مخاطرات مساله گرد و غبار درقم به خوبی تبیین نشده‌است

سپهر اقتصاد ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: اهمیت و مخاطرات مسأله گرد و غبار در این استان آنچنان که باید و شاید تبیین نشده و ردپای روشنی از این چالش جدی در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان مشاهده نمی‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی درکارگروه مدیریت گرد و غبارقم، فرسایش پذیری خاک در استان را به دلیل کمبود شدید پوشش گیاهی و رطوبت خاک بسیار بالا دانست و افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، تعداد روزهای گرد و غباری درقم به شدت افزایش پیدا کرده و این یک زنگ خطر جدی است.

وی با بیان اینکه کانون‌های فعال گرد و غبار قم با اندک وزش باد فعال می‌شوند، خاطرنشان کرد: شدیدترین کانون گرد و غبار شناسایی شده در جنوب شرق استان و در منطقه سراجه و حسین آباد میش مست است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار هکتار یعنی حدود یک سوم مساحت قم به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌است، اظهار داشت: متأسفانه این کانون‌های فعال در سال بیش از ۱۳ هزار تن گرد و غبار را به سمت شهر قم و شهرهای همجوار روانه می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه اکوسیستم منطقه درحال نابودی است، از ناهماهنگی و بی‌توجهی برخی دستگاههای مرتبط نسبت به این موضوع گلایه کرد و گفت: در آیین نامه مصوب دولت، وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی کاملا مشخص شده‌است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با ادامه روند خشکسالی، افت بیشتر سفره‌های آب زیرزمینی و فعالیت معدنی ناسالم، دریاچه نمک قم به بزرگترین کانون فعال و خطرناک گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل می‌شود که حدود ۷ استان به ویژه پایتخت را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به شدت نیازمند مدیریت زیست محیطی یکپارچه است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر