لزوم جبران خسارت‌های سرمازدگی به کشاورزان قم

سپهر اقتصاد- معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بر لزوم جبران خسارت کشاروزان آسیب دیده از سرمازدگی تاکید کرد.

لزوم جبران خسارت‌های سرمازدگی به کشاورزان قمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ، محمدعلی سلامی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قم در برنامه گفت‌وگوی ویژه درباره خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزان استان، بیان کرد: از چند روز قبل از شروع سال جدید تا اواخر تعطیلات نوروز هوا مقداری رو به سرما رفت و این موضوع باعث شد آسیبی به محصولات کشاورزی استان وارد شود.

وی با بیان اینکه گیاهانی که زود رس بودند مثل بادام و زردآلو بیشتر خسارت دیدند، افزود: در گیاهان زودرس وقتی هوا به زیر صفر درجه می‌رسد، سرمازدگی باعث می‌شود که گل‌های این گیاهان از بین بروند، حدود ۶۰ درصد از محصولاتی اعم از زردآلو و بادام در استان قم باعث آسیب دیدگی شد و خسارت زیادی را به باغ داران وارد کرد. معاون سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: در محصولات کشاورزی هم میزان آسیب دیدگی بین ۵ الی ۱۰ درصد بود، البته در بحث سرمازدگی باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اقلیم تاثیر بسیاری در این موضوع دارد، علاوه بر سرمازدگی موارد بسیاری مانند آفت زدگی هم در میزان خسارت وارده تاثیر گذار هستند. سلامی در خصوص اقداماتی که برای جبران خسارت‌های وارد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته، تصریح کرد: خسارت  باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی که بیمه شده بودند بر اساس قرارداد پرداخت شده است. پیمان عالمی، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در رابطه با بحث سرما زدگی باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی استان قم اظهار کرد: متاسفانه شاهد این بودیم که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی که در مناطق ارتفاع پایین واقع شده بودند به دلیل کاهش دمای هوا آسیب و خسارت بسیاری دیدند، اما مناطق از نظر میزان آسیب دیدگی یکسان نبودند و آمار مختلفی از این خسارت‌ها به ما گزارش داده شد. وی ادامه داد: کشاورزان در بحث امرار معاش و بازپرداخت وام‌هایی که دریافت کردند به دلیل اینکه خسارت زیادی به آن‌ها وارد شد قطعا در این موضوعات با مشکلات و چالش‌های عمیقی رو به رو خواهند شد.

عالمی افزود: ما از دوستانمان در مجموعه جهاد کشاورزی استان تقاضا داریم با وزارت جهاد کشاورزی و دولت مکاتبه‌ای را در این خصوص داشته باشند تا باری از رو دوش کشاورزان خسارت دیده برداریم و بخشی از مشکلات ان‌ها را حل کنیم. رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان استان قم خاطر نشان کرد: متاسفانه پیش بینی در این موضوع در سال قبل صورت نگرفت، البته تکلیف باغ‌هایی که بیمه شده بودند مشخص است و طرف حساب آن‌ها شرکت‌های بیمه‌ای هستند که طبق قرارداد موظف اند که خسارات وارد شده را جبران کنند. وی در پایان صحبت‌های خود گفت: از مجموع کشاورزان و باغ داران ما حدود ۵۰ درصد از آن‌ها بیمه بودند و طبق سنوات گذشته شرکت‌های بیمه بعد از بازرسی توسط کارشناسان مربوطه میزان خسارت را تایید و در مدت معینی مبلغ مشخص شده را پرداخت می‌کنند. صنعتگر، معاون صندوق بیمه کشاورزی استان قم بیان کرد: در بخش بیمه زراعت نفوذ بیشتری نسب به باغ‌ها دارد؛ بیمه در بحث آسیب دیدگی زمین‌های زراعی بالای ۶۵ درصد از خسارت را جبران می‌کند، اما در بحث باغ‌داری موضوع به این گونه نیست. وی افزود: در بخش باغ‌ها به دلایل مختلفی اعم از مالکیت، پراکندگی و دلایل دیگر بیمه بر اساس قراردادی که میان دو طرف امضا شده بعد از طی شدن مراحل قانونی میزان خسارت وارد شده را به باغداران پرداخت می‌کند. معاون صندوق بیمه کشاورزی در پایان برنامه گفت‌وگوی ویژه تصریح کرد: از سال گذشته باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی که بیمه بودند و بر اساس اتفاقات مختلف آسیبی به آن‌ها وارد شده تمامی خسارت‌های مشخص شده را دریافت کردند و هیچ بدهکاری صندوق در این موضوع ندارد.

وی افزود: در سال جدید هم طبق قانون بعد از تائید خسارت توسط کارشناس‌های ما خسارت‌های وارد شده به کشاورزان و باغداران استان پرداخت می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر