منع خرید و فروش برای واحدهای اقتصادی ثبت‌نشده در سامانه جامع تجارت

سپهر اقتصاد- معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان قم گفت: واحدهای اقتصادی اگر برای ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت اقدام نکنند از خرید و فروش کالاهای مورد نیازشان منع می‌شوند.

به گزارش ایسنا،امیرحسین پروان در رابطه با سامانه جامع تجارت بیان کرد: ساماندهی این سامانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صمت استانی است و فعالان اقتصادی در هر سه گروه کارخانه، عمده‌فروش و خرده‌فروش موظف به ثبت اطلاعات دقیق کالاهای خود در این سامانه هستند.

وی افزود: مزیت استفاده از این سامانه این است که به طور کامل می‌توان کالا را رهگیری کرد تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ همچنین با وجود اطلاعات دقیق ثبت‌شده از موجودی هر کالا می‌توان کمبودها را پیش‌بینی کرد تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.

پروان در خصوص روند کار این سامانه توضیح داد: کسانی که برای ثبت‌نام اقدام نکرده یا دیر اقدام کنند از خرید و فروش کالاهای مورد نیازشان منع می‌شوند زیرا پس از راه‌اندازی کامل این سامانه هر فرد با ورود اطلاعات کالاهای خود یک کد با عنوان "کد نقش تجاری" دریافت می‌کند که خریدوفروش بدون آن ممکن نیست.

وی تأکید کرد: کارخانه‌ها و عمده‌فروش‌ها حق فروش محصولات خود را به کسبه، بدون کد نقش تجاری ندارند و در صورت عدم رعایت این قانون جریمه خواهند شد زیرا آمارها در سامانه ثبت‌شده و بر انبارها جهت صحت آمار نظارت خواهد شد.

 پروان ادامه داد: بسیاری از کسبه هنوز اطلاعات کاملی در این خصوص ندارند؛ ما در حد توان از طریق پیامک، گروه‌ها و شبکه‌های تجاری سعی کردیم اطلاع‌رسانی کنیم اما به طور قطع اطلاع‌رسانی رسانه نیز تأثیر به سزایی خواهد داشت. این کار شاید پروسه زمان بری داشته باشد اما در آینده کمک بسیار بزرگی خواهد بود.

وی عنوان کرد: اطلاعات مربوط به تولید، نگهداری، توزیع و غیره بسیاری از کالاها از جمله برنج، شکر، روغن، گوشت، مرغ، شیر خشک صنعتی، لوازم خانگی، فولاد، پتروشیمی، سیمان در این سامانه ثبت خواهد شد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر