کارگران روز مزد منازل و مشکلاتی که ممکن است گریبان صاحب خانه را بگیرد

ترک زاده آرانی مدیرروابط کار اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان قم 29درصد پرونده های هیاتهای تشخیص به سازش منجر شده است AJŽzc

سپهر اقتصاد- مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: اگر اتفاقی برای فردی که به صورت موقت در منازل کار می‌کند رخ دهد نوع و میزان مسئولیت اشخاص بستگی به نظر کارشناس دارد و به صورت پیش فرض نمی‌توان مقصر را مشخص کرد.

اسفندماه و رسم خانه تکانی ایرانی ها، از دیرباز فضای اجتماعی خاصی را در کشور ایجاد می کرد و اکثر خانواده ها در تدارک و تکاپوی نظافت و شستشو فرش و خانه تکانی های خاص گذشته باشند.

توالی نیازها به مرور مشاغل جدیدی را نیز تولید می کند موجب سهولت انجام کارها برای مردم می شود. از جمله این مشاغل که متناسب با نیازهای جدید نیز تولید شده است، کارگرانی هستند که برای چینش اسباب و نظافت منزل به منازل مردم تردد دارند که بازار این شغل نیز در ایام منتهی به روز کاملا پرسر و صدا و داغ است.

با توجه به اینکه شرکت های خدماتی، زمینه جدید فعالیت کارگران خدماتی را نیز ایجاد کرده اند، مشکلاتی از جمله اطمینان افراد به حضور کارگران در منزل، همچنین تعهدات قانونی و.... تا حدی از بین رفته است، ولی هنوز هم مسایل بسیاری وجود دارد که هنوز برای مردم حل نشده است.

از جمله اینکه اگر در حین کار حادثه ای برای کارگری که برای کار به منزل شخصی وارد شده پیش بیاید چه تکلیفی برای صاحب خانه ایجاد می کند.

در این زمینه محمد جواد ترک زاده آرانی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در قانون کار، چیزی به اسم کارگر روزمزد نداریم؛ زیرا بر اساس قانون کار قراردادها به دو نوع موقت و دائم تقسیم می‌شوند.

وی بابیان اینکه قرارداد موقت به قراردادی گفته می‌شود که شروع  و پایان دارد اما قرارداد دائم، قراردادی است که شروع دارد اما خاتمه ندارد، تصریح کرد: افرادی که برای نظافت منازل و یا کارهای ساختمانی یک روزه می‌روند با توجه به تعریف قانون کار، کارگر تلقی نمی‌شوند و فرد صنفی هستند؛ زیرا کارفرمای خاصی ندارند و نمی‌توان هر روز کارفرما را عوض کرد.

وی بیان کرد: اگر این افراد کارگر محسوب شوند پس راننده تاکسی‌ هم که ما را به مقصد می‌رساند کارگر و ما نیز کارفرما محسوب می‌شویم.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم تاکید کرد: این افراد در صورتی کارگر محسوب می‌شوند که  تحت پوشش شرکت خدماتی فعالیت کنند که در این شرایط نیز کارگر ما محسوب نمی‌شود بلکه کارگر آن شرکت محسوب می‌شوند.

وی در رابطه با مسئولیت نسبت به این افراد اظهار کرد: اگر اتفاقی برای فردی که به صورت موقت در منازل کار می‌کند رخ دهد نوع و میزان مسئولیت اشخاص بستگی به نظر بازرس دارد و کارشناس بر اساس گزارشی که تنظیم می‌کند مقصر را تشخیص می‌دهد.

ترک زاده آرانی بیان کرد: در این امر هم مانند تصادف نمی‌توان به صورت پیش فرض مقصر را مشخص کرد و باید موارد ایمنی را بررسی کرد؛ زیرا ممکن است که صاحب منزل اقدامات حفاظتی را انجام نداده باشد در این صورت بخش زیادی از تقصیر مربوط به صاحب منزل است.

وی افزود: در برخی از موارد صاحب منزل نکات ایمنی را رعایت کرده است؛ اما خود شخص بر اساس «قاعده اقدام» عمل کرده است به همین دلیل خود فرد مقصر شناخته می‌شود.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم یادآور شد: برای تشخیص میزان تقصیر افراد، پرونده به کلانتری و دادگاه می‌رود و سپس به اداره کار و بازرس کار ارجاع می‌شود و کارشناس رسمی دادگستری نظر کارشناسی را بیان می‌کند؛ زیرا فروض مختلفی متصور است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار باید تمام مسائل ایمنی، فنی و حفاظتی مانند لباس کار و... رعایت شود، گفت: پیمانکار موظف است تجهیزات کامل را در اختیار افراد بگذارد و رسید بگیرد و در کارخانه‌ها نیز کارفرما علاوه بر رعایت موارد فوق، وظف است که آموزش‌های لازم را ارائه کند و بر رعایت آن نظارت داشته باشد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر