مشکلات زیست محیطی سلفچگان قم بررسی شد

سپهر اقتصاد ـ جلسه بررسی مشکلات پسماندهای صنعتی بخش سلفچگان قم  با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم و مدیران دستگاههای ذیربط در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این جلسه با بیان اینکه با توسعه روزافزون واحدهای صنعتی در قم، مسأله پسماندهای صنعتی نیز مشکل آفرین شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده آن است و مسؤولان باید برای ایجاد سایت دفع پسماند و نظارت بر عملکرد درست واحدها نظارت دقیق داشته باشند.

سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به روند شکل گیری سایت ۱۸ هکتاری پسماند صنعتی سلفچگان، از بروز نابسامانی، مدیریت ناصحیح و تخلفات متعدد در این سایت طی سال های گذشته خبر داد و گفت: شرایط و ضوابط دریافت پسماند صنعتی بارها به دست اندرکاران سایت تذکر داده شده و برخورد قانونی هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی مسائل مرتبط با پسماندهای صنعتی از میزان تولید تا نحوه انتقال آن از حدود دو سال گذشته در سامانه iranemp.ir ثبت می شود، اظهار داشت: باید طرح و برنامه مدون بر اساس زمان بندی مشخص برای مدیریت و پاکسازی سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان هرچه سریعتر تهیه شده و واحدهای صنعتی نیز وضعیت پسماندهای خود را به درستی اعلام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه طرح توسعه شهرک صنعتی سلفچگان فقط جهت استقرار صنایع پاک و بدون آلایندگی خواهد بود، گفت: مسؤولان امر باید تعارف را کنار گذاشته و نسبت به تعیین تکلیف واحدهای آلاینده و صنایع مزاحم به ویژه در پیرامون و مبادی ورودی شهر قم که به منظر شهری نیز آسیب رسانده است، اقدام جدی انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به آماده بودن سایت جدید پسماند ویژه و صنعتی استان قم جهت پذیرش پسماندهای صنعتی در فاز اول، تصریح کرد: راه اندازی این سایت پس از یک دهه معطلی و پس از مکان یابی و کار کارشناسی دقیق و طی مراحل قانونی، به بخش خصوصی واگذار شد و به زودی عملیات دفن اصولی و مدیریت پسماندهای صنعتی را آغاز خواهد کرد.

خطوط تولید باید برای کاهش آلودگی های زیست محیطی نوسازی شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به ضوابط و استانداردهای زیست محیطی در استقرار و بهره برداری از واحدهای صنعتی تأکید کرد و گفت: باید ضمن راه اندازی صنایع با فناوری های نوین و پاک، از تغییر و نوسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی نیز به خوبی حمایت کنیم تا امنیت و سلامت مردم حفظ شود.

محمود سیجانی با بیان اینکه نباید تعداد اندکی واحد صنعتی آلاینده به وجهه صنعتی استان قم خدشه وارد کنند، گفت: باید به خوبی از ظرفیت های قانونی به ویژه قانون هوای پاک جهت حفظ و حراست از محیط زیست بهره مند شده و تلاش کنیم تا پسماندهای ویژه و صنعتی نیز در چرخه تولید و بازیافت قرار گرفته تا هرچه کمتر شاهد آسیب های زیست محیطی در این بخش باشیم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر