پایان شایعات افراد غیرمسئول در پروژه شهیدان برقعی

سپهر اقتصاد- پروژه 54 ساله شهیدان برقعی با تلاش مدیریت شهری در سال‌های گذشته به اولویت فعالیت‌های عمرانی تبدیل‌شده است، ولی متأسفانه حواشی روزهای گذشته شیرینی این پروژه قدیمی شهر را تا حدودی تلخ کرده است.

این قصه که در بین مدیران و مسئولان شهر بیشتر مشهور به ” قدیمی‌ترین پروژه قم” بوده تا بلوار شهیدان برقعی و قدمتی۵۴ ساله و تجربه بیش از ۲۰ شهردار دارد. خیابانی به طول ۷۰۰ متر که از تقاطع سجادیه در خیابان انقلاب (چهارمردان) تا خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)‌ ادامه داشته و اهالی آن روزهای سختی را در نیم‌قرن گذشته پشت سر گذاشته‌اند. اما خبر خوش این روزها اتمام این پروژه با حل اختلاف‌هاست. اختلاف‌هایی که داستانش در روزهای پایانی این پروژه و به قول سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم از طرف افرادی غیرمسئول و احساسی برای شهرداری و اهالی محل آغازشده است. داستان از مسجدی آغاز می‌شود که ناگهان سال گذشته به ثبت میراث فرهنگی رسید و بنایی که در تمام سندهای بالادستی و طرح تفصیلی که چندین بار موردبازنگری قرارگرفته و باید بخشی از آن تخریب شود، جزء آثار تاریخی شده و دیگر تخریب آن ممکن نبود. ثبت این مسجد که در محل اتصال خیابان چهارمردان و بلوار شهیدان برقعی به مساحت ۱۲۰ مترمربع واقع‌شده امروز مانع به بهره‌برداری رسیدن طرحی ۵۴ساله آن‌هم در انتهای مسیر با ۹۵درصد پیشرفت عمرانی پروژه شده و شهردار قم معتقد است ثبت ناگهانی مسجد درروزهای پایانی پروژه باوجود سالیانی که از ساخت این مسجد گذشته به این معناست که کار به‌صورت کارشناسی انجام‌نشده است.

اتمام پروژه بلوار شهیدان برقعی با حفظ بنای مسجد زین‌العابدین(ع)

شهرداری و شورای اسلامی شهر که در دو سال اخیر برای پایان این پروژه طولانی و کسب رضایت شهروندان در این منطقه و رفع مشکلات برای اهالی محل به‌صورت جدی این پروژه را دنبال کرده‌اند و متأسفانه امروز با شایعات افرادی غیرمسئول روبه‌رو هستند، افرادی که در دغدغه آن‌ها تنها چیزی که دیده نمی‌شود آسایش و آرامش مردم و اتمام پروژه است. این در حالی است که شهردار قم معتقد است تبلیغاتی که از سوی برخی افراد مبنی بر تخریب مسجد صورت می‌گیرد، بسیار نادرست بوده و بیان می‌کند: هدف ما در اجرای این پروژه آرامش مردم، ایجاد فضای سبز و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی است. همچنین سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم نیز حفظ هویت دینی و بناهای تاریخی را رویکرد کلی اعضای شورای شهر و شهرداری دانسته و معتقد است باید بناهایی که نشان‌دهنده هویت تاریخی شهر و مردم است حفظ‌شده و باوجود لزوم تخریب مسجد در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی، این مسجد حفظ می‌شود. البته بازار این شایعات در حالی در چند روز اخیر داغ شده است که دهناد از مطالعه سه طرح باهدف حفظ مسجد و اتمام پروژه خبر می‌دهد و اجرای پروژه در کنار حفظ ایمنی عابران پیاده، تسهیل در تردد خودروهای شخصی و تقویت و مرمت مسجد را از اولویت‌های این سه طرح می‌داند.

بداخلاقی‌ها در اجرای پروژه خیابان شهیدان برقعی پذیرفتنی نیست

حسن مالکی‌نژاد نیز که در سه سال گذشته در کنار محمود مسگری و روح‌الله امراللهی و دیگر اعضای شورای اسلامی قم به صورت ویژه پیگیر اتمام پروژه و پایان تملک‌های مسیر بوده،‌ از ورود افراد غیرمسئول به این پروژه گلایه‌مند‌ است و تأکید دارد این طرح عمرانی که در مراحل نهایی خود به سر می‌برد بر اساس طرح مصوب تفصیلی ادامه می‌یابد. وی که بر حفظ هویت تاریخی و انقلابی این منطقه تأکید دارد، تمام طرح‌های اجراشده در این پروژه را منطبق بر طرح تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی دانسته و می‌گوید: تنها ملک باقی‌مانده در مسیر مسجد بوده که باهدف حفظ بنا در حال بررسی و مطالعه است و فضاسازی‌های رسانه‌ای ایجادشده طی چند روز اخیر در مورد این پروژه دخالت در اجرای پروژه و به‌نوعی بداخلاقی است که این را نمی‌پذیریم. عضو شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه در طول این سه سال اخیر بدون رسانه‌ای شدن، امور مختلف احداث این محور پیش رفته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است، می‌گوید: نمی‌دانیم امروز چه شده که همه در مسجد زین‌العابدین(ع) حضور پیدا می‌کنند و می‌خواهند مشکل را حل کنند. آن روزهایی که به‌سختی کار انجام می‌شد، هیچ‌کسی همراه نبود و می‌خواستند که طرح انجام نشود، اما خوشبختانه انجام شد و برای مسجد نیز برنامه‌ریزی مناسبی صورت خواهد شد. وی تأکید دارد درنهایت این است که استفتا لازم از حاکم شرع انجام می‌شود و هرچه حکم ولی‌فقیه بود اجرا می‌شود و در مسیر اجرای پروژه نیز مشکل و مسئله‌ای بدون راه‌حل نداریم و نظر شخصی اعمال نشده و کارشناسان به‌صورت دقیق در حال بررسی موضوع هستند.

حفظ هویت تاریخی مسجد حضرت زین‌العابدین(ع) در مسیر

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز اتصال بلوار شهیدان برقعی به خیابان انقلاب و خیابان آیت‌الله طالقانی را جز اولویت‌های شورا دانسته و تأکید دارد: یکی از بحث‌های مهم در شورای شهر حفظ آثار تاریخی است که واقعاً قدمت تاریخی و ارزش تاریخی دارند. محمود مسگری با گلایه از ثبت ناگهانی مسجد در اسناد میراث فرهنگی می‌گوید: متأسفانه اقدام اخیر میراث فرهنگی برای ثبت مسجد به‌عنوان آثار تاریخی در حالی انجام‌شده است که چندین بار این طرح بازنگری شده و در تمام شوراها نیز نماینده میراث فرهنگی و حتی مدیرکل میراث فرهنگی نیز در آن حضورداشته و امضای خودشان نیز پای این طرح است که این مسجد تخریب شود.

حسن ختام پروژه شهیدان برقعی؛ باز هم “قم در مسیر تحول”

اما حالا با همه مشکلاتی که این افراد به ظاهر دغدغه‌مند برای پروژه خیابان شهیدان برقعی رقم‌زده‌اند، حسن ختام ماجرا سخن شهردار است که به اهالی محترم محله و خیابان سجادیه این نوید را داد که “به‌هیچ‌وجه دنبال خراب کردن مسجد نیستیم، ما به دنبال این هستیم که آرامش را در این محدوده ایجاد کنیم و قرار نیست افراد غیرمسئول در این عرصه واردشده و پروژه را عقب بیندازند و محور شهیدان برقعی با حفظ ارزش‌های فرهنگی و میراثی بازگشایی خواهد شد و در اجرای طرح نیز از مسجد زین‌العابدین(ع) هم حراست می‌شود”. دکتر سقائیان‌نژاد که مصمم است طرح‌های شهری در جای دیگری جز مدیریت شهری تهیه نشود می‌گوید: طرح در شهرداری با دقت نظر کارشناسان فراهم‌شده است و آخرین طرحی که برای این مسیر تهیه‌شده در روزهای اخیر در شورای اسلامی شهر و شهرداری به بحث گذاشته‌شده که در آن‌هم به حفظ مسجد تأکید شده است. حالا این اقدام شهرداری و شورای شهر در تغییر طرح در پروژه بلوار شهیدان برقعی برای اتمام پروژه نشان می‌دهد “قم در مسیر تحول” تنها یک شعار نبوده و بار دیگر عزم راسخ شهرداری قم در اجرای پروژه‌هایی حتی با قدمت نیم‌قرن و باهدف آرامش و آسایش مردم تأیید می‌شود. امروز شاهد شهری متفاوت از چند سال گذشته هستیم و این مسیر ادامه نخواهد یافت مگر با همراهی و حمایت مردم از شهرداری در دامن نزدن به شایعات و ساکت کردن افراد غیرمسئول. قطار پیشرفت در قم باوجود همه مشکلات در حرکت است، حرکتی که نیاز به صبوری، مشارکت و اعتماد مردم به مدیریت شهری دارد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر