۹۳ درصد از مطالبات کلزاکاران قمی پرداخت شد

سپهر اقتصاد - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته برای انجام به‌موقع تعهدات خرید تضیمنی دانه‌های روغنی کلزا در قم، تا دهم خردادماه جاری ۹۳ درصد مطالبات کلزاکاران استان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، سعید محمدی، پیرامون این موضوع افزود: از ابتدای شروع فرآیند خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا در قم تاکنون ۳۴۲ محموله به وزن یکهزار و ۱۰۰ تُن و به ارزش ۱۵۴ میلیارد ریال از کشاورزان استان خریداری شد که تا کنون مبلغ ۱۴۴ میلیارد ریال آن به حساب بهره‌برداران واریز شده‌است.

وی در بخش‌دیگری از سخنان خود به وضعیت خرید تضمینی گندم در استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: در همین ارتباط از ابتدای اجرای طرح در اواخر اردیبهشت‌ماه تاکنون ۶ هزار و ۱۲۸ تُن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان قمی خریداری شده‌است.

وی ادامه داد: در استان قم ۲ مرکز سیلوی ملکی و شرکت تعاونی جعفرآباد برای تحویل گرفتن محموله‌های گندم کشاورزان استان آماده هستند، همچنین تاکنون ۱۴ درصد مطالبات گندمکاران استان در این بخش پرداخت شده و ما به صورت شبانه‌روزی برای پرداخت باقیمانده مطالبات ایشان تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر این موضوع انجام شود.

محمدی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی قم سطح زیرکشت کلزا امسال در استان،‌ یکهزار و ۲۸ هکتار است و برآورد می‌شود ۲ هزار تُن محصول در این بخش تولید و خرید تضمینی آن توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم انجام شود.

وی افزود: همچنین سطح زیر کشت گندم استان نیز بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی قم، ۶ هزار و ۲۱۴ هکتار است و برآورد می‌شود ۲۵ هزار و ۸۳۷ تُن گندم در استان تولید شود که همه امکانات لازم برای خرید تضمینی این محصول راهبردی در استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌های مستمر در حال انجام به گندم‌کاران و کلزاکاران استان اطمینان خاطر می‌دهیم مطالبات ایشان به‌سرعت و به‌صورت کامل پرداخت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

مدیرکل غله قم گفت: قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم کلزا از کشاورزان ۱۵‌ هزار تومان و قیمت هرکیلوگرم گندم با مشوق درنظرگرفته‌شده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده‌است که با ایجاد بسترهای لازم همچون ایجاد باجه بانکی هیچ‌گونه مشکلی در پرداخت این مبلغ به بهره‌برداران وجود ندارد.

محمدی تاکید کرد: از کشاورزان استان می‌خواهیم اطلاعات فعالیت خود را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند تا در زمان تحویل محصول خود به مراکز تعیین شده با مشکلی مواجه نشوند.

وی بیان داشت: با همکاری نهادهای نظارتی استان همچون سازمان صنعت ، معدن و تجارت و نیروی انتظامی، کنترل لازم را بر فرآیند تحویل گندم و کلزا خواهیم داشت تا از عرضه خارج از شبکه این محصولات راهبردی و مهم در تامین امنیت غذایی مردم، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: فرآیند خرید تضمینی این محصولات از ۲۰ اردیبهشت‌ماه در استان قم آغاز شده‌است و این روند برای کلزا تا پایان زمان برداشت تقریبا تا پایان فصل بهار و برای گندم تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر