«مشاغل خانگی» راهی برای ارتقای وضعیت اقتصادی زنان خانه‌دار| نمایشگاهی برای بانوان قم

سپهر اقتصاد- مشاغل خانگی که با بحران کرونا آسیب جدی دیده، برای احیا و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ نیازمند حمایت و فضایی مطمئن و دائمی برای عرضه محصولات است.

به گزارش خیرگزاری بازار زنان نیمی از پیکره مهم جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز است با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که بانوان دارند زمینه‌های کارآفرینی و کسب و کار آنها فراهم شود و این امر برای افزایش بازدهی اقتصادی خانواده و جامعه ضروری است.

تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی و همچنین بحران کرونا این روزها عرصه را برای زنان فعال در بخش مشاغل خانگی به حدی تنگ کرده که به سختی معیشت خود را تأمین می‌کنند و در این بین به بانوانی که سرپرست خانوار هستند به دلایل اینکه نمیتوانند اقتصاد خانواده را بچرخانند آسیب‌های فراوانی وارد شده است.

به نظر توسعه کارآفرینی و هدایت بانوان به سمت مشاغل خانگی می‌تواند علاوه بر رونق اشتغال‌زایی اقتصاد خانواده‌ها را ارتقا بخشد. مشاغل خانگی از آن دسته شغل‌هایی است که یک خانواده با حداقل سرمایه و یا هر مهارتی در خانه بدون دغدغه حضور در اجتماع، اقتصاد خانواده را بهبود دهند؛‌مشاغل خانگی با کم‌ترین زیرساخت سرمایه می‌تواند بازده فراوانی برای جامعه و کشور به همراه داشته باشد.

مشکلات اقتصادی آحاد جامعه باعث شده تا کمتر رغبی به خرید محصولات تولیدی بانوان مخصوصا صنایع دستی داشته باشند و از طرفی بیماری کرونا نیز موجب شد تا زنجیره بین تولیدکننده و خریدار قطع شود که ایجاد نمایشگاه‌هایی در فضای مجازی و یا در محیط‌های ایمن و بهداشتی تا حدودی می‌تواند مرهمی بر زخم تن رنجور این نوع کسب و کارها باشد.

به همین مناسبت دومین نمایشگاه کارآفرینی و توسعه اشتغال بانوان در محل نمایشگاه بین‌المللی استان قم برگزار شده است که برای اطلاع از اهداف و کیفیت برگزاری این نمایشگاه با «صدیقه صدیقی تقی‌زاده» مدیر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت‌وگویی کرده‌ایم که بدین شرح است:

«مشاغل خانگی» راهی برای ارتقای وضعیت اقتصادی زنان خانه‌دار| نمایشگاهی برای بانوان قم

طی سال‌های اخیر بانوان قمی در زمینه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد جایگاه خوبی را به دست آورده‌اند اما با ورود بحران کرونا این مشاغل با آسیب‌های فراوانی روبرو شد و بانوان نتوانستند محصولات خود را در بازار عرصه کنند لذا جهت معرفی بهتر توانمندی‌های بانوان قمی به مردم در قالب نمایشگاه جامعی تولیدات بانوان قمی به نمایش گذاشته شده است.

برای اطلاع از وضعیت نمایشگاه توانمندی‌های بانوان قمی و هم‌چنین نقش این گونه نمایشگاه‌ها در ایجاد فضایی برای کسب و کار و فروشبا «صدیقه صدیقی تقی زاده» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است:

* تعریف شما از مشاغل خانگی چیست و این مشاغل چه تأثیری بر بازده اقتصادی و خانواده می‌تواند داشته باشد؟ یکی از انواع مدل‌های شغلی که در زمینه‌های مختلف می‌توانیم انجام دهیم، فعالیت در خانه است. مشاغل خانگی انواع مختلفی دارد که افراد با توجه به مهارت و تخصص خود در محیط خانه و با کمک اعضای خانواده بدون مزاحمت برای همسایگان کسب درآمد می‌شود.

کسب و کار خانگی بستر مناسبی برای فعالیت‌هایی است که می‌تواند اعضای یک خانواده را با داشتن یک شغل واحد به درآمدزایی برساند

زنان از بخش‌های مهم جامعه هستند و می‌توانند در زمینه تولید اشتغال و کسب و کار نقش داشته باشند، این نوع کسب و کارها با حداقل سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و نقش مهمی را در رفع بیکاری می‌تواند داشته باشد به ویژه برای ارتقای بازده اقتصادی و خودکفایی زنان سرپرست خانوار اهمیت داشته باشد. * آیا کرونا بر این مشاغل هم تأثیر و بر آن آسیب رسانده است؟ مشاغل خانگی از آن دسته مشاغلی است که در بحران کرونا با مشکلات و آسیب‌های متعددی روبرو شد چون در طول این بحران به زنان خانه‌دار و اشخاصی که با این مشاغل ارتباط دارند آسیب‌های فراوانی وارد شد چرا که این افراد به دلیل محدودیت‌های کرونایی بازارهای محدود خود را از دست داده‌اند و نتوانستند به شکل مطلوب محصولات خود را عرضه و به فروش برسانند.

بانوانی هم بودند که در فضای مجازی اقدام به کسب و کار و عرضه محصولات خود کردند ولی بانوان دیگری هم بودند که به دلیل آشنا نبودن و یا اطلاعات محدود از فضای مجازی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

* دومین نمایشگاه توانمندی‌های بانوان قمی در نمایشگاه بین‌المللی قم در حال برگزاری است، این نمایشگاه چه نقشی در توسعه مشاغل خانگی دارد؟ دومین نمایشگاه توانمندی‌های بانوان در قم با هدف ارائه فضای مناسب برای کسب و کار و شناسایی توانایی‌های بانوان و هم‌چنین فضایی مناسب برای عرضه و فروش محصولات افرادی که در زمینه کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی فعالیت دارند در محل نمایشگاه بین‌المللی استان قم در حال برگزاری است.

بانوان شاغل در تولید محصولات خانگی به دلیل محدودیت‌های کرونایی بازارهای محدود خود را از دست داده‌اند و نتوانستند به شکل مطلوب محصولات خود را عرضه و به فروش برسانند

این نمایشگاه با همکاری مؤسسه فروغ اندیشه غدیر که از جمله مؤسساتی است که در زمینه حمایت از مشاغل خانگی به ویژه بانوان فعالیت و در این زمینه حمایت‌هایی هم داشته هم‌چنین سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و استانداری هم‌چنین اداره میراث فرهنگی و بنیاد شهید برگزار شده است تا زمینه توسعه و معرفی کسب و کارهای خانگی و همچنین فروش محصولات بانوان فراهم شود. * مهمترین مشکلات و موانعی که می‌تواند مانع فعالیت بانوان در زمینه مشاغل خانگی باشد را بیان کنید؟ مشاغل خانگی با حداقل‌ترین سرمایه می‌تواند باعث توانمندسازی و ارتقای بازده اقتصادی جامعه و به ویژه زنان باشد؛ این مشاغل در خلق شغل و پیشگیری از بیکاری هم می‌تواند تأثیرگذار باشد اما با توجه به این همه ظرفیت بانوان ما نتوانسته‌اند فضایی برای ارائه محصولات خود داشته باشند علاوه بر آن ابزاری برای تبلیغ فروش محصولات هم نداشته و یک مرجع یکپارچه برای بسته بندی مطلوب هم برای این مشاغل وجود ندارد. اگر از این کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی حمایت شود و یا فضایی برای فروش دائمی محصولات ایجاد شود می‌تواند در بازده اقتصادی تأثیرگذار باشد و این مهم با حمایت مسئولان و ایجاد زمینه برای عرضه محصولات به صورت فضای نمایشگاهی و همچنین فضای مجازی امکان‌پذیر است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر