مصرف گاز در قم ۶ درصد کاهش یافت

سپهر اقتصاد- مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: مصرف گاز در قم از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، علیرضا نصیری افزود: از فروردین تا آذرماه سال گذشته یک میلیارد و و ۹۱۸ میلیون مترمکعب انرژی گاز در استان قم مصرف شد، در حالی‌که در مدت مشابه امسال یک میلیارد و ۸۰۹ میلیون مترمکعب انرژی گاز مصرف شده است.

وی با اشاره به افزایش ۶.۷ درصدی مصرف گاز در ۹ ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، اضافه کرد:‌ میزان مصرف گاز در ۹ ماه سال ۹۸، یک میلیارد و ۷۸۹ میلیون مترمکعب بود که در مدت مشابه سال ۹۹، ۱۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته بود.

به گفته وی، ۴۰ درصد انرژی گاز استان قم توسط نیروگاه سیکل ترکیبی، ‌۵۰ درصد توسط مشترکان خانگی و ۱۰ درصد باقیمانده توسط سایر مشترکان از جمله تجاری، صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود.

نصیری با اشاره به توصیه‌هایی برای کاهش مصرف گاز، ادامه داد: یکی از بهترین روش‌ها در مصرف گاز بستن درب اتاق‌های سرد است که هیچ وسیله گرمایشی همانند بخاری در آن‌ها وجود ندارد؛ همچنین نصب فنرهایی در بالای در که از بازماندن در زمان‌های فراموشی جلوگیری می‌کند نیز در کاهش مصرف گاز نقش دارد.

وی با تاکید بر دوجداره کردن پنجره‌ها، بیان کرد: در یک خانه با پنجره تک جداره، ۱۰ برابر بیشتر از پنجره دو جداره گاز مصرف می‌شود و باعث اتلاف انرژی خواهد شد.

وی افزود: به‌منظور کاهش هدر رفت گاز در منزل می‌توانید یک‌لایه‌ای بین فضای داخل و بیرون پنجره اتاق نصب کنید؛ همچنین می‌توانید از یک‌لایه دیگر شیشه و یا اکلریلیک شفاف بر روی پنجره استفاده کنید؛ راه دیگر در کم کردن تبادل حرارتی نیز نصب قاب پنجره‌های upvc می‌باشد.

مدیرعامل شرکت گاز قم اضافه کرد: عایق‌های ویژه پنجره که به‌صورت برچسب‌های شفاف در بازار وجود دارد نیز نقش بسیار موثری در کاهش مصرف گاز دارد؛ با نصب این برچسب‌ها بر روی شیشه در زمستان می‌توانید تا ۳۰ درصد در مصرف گاز و تابستان از ورود ۸۰ درصد گرما به داخل منزل خود جلوگیری کنید.

وی با اشاره به لزوم پوشیدن لباس‌های بیشتر در فصل سرما،‌ بیان کرد: یکی دیگر از راه های موثر در کاهش مصرف گاز،‌ پوشیدن لباس‌های گرم و بیشتر است؛ اگر تنها با انجام این کار یک درجه از دمای خانه را کم کنید به کاهش پنج‌درصدی از مصرف گاز در منزلتان رسیده‌اید.

وی همچنین متناسب بودن اندازه بخاری با متراژ خانه، عدم استفاده از شومینه، نصب پرده‌های چین‌دار و تنظیم آبگرمکن در دمای مناسب را از دیگر راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی گاز عنوان کرد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر