گفت: باید توجه خاصی توسط دولت در باره قم انجام بگیرد، مسائل قم به صورت خاص با همراهی مدیران و علمای حوزه علمیه قم در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: قم شهر جهاد و اجتهاد، بصیرت و بصیرت آفرینی است، امروز(۹ دی ماه) روز بصیرت و میثاق با ولایت است و قم حقیقتا نماد بصیرت است و حوزه علمیه قم، طلاب و جوانان قم نشان دادند که در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن همواره در مبارزه با ستم و ظلم و حمایت از انقلاب شکوهمند اسلامی پیشتاز بودند.

رییسی بیان کرد: امیدواریم در این سفر به برکت حضرت معصومه(س) و اخلاص مردم قم، مشکلات و مباحث شهر مقدس قم که بعنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و نشر معارف دینی مورد توجه همگان است برطرف شود.

وی تصریح کرد: در قم مشکلاتی وجود دارد که مردم را رنج می دهد و باید این مشکلات را برطرف کرد، قبل از سفر امروز تیمی از طرف ریاست جمهوری به همراه مسوولان استانی مشکلات و معضلات استان را احصا کرده اند.

کلنگ احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قم به زمین زده شد

 همزمان با سفر رییس جمهور به قم کلنگ‌ احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکندر اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.

بر اساس این گزارش از امروز با اعتبارات تخصیص یافته روند احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در قم با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. مشکلات صنعت قم با حضور وزیر صمت بررسی شد

وزیر صمت  با حضور در شهرک صنعتی محمودآباد قم از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل صنعتگران قم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ تولید کنندگان و صادرکنندگان استان دغدغه ها و چالش های حوزه صنعت را با سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتند.
وی امروز در حاشیه بازدید از واحد های مختلف شهرک صنعتی محمود آباد در جمع تولید کنندگان حضور یافت و در جریان مسایل و مشکلات این حوزه قرار گرفت. کمبود زمین در شهرک های صنعتی، تامین زیر ساخت آب و برق و تسهیلات و توسعه صادرات از مهمترین دغدغه هایی بود که توسط تولید کنندگان در این بازدید تشریح شد. وزیرصمت در این نشست ایجادزیر ساخت های توسعه صادرات را رویکرد وزارتخانه دانست و گفت: این وزارتخانه به صورت ویژه مراکز تولیدی که در پی صادرات وارز آوری هستند و نیز صنایع کم آب بر و دانش بنیان را حمایت می کند.

بررسی مشکلات مترو و مونوریل قم با حضور وزیر کشور

وزیر کشور در جلسه ای با حضور برخی مسئولان استان، آخرین وضعیت اجرای دو طرح مترو و مونوریل قم را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد وحیدی، وزیر کشور پس از جلسه ای که با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم به بررسی مسائل و مشکلات دو طرح مونوریل و متروی قم، اختصاص یافت، گفت: خطوط مترو قم در مرحله تست گرم است که قرار شد در ۲ تا سه هفته آینده این موضوع به صورت همه جانبه بررسی و واگن های لازم برای تست گرم این خط مترو تامین شود.
وزیر کشور همچنین در خصوص طرح نیمه کاره مونوریل قم هم، گفت: مونوریل قم چون می‌تواند به عنوان جایگزین خط ۲ مترو دیده شود اهمیت ادامه آن بررسی شد که البته بخشی از آن باید از روی زمین ادامه ادامه شود.

بازدید وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از طرح مونوریل قم

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صبح امروز در راستای سفر هیئت دولت به قم از طرح نیمه کاره مونوریل قم بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛  ضرغامی در این بازدید با بیان اینکه مونوریل قم از پروژه‌های ملی کشور است گفت: برای شهر قم که دومین قطب گردشگری مذهبی کشور با ورود سالانه ۲۰ ملیون گردشگر است خوب نیست که طرحی به این مهمی و با این ابعاد نیمه کاره رها شود.
وی افزود: متاسفانه روی واگن های مونوریل آنقدر خاک نشسته که معلوم نیست کارکردشان صفر است. وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: فعلا منتظر هستیم تا همه دستگاه‌ های مربوط اعلام نظر کنند که این طرح قرار است متوقف بماند یا ادامه پیدا کند. وی افزود: امیدوارم هر تصمیمی گرفته شد به نفع مردم باشد. وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در ادامه برنامه های سفر هیئت دولت به قم با تعدادی از فعالان صنایع دستی و گردشگری استان دیدار و گفتگو کرد. ضرغامی در این دیدار با بیان اینکه منبت قم را باید به دنیا معرفی کرد گفت: منبت کاران قمی باید حضور بیشتری در نمایشگا‌های بین المللی داشته باشند. وی تصریح کرد: به علت قیمت بالای تولیدات منبت، هنرمندان این حوزه باید در دو سطح کارکنند یکی سطح عمومی که ارزانتر است و کار کمتری لازم دارد و مشتری بیشتری در کشور دارد و مردم قدرت خرید این هنر را دارند، و سطح دیگر حرفه ای‌تر است که مشتری خاص خودرا دارد. وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: تلاش میکنیم تا منبت قم ثبت ملی شود.

تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم

 وزیر راه و شهرسازی از تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین دقایق حضور خود در شهر قم، مزار شهدای مدافع حرم در بهشت معصومه را زیارت کرد. قاسمی ضمن ذکر فاتحه برای شهدای مدافع حرم، با اهدای شاخه‌های گل بر مزار آن‌ها و گفت‌وگو با تنی چند از خانواده آن‌ها، دلجویی کرد. وی در ادامه سفر از پروژه احداث آزادراه کمربندی سردار شهید سلیمانی قم بازدید کرد و از روند اجرای این پروژه و تکمیل کریدور شمال به جنوب غربی مطلع شد. وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید و در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل احداث این آزادراه و راه آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان دو پروژه مهم استان قم به شمار می‌روند. وی ادامه داد: در حوزه راه، آزادراه قم-راهجرد هم کمربندی شهر قم و هم بخشی از کریدور اصلی بندر امام (ره) تا تهران و رشت است و بنابراین یکی از کریدورهای مهم آزادراهی کشور به شمار می‌رود. قاسمی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری این پروژه به صورت مشترک بین وزارت راه‌وشهرسازی و بخش خصوصی انجام شده است. وی افزود: خوشبختانه این پروژه فعال شده و مشخصات بسیار خوبی نیز برای آن پیش‌بینی شده است، لذا روسازی این آزادراه بر خلاف بسیاری دیگر از آزادراه‌های کشور بتن است. وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه احداث این آزادراه تا پایان دولت سیزدهم به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد: فاز اول این آزادراه از قم تا راهجرد ۷۵ کیلومتر طول دارد و در حال احداث است، برای فاز دوم نیز که از راهجرد تا اراک ادامه خواهد یافت، سرمایه گذار مشخص شده و عملیات احداث آغاز شده است. قاسمی در پایان گفت: در مورد راه آهن تهران-قم-اصفهان نیز امروز جلساتی خواهیم داشت که بتوانیم این پروژه را سرعت دهیم.
موزه فاطمی ظرفیت زیادی برای انسان‌ سازی دارد

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه از دل بازدید از موزه فاطمی بسیاری از اهداف ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را می‌توانیم منتقل کنیم گفت: آثار موزه فاطمی به این خاطر که ریشه دینی و اعتقادی دارد ظرفیت زیادی برای انسان‌ سازی دارد.

عزت‌الله ضرغامی درجریان سفر هیات دولت به قم و درحاشیه بازدید از موزه فاطمی حرم کریمه اهل بیت با بیان اینکه موزه فاطمی مجموعه ارزشمندی است اظهار داشت: باید یک طراحی صورت بگیرد که از ۲۰ میلیون زائری که در طول سال به حرم حضرت معصومه مشرف می‌شوند، بخشی از آنها موزه آستان بازدید کنند، زیرا از دل بازدید از موزه بسیاری از اهداف ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را می‌توانیم منتقل کنیم. وی با بیان اینکه موزه فاطمی در حد بضاعت خود قابل قبول است گفت: در قرون مختلف بسیاری از اشیا و آثار و آفریده‌های ارزشمند تاریخی و تمدنی جمع‌آوری شده‌است. وی ادامه داد: آثار موزه فاطمی به این خاطر که ریشه دینی و اعتقادی دارد ظرفیت زیادی برای انسان سازی دارد. ضرغامی خاطرنشان کرد: موزه آستان حضرت معصومه(س)  در حد خودش خوب مدیریت می‌شود ولی نیاز به مساعدت‌های بیشتری دارد تا بتواند از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند.
معاون رییس‌جمهوری از یک شرکت دانش‌بنیان در قم بازدید کرد

ـ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده،  در سفر به شهر مقدس قم از شرکت دانش‌بنیان ایستا وطن قم بازدید و با مسئولان آن گفت‌وگو کرد.

مصوبات استانی با جدیت اجرا شود رئیس جمهور در آخرین برنامه نخستین روز سفر خود به قم در جلسه شورای اداری این استان در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) گفت: هر تصمیمی که در سفرهای استانی گرفته می‌شود باید با جدیت اجرا شود، اجرا نشدن مصوبات سبب بی اعتمادی عمومی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی می‌شود. رئیسی صرف پیگیری‌های اداری برای به نتیجه رسیدن مصوبات با توجه به شرایط اداری کشور کافی نیست و هر تصمیمی که در سفرهای استانی گرفته می شود باید با جدیت اجرا شود، اجرا نشدن مصوبات سبب بی‌اعتمادی عمومی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی می شود. وی در جلسه شورای اداری استان قم، افزود: پیش از آغاز سفرهای استانی دولت، کارگروه هایی برای بررسی مشکلات استانهای مختلف تشکیل و مهمترین نیازهای هر منطقه احصا و برای حل آنها برنامه ریزی صورت می گیرد. رییس جمهور ادامه داد: آثار مصوبات و اقدامات دولت باید در زندگی مردم آشکار شود و آحاد مردم تفاوت ها و بهبود شرایط را احساس کنند و در صورت عدم انجام مصوبات یا کندی تصمیمات، عوامل اجرا نشدن تصمیمات بصورت شفاف با آنها در میان گذاشته شود. وی روحیه و کار جهادی را لازمه به ثمر نشستن تصمیمات دولت دانست و اضافه کرد: مدیران استانی آگاه باشند که مصوبات استانی باید در میدان عمل برون داد عینی داشته باشد و مردم تغییرات و تفاوت ها را احساس کنند. رییس جمهور اظهار داشت: مصوبات و تصمیمات استانی دولت مباحث آرمانی و دست نیافتنی نیست بلکه این مصوبات با اقدامات و پیگیری های مدیران قابلیت اجرا دارد. رییسی تصریح کرد: استان قم با ۶ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز جایگاه ویژه‌ای در سطح جهان دارد و خدمت به این شهر، خدمت به انقلاب و نظام است. وی با تاکید بر بهبود شرایط توسعه ای و حل مشکلات و معضلات استان قم، عنوان کرد: درخصوص استان قم باید عملکرد و گزارش کار ویژه ای توسط دولتمردان انجام و ارائه شود. رییسی ادامه داد: برای حفظ انقلاب اسلامی باید از مجموعه استان قم صیانت شود و مدیران در این خصوص وظیفه دارند چرا که بسیاری می خواهند قم را در عرصه های فکری و معرفتی دچار آسیب و خسران کنند. وی اظهار داشت: دولت نسبت به مسائل فرهنگی قم حساسیت دارد و از استاندار قم درخواست می شود کارگروه هایی با حضور مدیران استانی و سایر مسوولان ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل داده و معضلات موجود در آن مدیریت شود. رییس جمهور ابراز کرد: وجود آسیب‌های اجتماعی در قم قابل قبول نیست و برای حل معضلات و کاهش های این شهر باید نگاه و عملکرد ویژه ای توسط مسوولان در پیش گرفته شود. وی یکی از نتایج رونق گردشگری را بهبود وضعیت اقتصادی قم دانست و خاطرنشان کرد: قم قطب گردشگری مذهبی و زیارتی کشور بوده و از طرفی محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و باید مشکلات گردشگری زیارتی این استان در قالب کارگروه زیارت بصورت کامل برطرف شود. رییسی تاکید کرد: کارگروهی ویژه برای رفع مشکل صنایع و واحدهای راکد استان قم با مسوولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تشکیل خواهد شد. وی با تاکید بر اتمام و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام استان قم، یادآور شد: فرودگاه قم باید هر چه زودتر به سامان و نتیجه قطعی برسد. رییس جمهور یادآور شد: موسسات قم یکهزار از اراضی استان را حبس کرده اند، تمام این موسسات و دستگاه‌ها باید در یک مدت کوتاهی تمام این اراضی را برای احداث خانه برای اقشار مستضعف آزاد کنند. وی خاطرنشان کرد: ما بر اجرای قانون در آزادسازی اراضی یکهزار هکتاری موسسات و دستگاه های اجرایی اصرار داریم و از کنار آن به سادگی عبور نمی کنیم. رییس جمهور ابراز داشت: لازم است تا برای حل مشکل دریاچه نمک کارگروهی توسط دستگاه های ذیربط برای کنترل ریزگردها تشکیل شود. وی همچنین رفع نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی، تامین کاغذ مورد نیاز چاپ و نشر دفع اصولی پسماندهای صنعتی را نیز از مباحث و مسائل مهم استان قم ارزیابی کرد. وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور برای ۵۰ سال آینده پروژه نیمه تمام وجود دارد و در این شرایط برای بهره برداری از این طرح ها باید به دنبال اولویت بندی طرح های نیمه کاره و برون سپاری آنها به بخش های خصوصی باشیم. رییسی با اشاره به پیشنهاد برخی مسوولان استان برای تبدیل شدن منطقه پردیسان به یک شهر جدید در ضلع جنوبی شهر قم گفت: مسائل شهرک پردیسان و رفع مشکلات شهروندان آن باید در قالب یک کارگروه در زمان کوتاهی برطرف شود. وی با اشاره به حجم بالای بافت‌های فرسوده و تاریخی عنوان کرد: بافت های فرسوده و بافت های تاریخی باید از همدیگر تفکیک شود و امکان ساماندهی بافت های فرسوده برای مردم فراهم شود. رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مطلوب مدیریت کرونا، تصریح کرد: با حرکت های جهادی و حضور مردم در صحنه در کنار اقدامات حکیمانه مقام معظم رهبری، این بیماری به شکل مطلوبی در سطح کشور مدیریت شد. رییسی یادآور شد: استانداران بر مسئولان و مدیرانی انتخابی خود، نظارت جدی و مستمر داشته باشند. دولت زمینه بازآفرینی ۲۰ هزار واحد مسکونی فرسوده قم را فراهم کند استاندار قم گفت: ۳۱۵ هکتار از بافت هسته مرکزی شهر قم در دل بافت‌های تاریخی قرار گرفته که این مساله بازآفرینی و توسعه شهری را دشوار کرده است و از دولت انتظار می‌رود اعتبارات بازآفرینی ۲۰ هزار واحد مسکونی استان قم را تامین و اختصاص دهد. سیدمحمدتقی شاهچراغی  در جلسه شورای اداری استان قم  طی سخنانی، حجم بالای سکونتگاه های غیررسمی، خانه های در حریم دکل و بافت های فرسوده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در استان قم هزار و ۵۸۰ هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد استاندار قم تصریح کرد: با توجه به وجود حرم مطهر، حوزه علمیه و مسجد مقدس جمکران شاهد رشد نامتوازن جمعیت این استان هستیم که مساله سبب بوجود آمدن سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر شده است. شاهچراغی اظهار داشت: کاهش نزولات جوی سبب ایجاد مشکلاتی در سطح کشور شده که این مشکل در قم به دلیل اقلیم خشک قم بیشتر نمایان شده است و به همین منظور از دولت مردمی درخواست می کنیم که علاوه بر تامین پایدار آب از سرچشمه های رود دز، مقدمات انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان قم را نیز در دستور کار خود قرار دهد. استاندار قم ظرفیت بالای قم در بخش زائرپذیری را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به وجود حرم مطهر، مسجد جمکران و سایر ظرفیت های علمی و تاریخی استان قم، باید زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی رفاهی و اقامتی ایجاد شود و از دولت سیزدهم درخواست می شود در قالب کارگروه زیارت مهمترین مسائل و مشکلات این استان در حوزه جذب زائر و گردشگر را در سه ماه آینده احصا و ابلاغ نماید. وی با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی حاکم بر استان و اثرات منفی کرونا بر اقتصاد عمومی ابراز کرد: برای تامین نیازهای اقشار آسیب پذیر و تحت پوشش به ویژه در بخش بهزیستی نیازمند ارائه تسهیلات دولتی هستیم. شاهچراغی یادآور شد: در سطح استان قم ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی به همراه ۳۹ هزار واحد صنفی و ۱۰۰ معدن فعال در عرصه اقتصادی نقش آفرینی می کنند، همچنین حدود ۶۵ واحد صنعتی قم نیز برای بازگشت به چرخه اقتصاد و تولید نیازمند تسهیلات ملی است. استاندار قم ابراز داشت:طی سال گذشته و با تلاش مسوولان استانی دو شهرستان جدید به قم الحاق شده و از دولت سیزدهم نیز درخواست می شود شهرستان سوم را در بخش مرکزی قم با محوریت شهر قنوات در سیر مطالعات خود قرار بدهد. وی در پایان بیان داشت: برای بهبود چهره معنوی و ظاهری قم در قرارگاه ۱۹ دی اقدامات مطلوبی در حال انجام است. راه‌اندازی قطار مسافربری قم - کاشان امکان پذیر است وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شهر قم به لحاظ متصل بودن به چندین استان کشور گفت: راه‌اندازی مسافری بین قم - کاشان امری ممکن است. رستم قاسمی در جلسه شورای اداری قم اظهار داشت: موضوع راه‌اندازی قطار مسافربری بین قم - کاشان که مطرح شد، انجام آن امکان دارد. وی در ادامه طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد این طرح که کار جدیدی در کشور محسوب می‌شود با سرمایه‌گذار خارجی به مبلغ چهارمیلیون یوان نهایی شده‌است. وی  همچنین با اشاره به طرح آزاد راه قم - بروجرد گفت: قرارداد این طرح که کنار گذر قم به شمار می‌آید، با سرمایه‌گذار بسته شده و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده‌است. قاسمی تصریح کرد: در سهم مشارکت مشکل‌هایی است، که قرار شد در تهران جلسه ای برگزار شود،مقداری سهم مشارکت راه و شهرسازی بیشتر شود، الان ۳۰ به ۷۰ هستیم و طرف قرارداد تقاضای ۵۰ به ۵۰ کرده است، کار به خوبی پیش می‌رود. وی افزود: مرحله نخست این آزاد راه از قم شروع شده و تا راهجرد که مرز بین اراک و قم است، ادامه پیدا می‌کند، بخش دوم این طرح نیز تا بروجرد می‌باشد که قرارداد آن با سرمایه‌گذار منعقد شده و عملیات اجرایی نیز شروع شده‌است. قاسمی گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم و تا پایان دولت نیز آزاد راه بندر امام (ره) تا رشت که بخش زیادی از آن کار شده قطعا تمام خواهد شد. وی همچنین با اشاره به طرح فرودگاه قم یادآور شد: در مورد فرودگاه یک کارگروهی را تعیین کردیم که ظرف مدت سه ماه از نظر فنی و اقتصادی در مورد این طرح تصمیم‌گیری شود و به فعالیتش در این استان ادامه بدهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مسکن بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیتی ۶۳ هزار متقاضی مسکن در قم وجود دارد، برنامه‌ریزی کردیم و باید در گام نخست ۲ میلیون واحد را شروع کنیم، که به سقف چهار میلیون برسیم. قاسمی خاطرنشان کرد: در قم برنامه‌ریزی ما این بود عملیات اجرایی ۵۰ درصد متقاضیان را آغاز کنیم، خوشبختانه امروز ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد را عملا شروع کردیم که مرحله زیرسازی بخشی از این واحدها انجام شده‌است. وی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۹ هزار تَن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که به ۱۰۰ هزار تَن نیز خواهد رسید. وی گفت: در حال حاضر یکهزار هکتار زمین در قم وجود دارد، که زمان قرارداد آن سپری شده و همه موسسه‌هایی که این زمین‌ها را در اختیار دارند به ۲۰۰ هکتار بیشتر نیاز ندارند، زمین‌هایی که ۱۰ سال ساخته نشده‌اند را ما مجاز هستیم، مطابق ماده ۱۲ قانون جهش تولید از این موسسه‌ها پس بگیریم.  ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به جوانان قمی اختصاص یافت معاون اجرایی رییس جمهور گفت: ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج جوانان از طریق بانکهای عامل به استان قم اختصاص پیدا کرد. سید صولت مرتضوی در جلسه شورای اداری استان قم افزود: در سفر رییس جمهور به استان تمهیدات و تصمیمات قابل توجهی با نظر ۲۸ دستگاه اجرایی با پشتوانه کارشناسی درنظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: در سفر استانی سیزدهم رییس جمهور در حوزه آب و کشاورزی، اشتغال، بهداشت، زیربنایی، صنعت و معدن، رفاهی و اقامتی، فرهنگ و آموزش تصمیمات بسیار مناسبی برای استان قم اتخاذ شده است. معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: در قالب این سفر و در حوزه وزارت ورزش و جوانان ۴ مصوبه و در حوزه جهاد کشاورزی نیز ۱۲ مصوبه قطعی شده است. وی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان امام راحل برای احداث ۱۲ باب مدرسه و کارخانه تولید چادر مشکی اقدامات قابل توجهی برای استان قم در نظر گرفته است. وی اظهار داشت: وزارت نفت، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد نیز در قالب رسالت های اجتماعی خود مصوبات قابل توجهی برای استان قم در نظر گرفته اند. قم در بخش گردشگری موقعیت ممتازی دارد وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قم علاوه بر بخش‌ گردشگری در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز موقعیت ممتاز و ظرفیت بالایی دارد. سید عزت‌الله ضرغامی در جلسه شورای اداری استان قم بیان کرد: به دلیل ظرفیت بالای زیارتی این استان که سالی ۲۰ میلیون زائر در آن حضور می‌یابند باید حداقل دارای ۲۰ هزار تخت اقامتی باشد که اکنون این رقم حدود ۱۱ هزار تخت است. وی با اشاره به این که هتل‌سازی نیازمند اختصاص تسهیلات بانکی مورد نیاز است، افزود: تعداد هتل‌ها در این استان محدود است و باید در این زمینه اقدام‌های لازم صورت گیرد. وی ادامه داد: با قول‌هایی که در زمینه پرداخت تسهیلات لازم به فعالان عرصه هتل‌داری داده شده است،‌ می‌توانیم شاهد تحول در این عرصه مهم اقتصادی باشیم. ضرغامی با اشاره به این که قم دارای ۴۰۰ عرصه ثبتی است، گفت: در قم آثاری وجود دارد که سابقه آن‌ها به پنج تا هشت هزار سال می‌رسد و لازم است که اعتبارات لازم برای این بخش در استان اختصاص یابد. وی افزود: حوزه صنایع دستی نیز در قم منحصر به فرد است و این استان در زمینه انگشتر سازی و سنگ‌های زینتی دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است. وی ادامه داد: حمایت از فعالان عرصه تولید صنایع دستی در موضوع‌های مختلف همچون ایجاد بازار فروش و بیمه در استان قم بسیار اهمیت دارد. وزیر میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر یکی از چالش‌های قم مسائل اجتماعی دارد یکی از راهکارهای رفع آن، ایجاد بازار برای عرضه محصولات صنایع دستی است. وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قم با وجود زحماتی که مسئولان اجرایی در سال‌های گذشته کشیدند یک مقدار نامتناسب توسعه پیدا کرده و بافت تاریخی قم مورد توجه لازم قرار نگرفته است. وی با اشاره به این که قم شهر تاریخی است و باید معماری آن مبتنی بر اصول اسلامی و تمدنی باشد،‌ ادامه داد: در مورد بافت تاریخی شهر قم با توجه به حساسیت‌ها، باید نکات مطرح شده موردی بررسی و موضوع را حل کنیم چرا که ما حافظ میراث فرهنگی هستیم. ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی قم مصوب شد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه با مسوولان ذیربط ۶۰ میلیارد تومان برای بهسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی و سه هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های صنعتی استان قم مصوب شد. سیدرضا فاطمی امین در جلسه شورای اداری استان قم، افزود: بخش صنعت در استان قم رو به رشد و تکامل یافته است که جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و قابل تقویت است. وی اضافه کرد: در دیدار با فعالان اقتصادی، سرمایه در گردش از جمله مشکلاتی بود که مطرح شد که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه با هفت بانک که هفته آینده در بانک مرکزی امضا خواهد شد، تامین مالی زنجیره‌ای عملیاتی خواهد شد که تحول بسیار بزرگی در نظام مالی کشور است. وی ادامه داد: اگر در مساله سرمایه در گردش هفت بانک فعال شود، بسیاری از مشکلات در حوزه سرمایه در گردش حل می‌شود. فاطمی امین با اشاره به این‌که ضرورت تامین مواد اولیه در استان قم پررنگ است، گفت: در بازار فولاد با اجرا شدن قوانینی بازار کاملا متعادل شد، اما در حوزه پتروشیمی هر هفته قیمت‌های پایه تغیر می‌کند. وی افزود: در حوزه پتروشیمی با کمبود مواد اولیه مواجهیم که باعث می‌شود بسیاری از صنایع قم از جمله کفش و لوازم‌خانگی با چالش مواجه شود که در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم. وی از آمادگی صنعت کفش و فرش قم برای جهش صادراتی خبر داد و بیان کرد: صادرات از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امسال رشد خوبی در این حوزه داریم و برای سال آینده نیز اهداف بلندتری در نظر گرفتیم و از واحدهای فعال حمایت می‌کنیم. وزیر صمت خاطرنشان کرد: برای حل مشکل آلودگی صوتی معدن نرداغی به چهار راه‌حل رسیده‌ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی حل‌وفصل شود. وی افزود: پسماندهای شهرک سلفچگان نیز که مربوط به قیر و تسویه روغن است، با نوسازی و کاهش آلایندگی در اسرع وقت حل خواهیم کرد. اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان قم  معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به فقر استان قم در مراکز اختصاصی ورزش بانوان، گفت: برای افزایش نشاط در بین زنان و دختران قم، ۲۰ میلیارد تومان برای تجیهز یک مجموعه ورزشی برای ورزش بانوان نهایی شد. انسیه خزعلی در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: بازماندگان تحصیل در روستاها، افراد بی هویت در شیرخوارگاه ها و کمبود سونوگرافی ویژه زنان از معضلات مهم استان قم در حوزه زنان است. وی با بیان اینکه در این سفر برای کاهش آسیب های اجتماعی اعتباراتی درنظر گرفته شد، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی زنان نیز در این سفر تصمیماتی گرفته شد که برای اجرا نیازمند همکاری های استانی است. خزعلی همچنین گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک قم ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک مرکز مهم فرهنگی و میراثی و ایجاد زمینه اشتغال و گردشگری را دارا می باشد. معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در این سفر همچنین ۱۷ میلیارد تومان برای راه اندازی مرکز مشاوره، ۹ میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و ۶ میلیارد تومان نیز برای بازپروری زنان آسیب دیده مصوب شد. ۹۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان قم اختصاص یافت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان را از مصوبات مهم سفر رییس جمهور به استان قم دانست. بهرام عین اللهی در جلسه شورای اداری استان قم، طی سخنانی با اشاره به برخی از مصوبات هیات دولت به قم، افزود: مجوز بکارگیری ۲۵۰ نیروی جدید، افزایش پهنه دانشگاه علوم پزشکی قم از ۵۰ به ۷۰ هکتار، تخصیص بودجه برای تکمیل بیمارستان حضرت معصومه (س) از طریق بنیاد برکت، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پایگاه های شهروندی، تخصیص بودجه برای راه اندازی مرکز انتقال خون پردیسان و خوابگاه دانشگاه، تکمیل مخزن بتنی بیمارستان شهید بهشتی به میزان ۵ میلیارد تومان از مصوبات دیگر استان قم در حوزه بهداشت و درمان بود. وی با اشاره به سفر امروز خود به شهرستان کهک قم، گفت: مشکلات زیرساختی و نیروی انسانی مرکز درمانی این شهرستان به زودی برطرف خواهد شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان بیان کرد: کهک از نظر گردشگری ظرفیت بالایی دارد و لازم است تا برای رونق اقتصادی این شهرستان و روستاهای آن ایمنی و استانداردسازی راه ها و مسیرهای دسترسی آن در دستور کار دولت باشد. عین اللهی بیان کرد: با تخصیص ستاد ملی کرونا به زودی معوقات کادرپزشکی و پرستاران کشور پرداخت خواهد شد. وی اظهار داشت: در استان قم با راه اندازی ۱۷ مرکز واکسیناسیون کرونا تاکنون ۷۳ درصد از جمعیت این استان دُز اول واکسن را دریافت کرده اند و برای جلوگیری از سرایت بیشتر اومیکرون باید پوشش واکسیناسیون تکمیل شود. عین اللهی خاطرنشان کرد: در طول دوران همه گیری کرونا در مجموع ۸۰ هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شدند. وی ابراز داشت: با توجه به ویژگی زائرپذیری قم، باید اقدامات لازم برای رونق و توسعه گردشگری زیارت و افزایش تخت های بیمارستانی انجام بگیرد. عین اللهی یادآور شد: بیمارستان یکهزار تختخوابی خاتم و بیمارستان نور دو پروژه کلان حوزه درمان استان قم است که عملیات عمرانی آنها آغاز شده است. ابراز امیدواری برای حل مشکل منوریل قم  وزیر کشور گفت: منوریل می‌تواند جایگزین خط ۲ مترو قم شود که برای این طرح مبلغی نیاز است و سرمایه‌گذار نیز آمادگی دارد که امیدواریم مشکل این طرح حل شود. احمد وحیدی در جلسه شورای اداری استان قم افزود: برای حل مشکل منوریل باید همه جوانب بررسی شود. اجرای طرح منوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس است. وی با اشاره به سفر امروز خود به شهرستان جعفرآباد قم، گفت: این بخش قطب دامپروری است و سالانه ۲۰ هزار تن تولید گوشت صورت می‌گیرد که مردم این منطقه برای فروش گوشت دچار مشکل بودند که قرار شد برای حل این مشکل، خرید ۱۰ هزار تن گوشت صورت گیرد. وی افزود: بیمارستان شهرستان جعفرآباد مدتی تعطیل است و مردم گرفتار هستند که سرمایه‌گذار قبول کرد با دریافت ۱۰ میلیارد تومان وام این بیمارستان را راه‌اندازی نماید. وحیدی ادامه داد: مشکل نیروگاه برق، اصلاح طرح هادی این شهرستان و اختصاص ۵۰۰ واحد مسکونی به ساکنان روستا، مشکل ۴۰۰ هکتار زمین متعلق به آستان حضرت معصومه(س) و مشکل حق آبه از دیگر مسائلی بود که در این سفر مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: مردم ساکن شهرستان جعفرآباد خوب، پرکار و پرتلاش هستند و کارهای خوبی در حوزه کشت گلخانه‌ای انجام‌شده است. وی افزود: با توجه به وجود ۴۰۰ حلقه چاه در این منطقه، اگر الگوی کشت مناسبی اجرا شود می‌تواند نقش خوبی در آبادانی منطقه داشته باشد. وزیر کشور با اشاره به مترو قم، گفت: این طرح به طول ۱۵ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن آماده است و احتیاج به تست گرم و ۲ رام قطار دارد. وی با بیان این‌که گزینه‌هایی برای تامین ۲ رام قطار پیش بینی شده، افزود: برای این طرح می‌توانیم از منابع که با چینی‌ها قرارداد داریم استفاده کنیم. وی همچنین با تاکید بر حل پسماند قم، اضافه کرد: ۶۵۰ تن پسماند در قم تولید می‌شود که ۳۰۰ تن توسط یک خط تسویه می‌شود و برای تسویه مابقی نیز نیاز است خط دیگری راه‌اندازی شود. منطقه پردیسان شهر شود نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جمعیت ۲۰۰ هزارنفری منطقه پردیسان در ضلع جنوبی قم از دولت سیزدهم درخواست می شود این منطقه را به یک شهر جدید ارتقاء بدهد. حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه شورای اداری استان قم ، طی سخنانی افزود: شهرک پردیسان قم حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و هم اکنون برای حل مشکلات این منطقه عزمی در بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد. وی با بیان اینکه هم اکنون شهروندان پردیسانی برای تامین نیازهای روزمره خود برای رفت و آمد به شهر قم دست کم ۵۰ هزار تومان هزینه می کنند، گفت: از دولت سیزدهم درخواست می شود تا منطقه پردیسان را به شهر مستقلی ارتقاء دهد تا امکان شکل گیری ادارات دولتی برای جلوگیری از سفر شهروندان به هسته مرکزی شهر، فراهم شود. وی بیان کرد: در کارگروه هایی که قبل از سفر انجام شده مشکلات استان قم تشریح و مشخص شده که امید می رود با تاکید رییس جمهور نهایی شود. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روحیه انقلابی و خروجی محور بودن از ویژگی های رییس جمهور دولت سیزدهم است و ما انتظار داریم سفر رییس جمهور به قم خروجی مشخص داشته باشد و صرفا به مصوبات سفر بسنده نشود. ذوالنوری با بیان اینکه بدلیل ویژگی بافت و کالبد، بافت های فرسوده شهری در صورت بروز حوادث طبیعی امکان امدادرسانی غیرممکن خواهد بود، بیان داشت: با قرارگیری ۳۱۵ هکتار از هسته مرکزی قم در قالب بافت تاریخی امکان هرگونه رشد و توسعه شهری قفل شده است، از دولت درخواست می شود بافت های تاریخی را بصورت لکه ای مشخص کند تا امکان توسعه شهری در دیگر نقاط فرسوده در هسته مرکزی شهر فراهم شود. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت های اشتغال، اظهار داشت: در برهه ای از سال گذشته نرخ بیکاری قم به ۱۴ درصد رسید که اصلا زیبنده این استان نیست. ذوالنوری مشکلات مونوریل قم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: برای اینکه مونوریل صرفه اقتصادی برای استان داشته باشند باید این طرح از هسته مرکزی شهر به شهرک پردیسان و از آنجا به فرودگاه قم و همچنین شهرک صنوف و خودرو متصل شود. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در توسعه شهر مقدس قم باید صنایعی در این استان مستقر شود که با ویژگی های فرهنگی و مذهبی این استان هماهنگ باشد. ذوالنوری با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب حوزه علمیه قم، بیان کرد: هم اکنون این افراد در بدترین شرایط اقتصادی به سر می برند و در شرایط کرونایی بستر تدریس و درآمدزایی آنها سلب شده است. در بخشی از این جلسه، مشکلات و دغدغه ها و درخواست های مردم قم از دولت سیزدهم در قالب یک کلیپ به اطلاع رییس جمهور رسید. مشکلات عمرانی قم حل شود نماینده قم درمجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد برای حل مشکلات عمرانی از جمله مترو، فرودگاه و مونوریل هماهنگی در هیات وزیران نیاز است. احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه شورای اداری استان قم ، با اشاره به بخشی از مشکلات این استان، افزود: برخی مناطق شهر قم از جمله شهر قائم، انسجام و پردیسان فاقد فاضلاب و نیازمند اعتبار مناسبی است. وی اضافه کرد: جمع‌آوری راه‌آهن متروکه از کنار مصلای قدس عبور می‌کند، مصوب شده که امیدواریم اجرایی و با این اقدام  وضعیت منطقه اسماعیل‌آباد نیز سامان داده شود. وی با تاکید بر تامین اعتبار ریالی و ارزی قطار سریع‌السیر، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای حل مشکلات مترو، فرودگاه و مونوریل هماهنگی در هیات وزیران نیاز است و انتظار می‌رود در سند همکاری‌های اخیر با چینی‌ها مترو نیز گنجانده شود. امیرآبادی با اشاره به برگشت بخش عمده‌ای از زمین‌های یک هزار هکتاری شهرک پردیسان که در اختیار دستگاه‌های دولتی بود، ابراز امیدواری کرد که این زمین‌ها در اختیار مردم قم قرار گیرد و بخشی از کمبود زمین برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن نیز از همین طریق تامین شود. به گفته وی، تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، ولی زمین برای ساخت ۳۰ هزار واحد موجود است. وی خواستار تشکیل کارگروهی برای ساماندهی دریاچه نمک شد و افزود: این کارگروهی به ریاست معاون اول و برخی استانداران حاشیه دریاچه نمک و همچنین وزیران مرتبط با موضوع تشکیل و برای ساماندهی و احیای دریاچه نمک تصمیم‌هایی اتخاذ شود. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بهسازی ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی، بیمه کارگران ساختمانی در فصل زمستان، تامین حقابه سد ۱۵ خرداد، مشکل پرستاران و معوقات آنان و همچنین شهرستان شدن بخش‌های خلجستان و قنوات نیز از دیگر مسائلی است که نیازمند همراهی هیات دولت برای حل این مشکلات است. کلنگ احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قم به زمین زده شد همزمان با سفر رییس جمهور به قم کلنگ‌ احداث ۴۱هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن روز پنجشنبه در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. بر اساس این گزارش از امروز با اعتبارات تخصیص یافته روند احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در قم با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم از  برنامه ریزی جهت پلکانی شدن اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. وی در جریان بازدید از طرح ۵ هزار واحدی شهرک شهید سلیمانی که بخشی از این ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد محسوب می‌شود، گفت: در این شهرکت مراحل محوطه‌سازی به میزان مطلوبی انجام شده و امروز عملیات احداث ۵۳۰۰ واحد مسکونی در آن آغاز خواهد شد که ظرف حداکثر ۲ سال آینده به اتمام می رسد. وی افزود: این شهرک که مزین به نام به سیدالشهدای مقاومت شهید سلیمانی است، هدیه‌ای به مردم قم  در قالب نهضت ملی مسکن خواهد بود. در این طرح زمین مجانی است، وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای قم در نظر گرفته شده و خدمات روبنایی توسط دولت احداث خواهد شد. این عضو کابینه سیزدهم در بازدید از یک پروژه دیگر نیز گفت: در این سایت امروز محوطه‌سازی و احداث واحدهای مسکونی به طور همزمان شروع می‌شود. وی ادامه داد: سهمیه‌ای که بر اساس پیش‌بینی‌های ما برای استان قم در طرح نهضت ملی مسکن نظر گرفته شده، ۶۳ هزار واحد است و امروز با آغاز احداث ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، در واقع بیش از سهمیه فاز اول طرح نهضت ملی مسکن در استان قم واحد مسکونی ساخته می‌شود. مترو قم وارد مرحله تست گرم می شود وزیر کشور گفت: ۵ گزینه برای تست گرم واگن های متروی قم مطرح شده است که در هفته های آتی یکی از آنها مبنا قرار خواهد گرفت. احمد وحیدی در حاشیه سفر استانی دولت سیزدهم و بازدید از پروژه عمرانی متروی قم افزود: با توجه به اینکه ۶ کیلومتر از عملیات اجرایی پروژه متروی قم آماده شده است، گزینه هایی برای تست گرم واگن ها مطرح شد که برخی از آنها سهل الوصول تر و برخی پایدارتر هستند. وی گفت : انجام این تست برای تامین واگن و حمل و نقل مسافر خواهد بود که در دو یا سه هفته آینده مسائل جانبی موضوعات مجددا مورد بحث قرار می گیرد و یکی از گزینه ها به عنوان مبنا عملیاتی خواهد شد. وزیر کشور در ادامه سفر به استان قم از سایت دفن زباله البرز این استان نیز بازدید کرد. عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.  شفافیت نظام توزیع از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت است وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شفافیت نظام توزیع، قیمت را برای مصرف کننده کاهش می‌دهد و این از کارهای بسیار کلیدی در این وزارتخانه است. سید رضا فاطمی امین در جمع فعالان صنعت، معدن و تجارت این استان، بیان کرد: درج قیمت تولید کننده کار بسیار مهمی است و اصلاح ساختاری در نظام تولید و بازار است. وی افزود: وزارت صمت در این موضوع بسیار جدی است و این اصلاح ساختار را دنبال می کند. البته چون یک تغییر جهت بسیار جدی در روند بازار است، ممکن است چالش هایی هم داشته باشد. اما خیلی به نفع تولید کننده و مصرف کننده است. وی در پاسخ به سوال یکی از صنعتگران مبنی بر مشکلات سرمایه در گردش گفت: خبر خوبی که برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت، معدن و تجارت داریم این است که از ۲ ماه گذشته وزارت صمت و بانک مرکزی کار مشترکی را آغاز کرده اند و آن تامین مالی زنجیره ای است. وی ادامه داد: شنبه آینده با هفت بانک این تفاهم نامه ای امضا می شود. اما به صورت آزمایشی این کار را با بانک صنعت و معدن آغاز کرده ایم. این تفاهم نامه بسیار در مصارف مالی موثر است و حدود ۳۰درصد از مصارف مالی را کم می کند و عملا مشکلات انحراف منابع مالی و سرمایه در گردش را تا حد قابل توجهی حل و فصل خواهد کرد. فاطمی امین افزود: ما امیدواریم روش های جدیدی که  سال های اخیر در دنیا مرسوم شده است تحت عنوان تامین مالی زنجیره ای، در سال جاری به طور کامل روش آزمایشی را کامل کنیم و اگر در سال جاری عملیاتی شود که تا کنون با توجه به آماده بودن مصوبات برای ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک ها، پیشرفت خوبی داشته است. . وی تصریح کرد: علاوه بر بانک صنعت و معدن که از قبل تفاهم نامه داشتیم، روز شنبه با بانک های ملی، تجارت، ملت، سپه و پارسیان تفاهم نامه امضا می کنیم و خیلی از مباحث را حل و فصل می کنیم. وزیر صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر موانع صدور کارت بازرگانی و همچنین مشکل عدم وجود رایزن بازرگانی گفت: در زمینه کارت بازرگانی که هفته گذشته طی جلسه ای موانع صدور کارت بازرگانی حل و فصل شد. وی ادامه داد: ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت انجام می شود و کسی که مایل به دریافت کارت بازرگانی است، می باید فقط در یک دوره کلاس آموزشی شرکت کرده و پس از آن بلافاصله کارت بازرگانی صادر می شود. فاطمی امین بیان داشت: در مورد رایزن بازرگانی مذاکراتی با اتاق بازرگانی داشته ایم اما در دولت محدودیت هایی در این خصوص وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد: وزارت صمت به سمتی می رود که مراکز تجاری و رابط های تجاری را با همکاری اتاق بازرگانی ایجاد کرده و امیدواریم اینگونه کار سریع تر انجام شود . فاطمی امین در پاسخ به سوال یکی از فعالان مبنی بر مشکلات بیمه ای در مواجهه با سازمان تامین اجتماعی گفت: در مورد تامین اجتماعی همانگونه که به درستی اشاره کردید چالش های زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. وی افزود: یک ایده ای را وزارت صمت با وزارت تعاون و رفاه اجتماعی دنبال می کند و آن تغییر روش پرداخت حق بیمه ها است که دیگر نیاز نباشد تامین اجتماعی برای اطمینان از پرداخت حق بیمه ها تمام پرونده ها را رسیدگی کند. وی تصریح کرد: یک راه حل میان بر را با سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار به توافق رسیدیم که الان در حال اجرای آزمایشی آن هستیم.  اگر از این ایده پاسخ مثبت بگیریم، تمام این مسائلی که در تامین اجتماعی داریم حل خواهد شد. قواعد شهرک‌های صنعتی بازنگری می‌شود فاطمی امین در خصوص موانع صادرات و موضوع ارزش افزوده گفت: با پیگیری هایی که انجام شد بحث ارزش افزوده که  مشکل داشت ومنوط به تعهد ارزی بود؛ برداشته شد. وی افزود: نزدیک به ۱۵ مورد از موانع صادراتی را هم مهرماه آقای رییس جمهور مصوب کردند و ابلاغ شد. اما در این موردی خاص اگر چنین پتانسیلی هست باید جلسه برگزار و آن را بررسی کرد. وزیر صمت در خصوص قواعد دست و پاگیر شهرکهای صنعتی گفت: در مورد شهرکهای صنعتی یک قواعدی وجود دارد که همکاران ما در شهرکها مبتنی بر قواعد کار را انجام می دهند. اما ممکن است قواعد و ساز و کارها ایراد داشته باشند. وی ادامه داد: بنده به آقای رسولی سپردم کل قواعدی که در شهرکها داریم، اعم از نوع خدمات، تعرفه های برق و گاز و زمین  را بازنگری کنند، آنها  گزارش اولیه را آماده کردند و تا آخر سال جاری کلیه قواعد شهرکهای صنعتی را بازنگری خواهیم کرد. وی در پایان تصریح کرد: البته ما از کسانی که دنبال خصوصی کردن شهرکهای صنعتی هستند، استقبال می کنیم که از تصدی خارج شویم و حاکمیت داشته باشیم نه اینکه درگیر آب و برق و گاز و غیره شویم. تلاش دولت سیزدهم برای کاهش کسری بودجه  وزیر امور اقتصادی و دارایی بر تلاش دولت برای کاهش کسری بودجه با استفاده از راهکارهای کارشناسی تاکید کرد. وزیر اقتصاد در جمع پژوهشگران اقتصاد اسلامی قم با اشاره به ضرورت اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشور و استفاده از راهکارهای دلسوزان تاکید کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۱ گامی کمک کننده برای کاهش کسری بودجه است. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع برخی اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی در دانشگاه قم، با اشاره به عزم دولت برای کاهش کسری بودجه،در سال آینده، گفت: بودجه ۱۴۰۱ یکی از گام‌های کمک کننده برای رفع فضای کسری بودجه و پیامدهای آن خواهد بود. وی با اشاره به اینکه مردم به حق، شکایت‌هایی از وضعیت موجود دارند، گفت: اصلاح ساختارهای نامناسب در برخی از سازمان‌ها یک حرکت زمان‌بر است که با صبر و شکیبایی به نتیجه خواهد رسید. خاندوزی افزود: در اقتصاد غیر از جبران نقدی یارانه‌ای، راهکار فوری برای حل مسائل خانوارها نداریم، ولی نقاط شروعی داریم که در چندماه آینده می‌توانیم نتیجه آن‌ها را ببینیم. وی گفت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته در حالت انتظار قرار گرفته بود که بخش عمده تلاش ما در این مدت رفع این انتظار بود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه انتقادات و توصیف مشکلات و تنگناها به تنهایی چاره مشکلات کشور نیست، اظهار داشت: در راستای به حداقل رساندن مشکلات، نیازمند تلاش حداکثری و همکاری جامعه دانشگاهی و حوزوی برای ارائه راهکارهای اصولی هستیم. خاندوزی با اشاره به اینکه انتظار ما پیشنهادهای متنوع از سوی صاحب‌نظران است، افزود: عرضه پیشنهادات کاربردی و تولیدات علمی می‌تواند در سطوح مختلف  کمک دولت بیاید. اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی به بانوان کارآفرین روستایی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از اعطای تسهیلات ویژه اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست و کارآفرین روستایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ،انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در جمع بانوان منتخب کارآفرین شهرستان کهک، گفت: کارآفرینی برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست در قانون کار دیده شده است.

وی همچنین در نشست شورای اداری این شهرستان گفت: در دولت اعتباراتی برای حمایت از زنان خانه‌دار و کارآفرین روستایی و همچنین ورزش بانوان در روستاها پیش بینی شده است.

مسئولان شهرستان کهک نیز در این جلسه با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و داشتن اماکن زیارتی و تفریحی و بالا بودن میزان توریست پذیری خواستار توسعه گردشگری اسلامی این منطقه شدند.

 خزعلی در ادامه برنامه‌های خود در شهرستان کهک از نمایشگاه توانمندی‌های کارآفرینی و اشتغال بانوان زیر پوشش کمیته امداد در زمینه محصولات صنایع دستی صنعت چوب و مواد غذایی بازدید کرد.

پژوهشگران اقتصاد اسلامی قم به وزیر اقتصاد چه گفتند؟

نشست دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد با اساتید دانشگاه بعد از ظهر امروز در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محقق نیا رئیس انجمن اقتصاد حوزه علمیه در این نشست از دکتر سید احسان خاندوزی به عنوان نخستین وزیری که در جمع اساتید و پژوهشگران اقتصاد و دارایی حاضر شده است یاد کرد. اعلام آمادگی اساتید اقتصاد درپی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به جنگ تمام عیار در حوزه اقتصادی، مطرح کرد: راهبرد مقام معظم رهبری در این جنگ این است که باید قدرت اقتصادی ما به حدی بالا برود که دشمن طمع و توان تحریم مارا نداشته باشد و در این راستا اقتصاد مقاومتی به ما کمک می‌کند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و جهش‌های مثبتی داشته باشیم وی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی رشد عادلانه تولید با استفاده از ظرفیت‌های درون است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برآمده از الگوهای نظام اسلامی است و بر اساس آن ۲۴ سیاست در سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. این استاد و پژوهشگر اقتصاد از گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از عدم موفقیت در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: متاسفانه برداشت ما این است که دولت انقلابی در این مسیر ضعیف حرکت می‌کند و انتظار داشتیم پس از تشکیل دولت جدید نخستین دستور صادر شده استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد. وی با اشاره به اینکه این موضوع یک خطر بزرگ برای دولت انقلابی است، تصریح کرد: اگر در شرایط امروز در چارچوب اصولی که مقام معظم رهبری قراردادند حرکت نکنیم یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌ایم. تنها راه برون رفت از مشکلات بکارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به اینکه طی ۸ سال سیاست تعامل با استکبار را تحمل کردیم تا اثبات کنیم این مسیر اشتباه است، اظهار کرد: استفاده از سیاست‌های خارجی در این مسیر چیزی جز شکست برای ما نداشته است و متاسفانه در این مدت رسانه ملی نیز با دولت همسو شده تا واقعیت را برعکس به جامعه نشان دهد. وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ انتظار تحول داشتیم مخصوصا در حوزه نرخ ارز، عنوان کرد: امیدواریم دولت جدید مسیر اقتصاد مقاومتی را درپیش بگیرد تا بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را رفع کنیم. در حوزه بانکداری نیازمند کار ایجابی هستیم حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به تاسیس رشته‌های تحصیلی در حوزه بر مبنای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با تشکیل نهادها و تشکل‌‎های مختلف بر اساس اقتصاد مقاومتی به این رسیدیم که تنها راه نجات ما استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است. وی با بیان اینکه طبق دستور مدیر حوزه‌های علمیه در حوزه بانکداری باید کار ایجابی انجام دهیم، عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم نسبتا بازنگری کلی را انجام دهیم ولی خلاء نبود قانون مناسب عملیات بانکداری را احساس کردیم. این پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه موفق شدیم اساتید حوزه و دانشگاه را در مسیر حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی ساماندهی کنیم، مطرح کرد: خلاء را در تیم اقتصادی دولت احساس می‌کنیم و این است که درک کافی و لازم نسبت به اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری وجود ندارد. لزوم شکل‌گیری نهاد تخصصی فقرزدایی از جامعه حجت الاسلام والمسلمین محمد رجایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد انجام شده است، اظهار کرد: مسئله تورم موجب شده است تا مردم این شیرینی فعالیت‌ها را احساس نکنند. وی با بیان اینکه تورم هم سرمایه داران و هم مردم عادی را اذیت می‌کند چراکه مانع اصلی برنامه ریزی است، مطرح کرد: امکان پایداری اقتصادی پیش از مهار تورم وجود ندارد و اگر دولت بتواند در این حوزه مثبت واقع شود شاهد بروز اتفاقات مطلوبی خواهیم بود. این پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از راهکارها جمع آوری اطلاعات عموم و دوری از موازی کاری است، عنوان کرد: نهادهای مختلفی از جمله کمیته امداد و بهزیستی فعالیت دارند ولی متاسفانه هیچ کدام نمی‌تواند فقر را از بین ببرد چراکه بودجه هرکدام محدود است درنتیجه شکل گیری یک نهاد با هدف ویژه فقرزدایی الزامی است. وی با بیان اینکه علت اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه مشکلات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم فقرزدایی را به شیوه درست در جامعه پیاده کنیم بسیاری از مشکلات دیگر نیز در جامعه به خودی خود برطرف خواهند شد. لزوم تحقق قرض الحسنه در نظام اقتصاد اسلامی حجت الاسلام والمسلمین عالم نیا با اشاره به اینکه قرض الحسنه یکی از سنت‌های نظام اسلامی است، اظهار کرد: نظام‌های اقتصادی گلوگاه‌هایی دارند که اگر بتوان آن‌ها را محقق کرد موجب گذر سلامت از مشکلات می‌شود. وی با بیان اینکه مردم یکی از ارکان اصلی و گلوگاه اقتصادی هستند، عنوان کرد: قرض الحسنه می‌تواند نظام سرمایه‌داری را تحت سلطه خود قرار دهد، یکی از عنصرهای اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن است. این استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه قرض الحسنه در کوتاه مدت می‌تواند نیازهای عمده را برطرف کند، مطرح کرد: بالابردن مبلغ قرض الحسنه در جامعه می‌تواند نظام اقتصاد اسلامی را متبلور کند. معاونت اقتصاد اسلامی در وزارت اقتصاد تشکیل شود حجت الاسلام والمسلمین صفا با اشاره به اینکه بحث و ظرفیت اقتصاد اسلامی تنها دانشگاه امام صادق(ع) نیست، اظهار کرد: باید معاونت اقتصاد اسلامی در وزارت خانه تشکیل شود. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت اقتصاددانان جوان نیز استفاده شود، مطرح کرد: این جوانان که اکثرا با مدرک دکتری از دانشگاه و یا سطح چهار از حوزه علمیه علمیه فارغ التحصیل شدند می‌توانند در مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی بسیار موثر واقع شوند.
دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در دومین روز از سیزدهمین سفر استانی در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛  رئیس جمهور اسلامی ایران در دومین روز از سفر استانی به شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و علوی گرگانی دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدارها با بیان اینکه گرانی و تورم به زودی متوقف می‌شود گفت: گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم زا را متوقف کرده است و بر اساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم. رئیس جمهور ادامه داد: مردم نباید نگران و دغدغه‌مند باشند چرا که دولت به دنبال گره‌گشایی از کار مردم است. وی به حمله سایبری دشمنان به جایگاه‌های سوخت کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان فتنه عظیمی را برای کشور تدارک دیده بودند، اما اعتماد مردم به دولت مانع از این فتنه شد. رئیس جمهور گفت: باید با روحیه‌ای جهادی وارد میدان شد تا کار‌ها پیش برود و مردم ببینند در جامعه کار صورت می‌گیرد. وی در ادامه از عزم دولت برای کنترل و مهار کرونا خبر داد و گفت: دولت سیزدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم، اما با اقدامات صورت گرفته این روند به خوبی مهار شده است. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور وضعیت مطلوبی نسبت به دیگر کشور‌ها داریم و آمار فوتی‌ها به مراتب کم شده است. رئیس جمهور افزود: دولت سیزدهم از ابتدای کار اصل را بر تعامل با دنیا به ویژه همسایگان گذاشته است. وی افزود: در همین چند ماه کار دولت جدید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به کشور‌های همسایه افزایش یافته است. دکتر رئیسی گفت: کشور‌های همسایه طالب محصولات کشاورزی و صنعتی ایران هستند و فقط باید درست ارائه شود. وی همچنین به وجود برخی مشکلات در استان قم اشاره کرد و گفت: طرح‌های نیمه‌تمام، بیکاری و مشکل مسکن از عمده‌ترین مشکلات مردم است که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد. رئیس جمهور با بیان اینکه سفر به استان‌ها در دستور کار دولت است گفت: سفر به استان‌ها برکات بسیاری دارد، زیرا بررسی مشکلات از نزدیک برای رفع آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. وی افزود: کار کارشناسی در خصوص مشکلات قم مدتی قبل انجام شد و در این سفر بر رفع آن‌ها در جلسات و دیدار‌ها تاکید شد. آیت الله مکارم شیرازی: مشکل گرانی به صورت ریشه‌ای حل شود آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلیددیدار رئیس جمهور، ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین مسأله در پیشرفت کشور دانست و گفت: مردم نسبت به شما امیدوار هستند. وی بر ضرورت حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور تاکید کرد و گفت: بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند. این مرجع تقلید بر مقابله جدی با مسألۀ قاچاق و واردات بی رویه تأکید کرد و افزود: البته حل این مشکلات، زمان بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آن‌ها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد. آیت الله مکارم شیرازی به گلایۀ شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد. وی قم را متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع دانست که به خاطر حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و حوزۀ علمیه، نیازمند به برنامه ریزی و توجه خاص است. این مرجع تقلید بر ضرورت اتمام طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرد و گفت: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود. وی بر ضرورت تشکیل کارگروه فرهنگی جهت برخورد با برخی از مفاسد اخلاقی در قم و بر حل مشکلات کارگران برخی کارخانجات و شرکت‌ها تأکید کرد. آیت الله مکارم شیرازی در پایان برای موفقیت رئیس جمهور جهت حل مشکلات مردم و کشور دعا کرد.   آیت‌الله نوری‌همدانی: اولین کار دولت باید ساماندهی وضعیت معیشت مردم باشد آیت‌الله نوری‌همدانی دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلیددر دیدار رئیس جمهوری با بیان این مطلب گفت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد. وی با تاکید به توجه بیشتر دولتمردان به مردم گفت: همه مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند. آیت الله نوری همدانی همچنین به نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های آنان تاکید کرد و گفت: دیر کرد یک نوع ربا و حرام است، اما در بانک‌ها اعمال می‌شود و از مردم اخذ می‌شود. وی با بیان اینکه در اسلام پول در برابر کار پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: در ربا زایش پیدا می‌کند و پول در برابر پول پرداخت می‌شود که این اصلا مورد پذیرش اسلام نیست. وی در ادامه بر استفاده دولت سیزدهم از مدیران باتجربه تاکید کرد و گفت: اداره امور را باید مسئولین به دست بگیرند که از تجربه کافی برخوردارند تا مردم هم خیالشان راحت شود. آیت الله نوری همدانی در ادامه بر گسترش هر چه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: در ساختار مملکت ما باید این فریضه واجب بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.   تاکید آیت الله سبحانی بر رسیدگی دولت به مشکلات فرهنگی آیت الله سبحانی در دیدار رئیس جمهور گفت: دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلیدبرای حل مشکلات فرهنگی خصوصا حجاب و عفاف باید از مدارس و دانشگاه ها اقدام کرد. آیت الله سبحانی افزود: باید به این موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و از مدارس و دانشگاه‌ها برای علاج آن با انتخاب روسای انقلابی و دلسوز اقدام شود. آیت‌الله سبحانی به مشکلاتی از جمله ساخت مونور‌یل در قم اشاره کرد و از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خواست نسبت به سر و سامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام کند.   آیت الله جوادی آملی: همه تلاش کنند مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند آیت الله جوادی آملی در دیدار رئیس جمهور گفت: دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلیدمسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است، اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد گفت: فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی‌گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. وی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف افزود: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشور‌ها تعامل می‌کنیم آن‌ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است. آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار گیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آن‌ها را هدایت و مراقبت کند. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ گفت: روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد. وی افزود: به دلیل همین تاکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند، اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر (ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می‌کند.   تاکید آیت االله علوی گرگانی بر مدیریت صحیح منابع آب آیت الله علوی گرگانی دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلیددر دیدار رئیس‌جمهور به مدیریت منابع آب در کشور اشاره کرد و گفت: آب در کشور ما به خوبی مدیریت نمی‌شود چرا که ما کمبود آب نداریم، اما مدیریت آب اشتباه است. آیت الله علوی گرگانی با بیان این مطلب افزود: اگر منابع آبی به درستی مدیریت شود هم مردم و هم کشاورزان متضرر نمی‌شوند. آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: برخی کمبود‌ها و نواقص در کشور وجود دارد که باید تلاش کنید تا این مشکلات حل و رفع شود. وی با اشاره به وجود برخی طرح‌های نیمه تمام در کشور گفت: طرح‌ها باید به انجام برسد و نباید به هیچ عنوان طرحی را نیمه‌کاره رها کرد. این مرجع تقلید همچنین به اوضاع فرهنگی جامعه پرداخت و گفت: وضع فرهنگی جامعه نابسامان است و هر چه جلوتر می‌رویم این نابسامانی‌ها بیشتر می‌شود. آیت الله علوی گرگانی به سفر‌های استانی رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: سفر‌های استانی بسیار ارزشمند است چرا که باعث می‌شود مسئولان مشکلات را از نزدیک ببینند و لمس کنند. وی حضور رئیس‌جمهور در میان مردم را مایه آرامش دانست و گفت: وقتی مسئولان برای دیدن مشکلات نزد مردم می‌آیند آرامش جامعه را در پی دارد و قطعا موفقیت را به همراه خواهد داشت.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر