پنج هزار شغل پایدار در پهنه صنعتی نیزار قم ایجاد می شود

سپهر اقتصاد- فرماندار قم گفت: با سامان دهی پهنه صنعتی نیزار در این استان، حدود پنج هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد خواهد شد و این موضوع سهم بسزایی در تحقق عدالت اجتماعی دارد.

به گزارش ایرنا، مرتضی حیدری  در حاشیه بازدید از پهنه صنعتی نیزار در گفت و گو با خبرنگاران  اظهار داشت: برنامه محرومیت زدایی از ۳۱ شهرستان محروم از جمله طرح هایی است که در سطح کشور پیگیری می شود. وی افزود: در این طرح از هر ۳۱ استان کشور یک شهرستان برای محرومیت زدایی انتخاب می شود و چون قم نیز تنها یک شهرستان دارد از این فرصت استفاده می کند. فرماندار قم در ادامه افزود: در راستای استفاده از این فرصت به پهنه صنعتی نیزار آمدیم تا موانع و مشکل هایی که با آن مواجه است را بررسی کنیم. حیدری با یادآوری اینکه مطالعات این محدوده صنعتی در هه ۸۰ آغاز و واحدهای بزرگ صنعتی نیز ایجاد شده است یادآور شد: پهنه فوق به دلیل برخی مسائل تقریبا گرفتار برخی از مشکل ها شده که تولید استان را تهدید می کند. وی تعیین تکلیف مدیریت عالی منطقه نیزار را از جمله این مشکل ها ذکر کرد و گفت: این منطقه با آنکه به لحاظ اجرایی در حوزه صنعتی استان قرار دارد ولی متولی آن شرکت شهرک های صنعتی نیست. حیدری تصریح کرد: شرکت خصوصی سهامی عام متشکل از سرمایه های مختلف برای حدود سه هزار تَن در این منطقه مجوز گرفته از این رو درصددیم تا به استاندار پیشنهاد بدهیم که این شرکت را به عنوان مدیر اجرایی منطقه صنعتی نیزار مستقر کنیم. فرماندار قم اضافه کرد: اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگیرد، تلاش می کنیم شرکت شهرک های صنعتی این مسئولیت را بپذیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در راستای محرومیت زدایی دنبال ایجاد روستای پایدار نیز در این منطقه هستیم گفت: شرکت های موجود در منطقه علاقه مند هستند که فعالیت هایی را انجام دهند ولی فعالیت این شرکت ها نیازمند نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده است و یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که در منطقه روستای مناسبی را شناسایی کنیم و جهت سکونت مهندسان، تکنسین ها و نیروهای فنی برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم. فرماندار قم موضوع تکمیل زیرساخت های این منطقه را از جمله مسائل و مشکل های آن دانست و گفت: قسمت کنار جاده این منطقه باید فضای سبز باشد و اداره کل منابع طبیعی نیز تکلیف را مشخص کند و از هم‌ اکنون احداث فضای سبز شروع شود. حیدری همچنین تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی نیز برای برقراری ارتباط با جاده اصلی برنامه ریزی کند.

رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز گفت: با توجه به استعدادها و ظرفیت های پهنه صنعتی نیزار استان ایجاد یک شهرک صنعتی در این محدوده در حال پیگیری است و مجوزهای آن نیز تا پایان سال جاری اخذ خواهد شد.

محمد جواد ناطق ر اظهار داشت: پهنه صنعتی نیزار با توجه به شرایط اقلیمی و مباحث زیرساختی مثل آب، برق، گاز که از مسائل عمده قم است یکی از هدف های مهم تولیدی و اقتصادی این استان می باشد. وی گفت: متاسفانه قم از استان های کم آب کشور به شمار می آید از این رو توسعه صنایعی که به آبی کمتری نیاز دارند جزو سیاست های راهبردی صنایع استان است. رئیس طرح و برنامه صمت قم ادامه داد: اما با توجه به اینکه از سال ها قبل این زیرساخت ها در پهنه نیزار دیده شده در این منطقه سیاست بر این است واحدهای بزرگ و تا حدودی نیازمند آب و زیرساخت های انرژی آبی استقرار پیدا کند. ناطق وجود شرکت فولاد غرب آسیا را در این پهنه صنعتی مورد توجه قرار داد و گفت: وجود شرکت های تولیدی مرتبط مانند شرکت فولاد مرصاد به جهت نقشی که در تامین مواد اولیه دارند نیز می توانند تکمیل کننده زنجیره تولید باشند. وی اقدام های صورت گرفته در جهت گسترش و توسعه این پهنه صنعتی را موفق ارزیابی کرد و گفت: در این پهنه دنبال احداث یک شهرک صنعتی نیز هستیم، و شرکت شهرک های استان که متولی این کار است کارها را پیش برده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال مجوزهای اولیه را بگیریم که سال آینده بحث های زیرساختی، جدول بندی و مباحث واگذاری زمین آن دنبال شود. ناطق خاطرنشان کرد: در پهنه صنعتی نیزار حدود هشت واحد صنعتی فعال وجود دارد و بیش از ۱۵ مجوز صنعتی نیز صادر شده است. وی افزود: در این محدوده قریب به هزار و ۵۰۰ اشتغال ایجاد شده و در صورتی که واحدهای در دست اجرا نیز در مدار تولید قرار بگیرند این ظرفیت ۲ برابر نیز خواهد شد. پهنه صنعتی نیزار در ۳۵ کیلومتری جاده قم - سلفچگان قرار دارد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر