۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در قم انجام شد

سپهر اقتصاد- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انواع طیور گوشتی و تخم‌گذار در این استان انجام شد.

مهدی رفیعی محمدی  به مناسبت هفته دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگاران،‌ افزود: در نیمه نخست امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد تست سل و بروسلولز نیز در گاوداری‌های تحت پوشش دامپزشکی استان انجام شده است.

وی با بیان این‌که در این مدت ۱۲۶ میلیون انواع دُز واکسن در مرغداری‌های استان تزریق شده است، اضافه کرد: ۴۹ هزار و ۶۰۰ مورد انواع آزمایش‌های تشخیصی توسط همکاران بخش خصوصی و دولتی انجام شده است که ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی،‌ در کشتارگاه‌های طیور استان حدود پنج میلیون قطعه انواع طیور کشتار شده است.

رفیعی بیان کرد: در کشتارگاه‌های دام سبک شامل گوسفند و بز نیز حدود ۳۵۰ هزار راس دام کشتار شده است که نسبت به نیمه نخست پارسال ۹۸ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: کشتار دام سنگین نیز هشت هزار و ۳۶۶ راس شامل گاو، گوساله و شتر بوده که ۶۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از مجموع دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه‌ها،‌ ۱۰۳ تُن گوشت فاسد از چرخه مصرف خارج شده است.

رفیعی تاکید کرد: گوشتی که مهر دامپزشکی دارد از نظر سلامتی مورد تایید است و هیچ مشکل بهداشتی ندارد.

وی با بیان این‌که محصولات صادراتی دام و طیور باید تاییدیه صادراتی توسط دامپزشکی داشته باشند،‌ گفت: برای اولین بار تاییدیه صادراتی یک هزار و ۱۰ تُن شیرخشک برای صادرات به کشورهای منطقه صادر شده است.

وی افزود: همچنین در سال جاری یک هزار تُن دنبه گوسفندی، ‌۱۹۲ تُن تخم‌مرغ و ۹۸ نفر شتر نیز برای صادرات به کشورهای اطراف، تاییدیه‌های صادراتی دریافت کرده و صادر شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی قم در ادامه بیان کرد: امسال تاییدیه‌ها و کنترل‌های بهداشتی برای فعالیت مجدد باغ پرندگان انجام شد و همه پرنده‌های این مجموعه نیز با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده‌اند.

به گفته وی،‌ در حال حاضر پروانه بهداشتی برای قسمت‌های محصور این باغ از جمله قفسه‌ها و استوایی صادر شده، ولی برای بخش‌های باز مثل برکه باید اقداماتی برای اخذ پروانه بهداشتی انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه آزمایش‌های پی سی آر برای تشخص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌شود و دیگر نیازی به ارسال نمونه به تهران نیست.

رفیعی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون رایگان نیوکاسل روستایی از هفته آینده در تمامی مرغداری‌های روستایی استان با همکاری دهیاران و شوراهای روستایی و اتحادیه مرغداران به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که طرح مجوز شروع پرواربندی در بخش جعفریه برای اولین بار در قم آغاز شد، گفت: این طرح سال گذشته در واحدهای صنعتی انجام شد که با توجه به اثرات مفید آن در کاهش کانون‌های بیماری، از نیمه مهرماه امسال به‌صورت کامل در همه دامداری‌های روستایی و صنعتی بخش جعفریه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای طرح پیش سرد لاشه گوسفندی از مهرماه جاری در استان آغاز شده است که بر اساس این طرح لاشه‌هایی که در کشتارگاه کشته می‌شود باید ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و روز بعد وارد بازار شود.

رفیعی افزود: این طرح از انتشار بیماری کریمه کنگو که باعث خونریزی و مرگ در انسان می‌شود، جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح همه مراکز بسته‌بندی که در شهرک شکوهیه استان قرار دارند و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط باید گوشت پیش سرد شده عرضه کنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر