قیمت نان در طرح جدید فروش این محصول تغییری نمی‌کند

سپهر اقتصاد ـ فرماندار قم با تاکید بر اینکه در طرح هوشمندسازی یارانه نان قرار نیست قیمت نان تغییر کند، گفت: نانوایان از زمان آغاز این طرح، آرد را به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند، مردم نان را به قیمت قبلی می‌خرند و مابه‌التفاوت نرخ نان، توسط دولت به حساب صاحبان نانوایی‌ها واریز می‌شود.

به گزارش  ایرنا، عباس ذاکریان  در آیین تجلیل از ۱۰ واحد نانوایی و یک کارخانه تولید آرد برتر در قم در سالن امام رضا(ع) فرمانداری، با بیان اینکه با اجرای «طرح هوشمندسازی یارانه نان» سهمیه نانوایی ها واقعی می شود، خاطرنشان کرد: پس از شروع اجرای این طرح، محدودیتی در سهمیه نانوایی ها نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بانک عامل اجرای این طرح بانک سپه است، بیان کرد: مقدمات اجرای طرح مذکور و تحویل دستگاه‌های کارتخوان جدید به نانوایی‌ها آغاز شده است.

ذاکریان، اطلاع‌رسانی و آموزش را در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان ضروری دانست و گفت: بنابراین است که یارانه‌ای که در ابتدای زنجیره به خرید گندم داده می‌شود، برداشته و به واحدهای نانوایی داده شود.

وی با اشاره به تقدیر از ۱۰ واحد نانوایی برتر قم گفت: با همان شدتی که بر واحدهای نانوایی نظارت داریم و با متخلفان برابر قانون برخورد می کنیم، لازم است تا کسانی که صادقانه و خالصانه در این صنف مشغول خدمت هستند، مورد تقدیر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه آغازگر «طرح هوشمندسازی یارانه نان» شهرهای زنجان و قزوین بودند، اظهار داشت: برای اجرای هر چه بهتر طرح مذکور، در این زمینه از شهرهای نام برده شده بازدید داشتیم.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق تازه شکل گرفته شهر قم با کمبود نانوایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید نان با کیفیت گفت: در حفظ حُرمت نان در آموزه های دینی ما نیز بدان تاکید شده است، از این رو همه باید تلاش کنیم تا چرخه فرایند تولید نان به بهترین شکل عمل کند تا میزان اسراف و «دور ریز» نان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه آمارها متفاوت است، افزود: بین ۱۵ تا ۳۰ درصد بحث اسراف، «دور ریز» و غیره نان را داریم که علت آن هم این است که برای برخی مقرون به صرفه است تا از نانی که با این مشقت تهیه می شود، به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

فرماندار قم ادامه داد: همچنین قیمت های اطراف کشور ما این انگیزه را ایجاد می کند که آرد قاچاق شود، به همین علت اجرای طرح جدید فروش نان در حال انجام است.

۲۵ نانوایی استان قم در تولید نان کامل فعال هستند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه نانوایی ها در خط مقدم تولید نان سالم برای سفره مردم هستند، اظهار داشت: این جلسه، دومین جلسه تقدیر از نانوایی‌ها و کارخانه تولید آرد برتر استان قم است.

سعید محمدی با بیان اینکه در استان قم نانوایی های خوب زیاد هستند، خاطرنشان کرد: امروز از ۱۰ واحد نانوایی برتر استان به نمایندگی از ۸۴۲ واحد نانوایی‌های زحمتکش استان قم تقدیر می کنیم.

وی یکی از هدف های این اداره کل را تولید «نان کامل» برشمرد و گفت: قرارگاهی با عنوان «نان کامل» در استان قم تشکیل و تاکنون سه جلسه در این رابطه برگزار شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه «سبوس» در سلامت مردم تاثیر بسزایی دارد، ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ واحد نانوایی در تولید «نان کامل» در سطح استان فعال هستند و ان‌شاءالله همه نانوایی‌های استان در این عرصه گام بردارند.        

بخش عمده ویتامین‌های گروه B و املاح معدنی گندم همچون آهن، کلسیم، فسفر، روی و منیزیم در «سَبوس» موجود است؛ با توجه به پژوهش‌های متعدد انجام شده، سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود و فایده‌های متعددی به دنبال دارد و این ماده به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مساله یبوست یا اختلالات روده بزرگ رنج می برند، شناخته شده است.

ضرورت آموزش مداوم نانوایان

همچنین مدیرکل استاندارد قم، با اشاره به ارزش غذایی و اهمیت نان اظهار داشت: تولید نان خوب و سالم دارای یک چرخه از جمله تولید آرد مناسب است.

مجید آوری‌فرد با بیان اینکه بیشتر نانوایی های استان قم توانسته اند، رضایت مردم را فراهم کنند؛ بر آموزش مستمر و دایمی نانوایان در زمینه تولید نان تاکید کرد.

۵۰۰ دستگاه کارتخوان جدید تحویل نانوایی‌های قم شد

رییس اتاق اصناف قم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۵۰۰ دستگاه کارتخوان (دستگاه پوز) جدید تحویل نانوایی‌های استان شده است.

حمید خرمی با بیان اینکه استفاده از این دستگاه های جدید کارتخوان برای نانوایی ها بسیار ساده و آسان است، اعلام کرد: پس از توزیع کامل این دستگاه های کارتخوان، کارگاه آموزشی برای همه نانوایان استان در این زمینه برگزار می شود.       

اطلاع‌رسانی در شیوه جدید فروش نان ضروری است

یکی از صاحبان نانوایی نیز در این جلسه درخواست کرد: برای اجرای این طرح به بهترین شکل در سطح استان، ضروری است که اطلاع رسانی لازم برای عموم مردم صورت بگیرد و نیز در رابطه با استفاده از این کارتخوان ها به نانوایان و مردم آموزش داده شود.

در پایان این جلسه با حضور فرماندار قم، از ۱۰ واحد نانوایی و یک کارخانه تولید آرد برتر در استان قم تقدیر و تجلیل شد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر