قم دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار است

سپهر اقتصاد - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار در مناطق مختلف استان وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور است و به طور میانگین در هر هکتار آن ۱۵ تُن محصول برداشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد علی سلامی  بیان داشت: انار دارای ارقام مختلفی است که در استان قم بیشتر رقم "قجاق" در باغ‌ها کشت شده‌ و زمان برداشت آن به طور معمول در مهرماه است، البته ارقام دیگر همچون "ملس ساوه"، "شاه پسند" نیز در باغ‌های استان وجود دارد و کشاورزان قمی در زمینه تولید انار عملکرد خوبی دارند.

وی با اشاره به این که محدودیت‌های ایجاد شده در تامین منابع آبی، سطح باغ‌های انار قم در برخی از مناطق استان را کاهش داده‌است، افزود: با وجود عملکرد خوب کشت انار در قم، به دلیل میزان آبی که برای تولید این محصول به خصوص در فصل تابستان نیاز است، توسعه باغ‌های انار در قم براساس راهبرد تغییر الگوی کشت در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم با ارتقا بهره‌وری سطح کمی و کیفی تولید انار در استان را افزایش دهیم.

وی با بیان این که ایجاد بازار فروش مناسب در زمان برداشت محصول از جمله راهکارهای حفظ باغ‌های انار موجود استان است، ادامه داد: ایجاد واحدهای صنایع غذایی و فرآوری انار و تبدیل کردن آن به چند محصول مورد نیاز مردم از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص است.

گفتنی است با وجود کشت انار در همه مناطق قم، باغ‌های انار استان بیشتر در مناطق جعفرآباد، سلفچگان،‌ کهک،‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان واقع شده‌است که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر