من بدون سرمایه و تنها با وام شروع کردم، شماهم می‌توانید!

سپهر اقتصاد-  کارآفرین برتر کشور در سال ۹۸ و ۹۹ گفت: من در ابتدای فعالیت هیچ سرمایه‌ای نداشتم و با وام‌های متعدد توانستم فعالیت خود را آغاز کنم.

کارآفرین فردی مبتکر، اهل چالش،خلاق و اهل ریسک و همانند یک راننده که افرادی را در درون یک مجموعه برای رسیدن به هدفی مشخص هدایت میکند، است.

او کسی است که چیز جدیدی خلق می‌نماید؛ مثلاً یک راهکار جدید، یک پروژه، یک تجارت یا یک شرکت جدید و افرادی را برای رسیدن به آن هدف استخدام و هدایت می‌کند.

ممکن است کار آفرین خودش یک ایده‌پرداز نباشد ولی قطعاً همان کسی است که تصمیم می‌گیرد یک ایده را به واقعیت تبدیل نماید.

او یک هدایت کننده است که به جلو می‌راند و افراد تیم را تشویق به همراهی می‌کند؛ کارآفرین کسی است که در جایگاه راننده می‌نشیند لذا هم توان تغییر مسیر را دارد و هم سرعت بخشیدن، آهسته رفتن یا حتی پایان بخشیدن به آنچه که خلق نموده‌است.

یک عنصر بسیار با اهمیت که در مرکز وجودی هر کارآفرین است، اشتیاق است؛ اشتیاق انرژی لازم برای کارآفرین را فراهم می‌نماید تا به حرکت خود ادامه دهد، و با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم کند.

خبرنگار ایسنا به مناسبت روز کارآفرین گفت‌وگویی با یکی از کارآفرینان استان قم داشته است:

ایسنا: خودتون رو معرفی کنید.

بنده عاطفه فرخی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس، مدرس دانشگاه، کارآفرین برتر کشور در سال ۹۸ و ۹۹ و مدیر و موسس آموزشگاه طراحی و دوخت می نا هستم.

ایسنا: زمینه فعالیت شما در چه حوزه‌ای است؟

در زمینه الگوسازی و دوخت فعالیت دارم و هنرجویان از پایه الگوسازی را آموزش می‌بینند و در ادامه نیز دوخت و طراحی پارچه و به طور کلی صفر تا صد موارد طراحی و دوخت به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

همچنین هنرجویان پس از اتمام دوره ۶ ماهه می‌توانند به صورت مستقیم به بازار کار وارد شوند و از مزایای وام‌های خوداشتغالی نیز بهره‌مند شوند.

ایسنا: از آغاز شکل‌گیری مسیر فعالیتتون می‌فرمائید؟

درحالی که رشته تحصیلی بنده ریاضی فیزیک بود، ولی از ۱۴ سالگی و از طریق آموزشگاه‌های آزاد وارد این رشته شدم و با تلاش و پشت‌کار توانستم مدرک بین المللی بهترین طراحان ایران را کسب و در سال ۱۴۰۰ رتبه برتر جشنواره میراث برتر در رشته طراحی چادر و همچنین ثبت برند می نا و تولید لباس کودک را در ادامه داشته باشم.

ایسنا: چه حمایت‌هایی از شما در این مسیر شده است؟

در شروع کار از نظر مالی در تنگنا قرار داشتم و بدون هیچ سرمایه اولیه و حامی مالی فعالیت خود را آغاز کردم.

در این مسیر مجبور به استفاده از وام‌هایی با سود بالا شدم تا بتوانم در حوزه کارآفرینی فعالیت کنیم.

همچنین در شروع کار، بیش‌تر افراد سرپرست خانوار و یا بدسرپرست را وارد آموزشگاه کردم ولی هیچ حمایتی از ارگان‌های مرتبط با این افراد را ندیدم.

ایسنا: چه تجربیاتی در این مسیر کسب کردید؟

برای ورود به حوزه کارآفرینی شرایط بسیار سختی وجود دارد و شاهد سخت‌گیری‌های زیاد از سوی نهادهای مختلف هستیم، ولی برای موفقیت به هیچ وجه نباید شکست را بپذیریم.

در این مسیر با وجود سختی‌های فراوان امکان دارد بارها زمین بخوریم ولی انسانی موفق می‌شود که پس از هربار شکست، ناامید نشده و همچنان به دنبال موفقیت باشد.

ایسنا: نخستین گام‌های شما به سوی موفقیت از چه سالی آغاز شد؟

نخستین گام به سوی موفقیت برای بنده در سال ۹۷ و زمانی که اقدام به تاسیس آموزشگاه داشتم، بود ولی به همین مرحله نیز قانع نبودم و مسیر خود را ادامه دادم و در ادامه آموزشگاه می نا را تاسیس کردم.

ایسنا: سرمایه اولیه شما چه میزان بود؟

همان طور که گفتم سرمایه اولیه نداشتم و فعالیت خود را با وام‌های متعدد آغاز کردم و در ادامه توانستم با رونق دوره‌ها به تدریج فعالیت خود را گسترش دهم.

ایسنا: شرایط کلی جامعه از نظر حمایتی و ... برای یک کارآفرین چطور است؟ آیا در سالیان آخیر تحولی در شرایط می‌بینید یا خیر؟

حمایت‌های بسیاری می‌تواند از ما صورت بگیرد، به عنوان مثال یکی از بهترین حمایت‌ها این است که اگر یک وام با سود کم پرداخت شود به این صورت که در ۳ الی ۵ سال اول اقساط آن دریافت نشود، و یا حتی برای کارآفرینانی که ثابت شده‌اند املاک دولتی به مدت محدود در اختیارشان قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات کارآفرینان رفع خواهد شد.

اگر حمایت‌ها به صورت واقعی و بدون هیچ سنگ‌اندازی انجام شود، افراد بسیاری هستند که می‌توانند در عرصه تولید ورود پیدا کنند و اتفاقات مطلوبی را در سطح کشور رقم بزنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر