نوسازی بافت‌های تاریخی برای رونق گردشگری

سپهر اقتصاد- طی سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی به ارزش ۳۸ هزار میلیارد ریال در قم اجرا و یا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است تا علاوه بر رونق اقتصادی شاهد افزایش صنعت گردشگری در این استان باشیم.

به گزارش خبرگزاری بازار،  شهر قم بر اساس منابع تاریخی قدمتی ۱۰ هزار ساله دارد و اوج شکوه این شهر را می‌توان بعد از ظهور اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد؛ شهر مقدس قم به واسطه وجود حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و همچنین مسجد مقدس جمکران و این که در شاهراه مواصلاتی کشور و حلقه اتصال ۱۷ استان کشور است دارای موقعیت استراتژیک مهمی است.
قم امروز از مقاصد مهم گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی میزبان سالانه بیش از ۲۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است. هرچند در قم هنوز آن طور که باید و شاید هم طراز به ظرفیت‌های موجود این استان زیرساخت‌های عمرانی و گردشگری و تفریحی تعریف نشده است اما طی سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما هنوز در این شهر خلأهایی دیده می‌شود. با توجه به گردشگر پذیر و زائرپذیر بودن قم در این شهر نبود فرودگاه جزء حلقه‌های مفقوده‌ای است که در زیرساخت این استان محسوس می‌شود؛ هرچند قم میزبان زائران بی‌شماری است اما به دلیل نبود زیرساخت تفریحی و نشاط آور باید نیمی از گردشگران ورودی این شهر را «گردشگران عبوری» نامید. در شهر قم پروژه‌های استراتژیک و مهم دیگری نیمه تمام مانده از جمله قطار شهری و برخی زیرساخت‌های گردشگری و هم‌چنین بهسازی و بازآفرینی بافت فرسوده که در چهره شهر را زیر سئوال برده را می‌توان نام برد. اما در کل در استان قم طی سال‌های اخیر بیش از یک هزار و ۲۲۲ پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفته با گذشت یک سال و اندی از بحران کرونا و تحریم و فشارهای اقتصادی هرچند مشکلاتی را بر سر راه برخی پروژه‌های استان داشته اما در کل با تلاش و پیگیری مسئولان پروژه‌ها تا حتی الامکان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی استان هم‌زمان با آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم با «محسن بهشتی» معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری قم گفت‌وگویی کرده‌ایم که بدین شرح است: * چند پروژه گردشگری در قم مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؟ از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ یعنی در مدت سه سال بیش از یک هزار و ۲۲۲ پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف و با اعتباری بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد ریال تکمیل شده است اهم این پروژه‌ها را می‌توان به تأمین و احداث مسکن مورد نیاز محرومان با عقد تفاهم نامه‌ای میان استانداری قم و معاون رئیس جمهور و هم‌چنین رئیس سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و هم‌چنین خیران مسکن ساز و پیگیری ویژه برای اجرا و تکمیل طرح‌های کلیدی بخش آب و کشاورزی با توجه به شرایط و نیازهای خاص استان در این بخش و علاوه بر آن پیگیری و رفع مشکلات مسکن مهر پردیسان و تحویل واحدهای نیمه تمام به متقاضیان و جشن اتمام مسکن مهر را می‌توان نام برد. * برای کاهش مشکلات و چالش‌ها به ویژه در بخش خشکسالی، کشاورزی و روستایی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ برای امر بی آبی استان در بخش کشاورزی به ویژه در روستاهایی که با کمبود آب روبرو هستند طرح‌های کلیدی در بخش آب و کشاورزی با توجه به شرایط و نیاز خاص استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این پروژه‌ها شامل: تصویب و اجرای طرح جداسازی آب خام از آب آشامیدنی در آبیاری فضای سبز شهرهای استان؛ اجرای طرح‌های آبخیزداری و به تبع آن مدیریت سیل و سیلاب‌ها و مدیریت بهینه مصرف آب از طریق توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.
در دل روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند افزایش سرانه فضاهای اقامتی در بخش گردشگری و زیارتی مورد توجه بوده است
هم‌چنین افزایش میزان بهره‌وری در واحد سطح در بخش کشاورزی از طریق اجرای طرح‌های اصلاح شیوه‌های کشت؛ تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز شهرها و روستاهای استان از طریق تکمیل زنجیره طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های دز را می‌توان نام برد. * برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان آیا اقدامی شده است؟ برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان طرح‌ها و پروژه‌هایی تعریف شده از جمله پیگیری و هماهنگی در خصوص اعطای ۸۰۷ تسهیلات کم بهره با رقم ۹۴ میلیارد ریال به طرح‌های کارآفرینی و اشتغال روستایی است همچنین در دل روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند افزایش سرانه فضاهای اقامتی در بخش گردشگری و زیارتی (دهکده مجلل، دشت بهشت و ...) و علاوه بر آن توسعه بوم گردی برای اشتغال‌زایی روستائیان را می‌توان نام برد که طرح توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های ویژه اقامتی؛ گردشگری در مجتمع‌های بوم گردی و سکونتگاه‌های منتخب شهری و روستایی استان قم از جمله این طرح‌ها است. * برای پیشگیری از بلایای طبیعی از جمله سیل در استان و روستاهای استان چه تدابیری اتخاذ شده است؟ تاکنون تسهیلات جبران خسارات ناشی از سیلاب با رقم ۷۵۹ میلیارد ریال در استان پرداخت شده است اما بیشتر طرح‌های ما برای امر پیشگیری از سیل و سیلاب اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است از جمله این طرح‌ها می‌توان به پیگیری و نصب سیستم هشدار سیل در بستر رودخانه قمرود؛ اجرای طرح‌های آبخیزداری و به تبع آن مدیریت سیل و سیلاب‌ها و مدیریت بهینه مصرف آب از طریق توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است که نقش مهمی در جلوگیری از سیلاب داشته است. با پیگیری‌های صورت گرفته کمک‌های مالی، اعتباری تخصیصی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان جذب شده است. * مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی که در استان قم اجرا شده چه پروژه‌های بوده است؟ پیگیری احداث راه آهن منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در راستای توسعه زیرساخت‌های استان؛ توسعه فعالیت‌های راه‌سازی استان از جمله کلنگ زنی احداث کنار گذر غربی قم و آزاد راه سردار شهید سلیمانی- محور ۴ خطه ساوه سلفچگان و توسعه زیرساخت‌های گازرسانی به نقاط مختلف استان و کسب عنوان اولین استان سبز کشور در گازرسانی به همه نقاط استان را می‌توان مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی قم نام برد. * در استان قم برای حل مشکلات مسکن چه برنامه‌هایی اجرا شده است؟ برای این برای تأمین و احداث مسکن مورد نیاز محرومین با عقد تفاهم نامه‌ای میان استانداری قم و معاونت ریاست جمهوری و هم‌چنین رئیس سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و هم‌چنین خیرین مسکن ساز طرح‌های تأمین واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفت.
الحاق زمین‌های ۶۳ هکتاری و ۵۶۰ هکتاری با عقد تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرای فرمان امام(ره) با چشم انداز و افق ۵ ساله‌ای در دست بررسی است
هم‌چنین پیگیری عملیاتی کردن طرح اقدام مسکن ملی به عنوان یکی از استان‌های موفق و پیشرو در اجرای این طرح؛ ساماندهی بافته‌ای فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق توسعه خدمات و امکانات مورد نیاز محلی جزء برنامه‌های شورای مسکن استان قرار گرفته است. برای تأمین اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های بازآفرینی اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری پردیسان برای این امر در نظر گرفته شد و الحاق زمین‌های ۶۳ هکتاری و ۵۶۰ هکتاری با عقد تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرای فرمان امام(ره) با چشم انداز و افق ۵ ساله‌ای در دست بررسی است. * از اهم پروژه‌های شهری مورد بهره‌برداری قرار گرفته در قم هم مختصری توضیح دهید؟ پروژه بهسازی و نوسازی بافته‌ای تاریخی؛ پیگیری و سرعت بخشی به ساخت و بهره‌برداری از باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و هم‌چنین پیگیری نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر قم را می‌توان اشاره کرد. افزایش سرانه فضاهای ورزشی از طریق تکمیل پروژه‌هایی نظیر: مجموعه ورزشی پردیسان قم، پیامبر اعظم(ص)، مجموعه ورزشی کارگران قم، آکادمی جودو هم نمی‌توان غافل بود. * با توجه به شیوع کرونا برای افزایش زیرساخت‌های درمانی قم چه برنامه‌هایی داشتید؟ با توجه با بحران کرونا افزایش زیرساخت‌های درمانی و تخت‌های بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به فشارهای اقتصادی و محدودیت منابعی که وجود داشت ما تکمیل بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امیرالمؤمنین(ع)، مادر و کلینیک ویژه بیمارستان‌های شهید بهشتی و فرقانی در اولویت کار قرار گرفت.
برای تأمین اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های بازآفرینی اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری پردیسان برای این امر در نظر گرفته شد
برای این امر با پیگیری رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و استاندار قم و دیگر مسئولان بیمارستان‌های بزرگی مانند امیرالمؤمنین(ع) که مشکلات زیرساختی داشت و هم‌چنین مادر وارد مدار فعالیت درمانی استان قرار گرفت و اکنون شاهد افزایش ۴۵۰ تخت بیمارستانی در قم هستیم که برای بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌کنند. * درباره پروژه‌های نیمه تمام و بدون تعیین تکلیف استان توضیح دهید این پروژه‌هایی که نام بردید شامل مهم‌ترین پروژه‌های درون و برون شهری استان هستند و برای این امر خط A قطار شهری(مترو)، قطار پر سرعت تهران؛ قم؛ اصفهان و منوریل برای تعیین تکلیف آن پیگیری مستمری در حال انجام است فرودگاه قم هم در حال پیگیری رفع خلعید آن خواهیم بود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر