۱۵ هزار تُن کود شیمیایی یارانه‌ای امسال در قم توزیع شد

سپهر اقتصاد - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم با اشاره به تحقق کامل برنامه ابلاغی کودهای شیمیایی یارانه‌ای‌ استان درسال‌جاری، گفت: در همین رابطه تاکنون ۱۵هزار تُن کود شیمیایی یارانه‌ای در قم توزیع شده‌است و این روند به‌منظور پاسخ به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان تا پایان سال ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، حسین زند  بیان کرد: سهمیه سالیانه کود استان که توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود در سال‌جاری به میزان ۱۷ هزار و ۵۳۵ تُن است که از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون علیرغم تمامی مشکل‌ها و محدودیت‌های موجود، ۱۰۰ درصد برنامه امسال تامین و تدارک شده‌است.

وی افزود: برنامه کودهای توزیعی سالیانه شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه می‌باشد که از مقدار تدارک شده از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۵‌هزار تُن در اختیار بخش کشاورزی استان قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مابقی کود توزیع نشده، درانبارهای تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ذخیره سازی شده‌است تا کودهای مورد نیاز کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان به موقع تامین و توزیع شود.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد برنامه کودهای توزیعی استان شامل کودهای ازته ( اوره ) است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون با تدارک و تامین حدود ۱۳هزار تُن ( بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی ) نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ بیش از  ۲۰ درصد رشد داشته‌است .

زند با اشاره به تحویل به موقع کود به کشاورزان پرتلاش استان افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان قم دارای ۲۱ کارگزار توزیع و فروش نهاده‌های کشاورزی است و مطابق برنامه زمان‌بندی شده کلیه محموله‌های کودی به موقع و در زمان مناسب برای مصرف کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در محل کارگزاری‌ها حمل، بارگیری و تخلیه گردیده‌است.

وی خاطرنشان کرد: درسال‌جاری، سامانه پایش مواد کودی و صدور حواله الکترونیکی کود نیز راه اندازی شد و بدین ترتیب کلیه مراحل تامین و توزیع کودهای شیمیایی یارانه‌ای از مرحله تدارک و تامین تا مصرف از طریق سامانه‌های موجود و به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی انجام می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر