معضل رهاسازی پسماندهای صنعتی درقم نیازمند برخورد قاطعانه قضایی است

سپهر اقتصاد- مدیرکل حفاظت محیط زیست قم رهاسازی پسماندهای صنعتی در حاشیه جاده‌ها و مراتع این استان را مشکل بسیار جدی ناشی از عدم تعهد و منفعت طلبی متخلفان دانست و گفت: متأسفانه این معضل کمی گسترش یافته و نیازمند برخورد قاطعانه قضایی با متخلفان است.

به گزارش ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی  افزود:  مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده پسماند بوده و در صورت رهاسازی در حاشیه جاده‌ها و مراتع، برای جمع‌آوری آن خلاء قانونی داریم.

وی گفت: بر اساس قانون، مدیریت اجرایی و نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌ها درحوزه پسماندهای عادی، ویژه و صنعتی، پزشکی و کشاورزی، متولی مشخصی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه است.

وی با اشاره به مسؤولیت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و کشور در رابطه با موضوع پسماند، اظهار داشت: در صورت رهاسازی پسماندهای صنعتی در داخل و پیرامون شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مدیریت و پاکسازی آن برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی است.

موسوی  با بیان اینکه رهاسازی پسماندها در زمانی بسیار کوتاه و عمدتاً در شب‌ها صورت می‌پذیرد، برخورد با این متخلفان را بسیار سخت عنوان کرد و افزود: برای پیشگیری از این کار، باید ضمن تعیین تکلیف پسماندهای صنعتی از مبداء، جاده‌ها و گذرگاه‌ها از طریق بررسی بارنامه‌ها از سوی نیروی انتظامی به شدت کنترل و مجازات‌های بازدارنده برای آن در نظر گرفته شود.

وی درپایان گفت: یکی از نواقص قانون مدیریت پسماند، عدم مشخص کردن مسئولیت جمع آوری پسماندهای رهاشده‌است و برای جمع آوری موردی آنها باید هماهنگی و مشارکت میان دستگاه‌های اجرایی انجام شود که امیدواریم بتوانیم این طرح را به ویژه در بخش سلفچگان به صورت خاص اجرایی کنیم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر