مشکلات مالی دیگر مانع درمان ناباروری در قم نخواهد بود

سپهر اقتصاد- معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم با اشاره به حمایت‌های بیمه‌ای درمان ناباروری گفت: با اقدامات و حمایت‌های انجام شده دیگر مسائل و مشکلات مالی مانع درمان ناباروری برای زوجین نیست.

به گزارش جهاد دانشگاهی قم لیلا ناصرپور در گفت و گویی بیان کرد: از بزرگترین چالش‌های زوجین مباحث تامین مالی است، تلاش همواره ما این بوده که بتوانیم مسیری را هموار کنیم تا مراجعین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم "رویا" بتوانند به هدفشان که همان فرزندآوری است دست پیدا کنند و در حال حاضر این تلاش به نتیجه رسیده است.

ناصرپور ادامه داد: در سال‌های گذشته که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد ۸۵% هزینه‌های درمان ناباروری به عنوان تخفیف به زوجین نابارور تخصیص پیدا می‌کرد تا بتوانند مراحل درمانشان را طی کنند، طی مدت اجرای این طرح مرکز رویا هم از جمله مراکزی بود طی قرارداد با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات درمانی را با ۸۵% تخفیف به مراجعین مشمول شرایط ارائه می‌داد.

وی افزود: بعد از این که مدت اجرای این طرح به پایان رسید، در پی راهی که بتوانیم مراجعین مرکز را یاری دهیم شرایطی را پدید آوردیم که مراجعین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی بتوانند از شرایط پرداخت اقساطی برای هزینه‌های درمان خود استفاده کنند.

ناصرپور ادامه داد: به عنوان مثال با صندوق‌های مختلف مثل صندوق مهر ایران قراردادی امضا کردیم که به مراجعین مرکز درمان ناباروری وام بدون سودی تعلق بگیرد تا بتوانند صرفا جهت درمان از آن استفاده کنند. این همکاری با صندوق‌های قرض الحسنه بطوری پیش رفت که طی شش ماه گذشته حدود ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار زوجین نابارور قرار گرفت تا بتوانند مراحل درمانشان را کامل کنند.

ناصرپور بیان کرد: همینطور طی ارتباط با صندوق‌های خیریه توانستیم شرایطی را پدید آوریم که زوجینی که واقعا از نظر مالی دچار مشکل بودند تحت پوشش صندوق خیریه قرار بگیرند و به این وسیله بتوانند کانون زندگی‌شان را گرم‌تر کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: موضوع دیگری که در جهاد دانشگاهی پی گیری شد بیمه بسیجیان بود که با امضای قرارداد فیمابین موسسه بسیجیان و جهاد دانشگاهی بسیجیان می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی این موسسه با پرداخت تنها ۱۰% هزینه‌های درمان از خدمات مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استفاده کنند.

ناصرپور ادامه داد: طی توافقات صورت گرفته با صندوق بسیجیان که حداکثر همکاری را با مراکز درمانی داشتند مقرر شد حتی زوجینی که عضو بسیج نبودند با پرداخت مبلغ اندکی تحت پوشش بیمه موسسه بسیجیان قرار بگیرند و از خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی بهره مند شوند.

وی بیان کرد: موضوعی که در این زمان اهمیت ویژه ای دارد بحث بیمه‌های پایه است، چرا که اکثر افرادی که به مرکز "رویا" مراجعه می‌کنند تحت پوشش بیمه‌های پایه از جمله بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه سلامت همگانی هستند و تا امروز خدمتی در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی دریافت نمی کردند.

وی حمایت دولت از مراکز درمان ناباروری را راهگشا دانست و ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و مصمم بودن دولت در خصوص همکاری حداکثری با زوجین نابارور، قراردادهای همکاری جهاد دانشگاهی با تک تک بیمه‌های پایه منعقد شد و از اول بهمن ماه خدمات درمانی این مرکز "رویا" با ده درصد تعرفه به بیمه شدگان ارائه خواهد شد.

ناصرپور به تشریح پوشش بیمه های پایه از هزینه های درمان ناباروری پرداخت و گفت:۹۰% هزینه‌های IVF و IUI را بیمه‌های پایه پوشش می‌دهند و با توجه به قراردادی که با بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی منعقد شده کسانی که از این بیمه‌های درمانی استفاده می‌کنند ۹۰% تمام هزینه‌های درمانی‌شان از جمله عمل‌های درمان ناباروری و حتی هزینه فریز جنین از سوی بیمه پایه پرداخت خواهد شد و تنها ۱۰% هزینه هایشان را پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: در خصوص شرایط بیمه‌های پایه شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده که بر این اساس دو تا سه بار عمل IVF یا IUI در سال تحت پوشش قرار خواهد گرفت و انتقال جنین هم تحت پوشش این بیمه‌ها قرار گرفته است، اما در حال حاضر قانونی برای پوشش هزینه‌های اهدای تخمک یا اهدای جنین ابلاغ نشده و هزینه‌های مربوط به این خدمات تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نمی گیرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم ابراز امیدواری کرد با تسهیلاتی که در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی پیشبینی شده است مراجعین این مرکز دغدغه هزینه‌های مالی را نداشته باشند و بتوانند با خیال آسوده مراحل درمان خود را ادامه دهند.

وی یاداور شد: کسانی که از بیمه‌های پایه استفاده نمی‌کنند و به هر نحوی با مشکلات مالی روبرو هستند که روند درمانشان را به خاطر عدم توانایی در تامین هزینه‌های درمان به تعویق انداخته یا متوقف کرده اند می‌توانند با مراجعه به دفتر معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی همچون گذشته از تسهیلات مالی پیشبینی شده جهت ادامه روند درمان خود بهره مند شوند.

ناصرپور در پایان تاکید کرد: طی رایزنی‌هایی که با بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت همگانی انجام شده است کسانی که در مرکز رویا درمان‌های IVF یا IUI و یا سایر درمان‌های کمک باروری را دریافت کرده اند می‌توانند با مراجعه به این مرکز و دریافت خلاصه پرونده و شرح عمل خود و ارائه آن به بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت همگانی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی انجام شده خود را پس بگیرند./

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر