پیش‌بینی برداشت ۵۰ کیلوگرم زعفران از مزارع قم

سپهر اقتصاد- مدیر باغبانی جهاد کشاورزی قم، گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۵۰ کیلوگرم، کلاله خشک زعفران، از مزارع زیر کشت استان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسلم ابراهیمی،گفت: برداشت زعفران از مزارع استان قم از چند روز گذشته آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا پایان آذر ، حاصل دسترنج کشاورزان زعفران کار قم، به حدود ۵۰ کیلوگرم کلاله خشک برسد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۶ هکتار از مزارع استان زیر کشت زعفران رفته است، گفت: البته امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش تولید زعفران در استان و چند شهر دیگر بسیار محسوس بود.

ابراهیمی درباره علت کاهش محسوس تولید زعفران نسبت به سال گذشته، گفت: شکل گیری گل از پیاز زعفران نیاز به سرمای زیادی دارد و با توجه به اینکه سال گذشته زمستان سردی را در استان قم پشت سر گذاشته‌ایم، نیاز سرمایی پیاز زعفران به حد کافی تامین نشده و در نتیجه میزان گل دهی مطلوب نیز نسبت به میزان مطلوب کاهش یافته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی قم، افزود: پیش بینی می‌کنیم که امسال حداکثر ۵۰ کیلو گرم زعفران از ۲۶ هکتار مزرعه زیر کشت، استان قم تولید شود.

ابراهیمی گفت: امسال خوشبختانه در استان بارندگی خوبی را داشتیم و اگر این بارندگی‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد نیازی به آبیاری در مزارع زعفران نخواهیم داشت.

گیاه زعفران اگر با شرایط منطقه ای سازگار باشد با کمترین هزینه، تحول اقتصادی محسوسی را برای منطقه ایجاد می کند.

اقتصادی بودن کشت زعفران و نیاز به آب کم و کاشت آن در زمین ها و اراضی خرد باعث شده کشاورزان بیشتری به کشت زعفران ترغیب شوند.

گل گیاه زعفران در مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود و در مناطقی که دارای زمستان های ملایم و تابستان های گرم وخشک است به خوبی رشد می کند.

سال گذشته حدود ۹۰ کیلوگرم زعفران از مزارع استان قم برداشت شده بود که با توجه به نامساعد بودن سال زراعی گذشته، این میزان امسال به ۵۰ کیلوگرم کاهش داشته است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر