۱۰ نانوایی‌ در قم، نان کامل عرضه می‌کنند

سپهر اقتصاد - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان، به دنبال گسترش تعداد نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل با سبوس ۹۳ درصد در سطح شهر قم هستیم و اکنون ۱۰ واحد نانوایی در مناطق مختلف شهر این نوع نان را تولید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سعید محمدی  بیان کرد: در همین رابطه تلاش می‌کنیم در هر منطقه‌ای از شهر قم حداقل توسط یک واحد نانوایی فعال، نان با سبوس ۹۳ درصد را  برای تامین نیاز مردم عرضه کند.

وی افزود: با توجه به این که مردم حداقل در طول روز یک وعده نان مصرف می‌کنند، با جدیت به دنبال آن هستیم که درصد سبوس موجود در نان مصرفی مردم استان قم را با همکاری زنجیره تامین نان کامل افزایش دهیم، چرا که این ماده نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت آنان دارد.

وی ادامه داد: در همین رابطه با محوریت اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم، قرارگاه نان کامل در استان با حضور مدیران کارخانه‌های تولید کننده آرد، کارشناسان اداره‌های غذا و دارو، بهداشت، استاندارد، اتحادیه نانوایان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی، تشکیل و تاکنون دو جلسه آن برگزار شده‌است.

محمدی با اشاره به این که هدف از تشکیل این قرارگاه تسهیل تولید نان کامل در استان است، گفت: کار خود را برای تولید نان کامل با مشارکت یک کارخانه تولید آرد و پنج واحد نانوایی در سطح استان آغاز کردیم که اکنون ۱۰ نانوایی در قم این نان را ارائه می‌دهند.

وی بیان داشت: همچنین درجریان برگزاری جلسه‌های قرارگاه تولید نان کامل استان با این نکته مواجه شدیم که بهره‌برداران پنج واحد تولید آرد فعال درقم با توجه به دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دارند به دنبال تولید آرد این نوع نان هستند.

وی ادامه داد: یکی از کارخانه‌های تولید آرد نان استان نیز با تهیه تجهیزات لازم توانایی تولید نان با ۱۰۰ درصد سبوس را بدست آورده‌است که قرار شد تا آغاز سال‌جدید کار تولید این نوع نان را در قم شروع کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: همچنین در راستای افزایش کیفیت نان مصرفی مردم با هماهنگی آکادمی ملی نان و جهاد دانشگاهی قم برای ارتقا سطح مهارت نانوایان تازه کار استان با تشکیل کلاس به صورت حضوری و مجازی اقدام می‌کنیم.

وی افزود: در ادامه قرار شد تعداد نانوایان بیشتری که ظرفیت تولید نان با درصد سبوس بالا را دارند توسط اتحادیه نانوایان به اداره کل غله استان معرفی شوند و آرد مورد نیاز برای تهیه این نان در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به این که آرد مناسب تولید نان کامل را برای نانوایان متقاضی تامین می‌کنیم، ادامه داد: نانی که با درصد سبوس بالا تولید می‌شود باید به همان قیمت مصوب نان به دست مردم برسد و هیچ گونه افزایش قیمت در این خصوص قابل قبول نیست.

محمدی تاکید کرد: با افزایش تقاضای مردم برای استفاده از نان‌کامل، نانوایان استان از طرح ارائه این نوع نان استقبال بیشتری می‌کنند و به همین ترتیب تعداد واحدهای نانوایی که نان کامل با سبوس هفت درصد عرضه می‌کند، بیشتر می‌شود و این مساله نقش مهمی در سلامت شهروندان دارد.

بخش عمده ویتامین‌های گروه بی و املاح معدنی گندم همچون آهن، کلسیم، فسفر، روی و منیزیم در سبوس موجود است؛ با توجه به پژوهش‌های متعدد انجام شده سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود و فواید متعددی به دنبال دارد؛ در دهه گذشته فواید فراوان نان سبوس دار اثبات شده بود و این ماده به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مساله یبوست یا اختلالات روده بزرگ رنج می برند، شناخته شد.

تعداد ۸۸۸ نانوایی در استان قم فعال است که ۵۸۰ مورد آن یارانه‌ای یک و ۳۰۸ مورد دیگر یارانه‌ای دو است که تفاوت آن در قیمت آرد یارانه‌ای است که به واحدهای نانوایی تخصیص پیدا می‌کند.

همچنین پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر