مجموعه تاریخی بازار قم سامان‌دهی می‌شود

سپهر اقتصاد--مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از سامان‌دهی مجموعه تاریخی بازار قم از محل اعتبارات ملی و استانی در آینده نزدیک خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در گفت و گویی بیان کرد: عملیات مرمت مجموعه تاریخی بازار قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی انجام می‌شود.

وی افزود: اقدام‌های مرمتی شامل استحکام بخشی پایه‌ها، سبک‌سازی، عایق‌کاری و مرمت‌بام، اندود کاه‌گل و کف‌پوش بام، مرمت پوشش استحفاظی تیمچه بزرگ، ساخت و مرمت درهای چوبی سنتی، نصب درب‌های تیمچه خواهد بود.

ارجمندی با بیان این که بافت تاریخی ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی دارد، ادامه داد: بازار کهنه قم پس از سامان‌دهی محلی برای بازارچه دائمی صنایع‌دستی استان خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری وغیره در آن فعال است.

به گزارش ایرنا، بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ اواخر سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده است.

 

 امامزاده سکینه خاتون قم مرمت می‌شود

مجموعه تاریخی بازار قم سامان‌دهی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی قم همچنین در ادامه ابراز کرد: بنای تاریخی مذهبی امامزاده سکینه خاتون از محل اعتبارات ملی به میزان ۱۰۰ میلیون تومان مرمت می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات مرمتی این مکان مذهبی تاریخی شامل اصلاح عایق کاری و مرمت بام خواهد بود، اضافه کرد: بقعه امامزاده سکینه خاتون از نوادگان امام سجاد (ع) در روستای جنت‌آباد قم واقع شده‌است.

ارجمندی ادامه داد: معماری قابل توجه در این بنا گنبد عظیم و مرتفع آن است که با کاشی معرق اسلیمی طراحی شده، این بنای تاریخی مربوط به دوره آغازین صفوی و به شماره ۲۴۹۶ در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر