هزینه ۴۰ هزارتومانی پیمایش هر دستگاه اتوبوس شهری در هر کیلومتر

سپهر اقتصاد-سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با بیان اینکه هر کیلومتر پیمایش اتوبوس حدود ۴۰ هزار تومان هزینه دارد که این هزینه از بیت‌المال پرداخت می‌شود، گفت: برای رانندگان ناوگان و زحمات آنان احترام قائل هستیم، اما بیش از آن برای شهروندان احترام قائل هستیم.

ازاین‌روی از زمانی که شهرسازی‌های جدید شکل و بافت شهرها از بافت‌های متمرکز و محله محور به بافت‌های توسعه‌گرا و منطقه محور تکثیر یافت، توجه به حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مترو و ترانوا و… نیز افزایش یافت.

دراین‌بین اتوبوس‌ها از دیرباز نقش مهمی در حمل‌ونقل شهری داشتند، زیرا هزینه پایین و گنجایش حمل از مهم‌ترین شاخصه‌هایی بود که این ارابه دودی بزرگ را به یک‌سواری محبوب در شهرها مبدل کرد. در قم نیز این مساله صادق بود و اتوبوس‌ها با هزینه اندک مسیرهای مختلف شهری را طی می‌کردند و جابجایی فعالانه‌تری داشتند. با گذشت زمان و افزایش استفاده بیشتر مردم از وسایل نقلیه شخصی و همچنین افزایش هزینه‌ها و تغییر شکل فعالیت‌های اتوبوس‌ها از بخش عمومی به بخش خصوصی و همچنین کثرت ترددها در مناطق خاص و عوامل دیگر سبب تغییر نگاه و رویکرد مردم نسبت به این وسیله نقلیه شد.

از یک‌سو هزینه کرایه‌ها به حدی است که شاید دیگر نتوان گفت که یک اتوبوس از نظر هزینه‌های به‌صرفه‌تر از تاکسی است، زیرا در گذشته هزینه بلیت اتوبوس نسبت به تاکسی حداقل یک‌پنجم بود ولی الان این هزینه اگر با کارت مخصوص همراه نباشد تقریباً پنجاه یا شصت درصد هزینه یک تاکسی است که قطعاً از نظر هزینه‌ای با توجه به‌وقت بیشتری که از مسافران می‌گیرد چندان به‌صرفه نیست.

از طرفی دیگر نیز تعداد اتوبوس‌ها به‌خصوص در یک سری خطوط به شکلی است که کسی دیگر حاضر نیست در تابستان‌های داغ و زمستان‌های سرد منتظر اتوبوس بماند که همه این عوامل می‌تواند نقش مهمی در تغییر نگاه‌ها به اتوبوس سواری در شهر داشته باشد.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم، در این زمینه عنوان کرد: آخرین سرویس‌دهی اتوبوس‌رانی ۲۱:۳۰ دقیقه شب است اما در ایستگاه مسجد جمکران به‌ویژه در روزهای سه‌شنبه مادامی‌که تقاضا وجود داشته باشد، سرویس‌دهی وجود دارد و گاهی تا ساعت یک نیمه‌شب نیز سرویس‌های اتوبوس‌رانی در این مسیر فعال هستند.

علی نیک ادامه داد: در روزهای خاص مانند ایام ولادت و شهادت ائمه نیز که تعداد زائرین بیشتر است در سایر خطوط نیم ساعت تا یک ساعت زمان سرویس‌دهی افزایش میابد اما مردم هم باید برنامه خود را با سرویس‌دهی هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر پیمایش اتوبوس حدود ۴۰ هزار تومان هزینه دارد که این هزینه از بیت‌المال پرداخت می‌شود، به همین خاطر باید سرویس‌دهی به‌گونه‌ای باشد که عموم مردم از آن استفاده کنند، گفت: برای مثال در میدان شهید مطهری با کمک دوربین‌های کنترل ترافیک، جمعیت مسافرین درون‌شهری را بررسی می‌کنند و تا زمانی که مسافر وجود داشته باشد سرویس‌دهی انجام می‌شود.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم در رابطه با رفتار رانندگان با مسافرین تصریح کرد: رانندگان در ابتدای ورودشان به ناوگان حمل نقل عمومی دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذارند و در طی دوره خدمت‌رسانی نیز دوره‌های متعددی را سپری می‌کنند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه تعداد رانندگان اتوبوس‌ها کمتر است، به همین خاطر این آموزش‌ها برای رانندگان اتوبوس‌ها بیشتر است اما برای رانندگان تاکسی با توجه به اینکه تعداد بیشتری دارند کمتر می‌توان این دوره‌ها را برگزار کرد.

نیک با اشاره به اینکه این آموزش‌ها در زمینه‌های اجتماعی، رفتاری و اعتقادی است، اضافه کرد: به‌صورت دائم بر رفتار رانندگان نظارت داریم و بازرسی‌های متعددی انجام می‌شود، اما برای بهبود این امر نیاز به همکاری مردم داریم.

وی با تأکید بر اینکه برای رانندگان ناوگان احترام قائلیم اما بیش از آن برای شهروندان احترام قائل هستیم، عنوان کرد: اگر اشتباه رفتاری و یا بدرفتاری از راننده سر بزند، مردم از طریق شماره ۱۳۷ و یا شماره تماس و شماره پیامکی درج‌شده در پشت تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به ما اطلاع بدهند و ما نیز برخورد می‌کنیم.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با بیان اینکه مردم می‌توانند شکایت خود را پیگیری کنند، ادامه داد: برای مثال در این مدت اخیر تعدادی از رانندگان که بدرفتاری داشتند و از آن‌ها شکایت شده بود معلق شدند؛ زیرا هزینه زیادی برای اتوبوس‌ها می‌شود و نمی‌گذاریم بدرفتاری تعدادی محدود از رانندگان مردم را ناراضی کند.

وی نجات از آلودگی هوا را در حمل‌ونقل عمومی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه در شش ماه دوم سال وارونگی هوا را داریم، از مردم خواهش می‌کنیم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

نیک با تأکید به هزینه بالای ساخت پارکینگ شهری اظهار کرد: اگر قرار باشد همه افرادی که امروزه از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند از ماشین شخصی استفاده کنند، باید هزینه گزافی برای ساخت پارکینگ شود اما امروز حمل‌ونقل عمومی راه گشای این مشکل است.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با بیان اینکه سعی می‌کنیم کاستی‌های موجود در سیستم را رفع کنیم، تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم اگر در مسیری اتوبوس در نظر گرفته می‌شود از آن استفاده کنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر