چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب در قم برگزار شد

سپهر اقتصاد-  چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب در دانشگاه قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر عالی دبیر کنگره به ارایه گزارشی از فعالیت های این مرکز در راستای پاسخ به سوالات اصلی این همایش علمی پرداخت. به گزارش ایسنا، پس از وی دکتر فرهانی معاون پژوهشی دانشگاه قم و همچنین دکتر مصری و مهندس بختیاری به ترتیب رئیس دانشگاه علوم پزشکی و همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم به ارایه سخنرانی پرداختند. همچنین در این مراسم دکتر تابش رئیس هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران و رئیس شورای سیاستگذاری این کنگره و همچنین مهندس جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به ارایه سخنرانی می پردازند.
نقش موثر ساختار و سیاست‌گذاری در حوزه آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از نقش موثر ساختار و سیاست‌گذاری در حوزه آب خبرداد.

ابراهیم معتمدی با اشاره به اینکه اهمیت موضوع آب، اظهار کرد: این کنگره حلقه وصل دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی است. وی با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع ساختار و سیاست‌گذاری در حوزه آب در کشور است، مطرح کرد: هرچقدر منابع غنی و کامل باشند اما اگر ساختار و سیاست‌گذاری درست نباشد با مشکل مواجه خواهیم شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم برکات این همایش در زندگی مردم مشخص شده و مشکلات حوزه آب در سطح کشور کاهش پیدا کند.
آب جزو چالش‌های اساسی کشور است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از آب به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور یادکرد.

حسن بختیاری  اظهار کرد: امیدواریم در این کنگره تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های خوبی انجام شود. وی با بیان اینکه آب جزو چالش‌های اساسی کشور است، مطرح کرد: این کنگره زمینه و بستر مناسب برای بحث و گفت‌وگو در حوزه‌های مختلف موضوع آب و فاضلاب است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه تامین آب ازجمله چالش‌های اصلی استان قم است، عنوان کرد: خوشبختانه مجموعه مدیریت استان در این حوزه ورود پیدا کرده و ظرفیت خوبی در استان ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه فرصت‌ها و تهدیدها در کنار هم وجود دارند، خاطرنشان کرد: باید با یک نظام برنامه‌ریزی در این عرصه حرکت کنیم تا بتوانیم همواره از فرصت‌ها استفاده کنیم. بختیاری با اشاره به اینکه باید در حوزه فاضلاب نیز توجه بیش‌تری داشته باشیم، تصریح کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم نیز نسبت به این موضوع اهتمام لازم را دارد و هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب استان قم درنظر گرفته است.
 

چالش‌های سلامت آب هرچه سریع‌تر رفع شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: متاسفانه در سلامت آب و مدیریت پسماندها دچار مشکلاتی هستیم که باید هرچه سریع‌تر رفع شوند.

مهدی مصری  با اشاره به اهمیت آب، اظهار کرد: باید نسل جوان و نخبگان کشور بر موضوع آب حساسیت لازم را داشته باشد. وی با بیان اینکه آینده بجای کربن هیدروژن است، مطرح کرد: هیدروژن نیز از آب تشکیل شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به اینکه آلودگی آب بیماری‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: موضوع مدیریت مصرف آب، توزیع و بازتوزیع آب، مصرف نظام مند آب و ... ازجمله بحث‌های مهمی هستند که باید توسط دانشگاه‌ها به آن توجه شود. وی با بیان اینکه آب در مولفه‌های زیست محیطی و گردوخاک تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: ثبات اجتماعی و معیشت مردم نیز ازدیگر مواردی هستند که تحت تاثیر آب قرار دارند. مصری با اشاره به اینکه باید پدافند غیرعامل نیز در موضوع آب ورود پیدا کند، تصریح کرد: متاسفانه در سلامت آب و مدیریت پسماندها دچار مشکلاتی هستیم که باید هرچه سریع‌تر رفع شوند. وی با بیان اینکه باید به دنبال سازگاری با کم آبی باشیم، یادآور شد: این موضوع با فرهنگ‌سازی محقق خواهد شد که باید در حوزه‌های مختلف به دنبال آن باشیم.  

۱۰ هزار طرح آبرسانی روستایی در کشور فعال است

معاون مهندسی شرکت توسعه آب و فاضلاب کشور با اشاره به فعال بودن ۱۰ هزار طرح آبرسانی در روستاهای کشور، گفت: ۷ هزار طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن(ع) و ۳ هزار طرح نیز از طریق اعتبارات ملی در حال انجام است.

به گزارش  ایرنا، مجید آقازاده حبشی افزود: علاوه بر این، ۵ هزار طرح آبرسانی روستایی نیز با مشارکت خیرین کلید خورده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷ هزار طرح استانی، ۱۱۹ طرح ملی در حوزه آب و ۹۵ طرح ملی در بخش فاضلاب در سطح کشور در حال انجام است که تا پایان امسال ۱۷ طرح آبرسانی و ۱۳ طرح توسعه شبکه فاضلاب تکمیل می‌شود. معاون مهندسی شرکت توسعه آب و فاضلاب کشور گفت: با تکمیل این طرح‌ها، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب پساب به‌صورت متوسط سالانه تولید خواهد شد که بخش زیادی از نیاز بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز را می‌توان تامین کرد. آقازاده حبشی بابیان اینکه از ۴ دهه گذشته موضوع آب موردتوجه ویژه در سطح جهان قرارگرفته و به یک مساله مهم زیست‌محیطی، سیاسی و امنیتی تبدیل‌شده است، یادآور شد: جهان امروز با افزایش تقاضا و کمبود منابع و ذخایر آبی روبه‌روست و هم‌زمان کیفیت آب مصرفی نیز کاهش‌یافته است. وی تصریح کرد: برای مدیریت مطلوب آب در کشور لازم است تا ضمن حمایت‌های سیاسی در عرصه تصمیم سازی، مصرفت کنندگان آب نیز در مدیریت آن درگیر شده و مشارکت فعال داشته باشند و هم‌زمان‌ همکاری‌های منطقه‌ای نیز در تامین و نحوه مصرف منابع آبی موردتوجه قرار بگیرد. معاون مهندسی شرکت توسعه آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه میزان تقاضای آب از ذخایر و منابع واقعی بیشتر است و این مساله سبب بروز چالش‌های اساسی شده است، گفت: برخی روش‌های مدیریتی نادرست در حوزه آب و فاضلاب باید کنار گذاشته‌شده و از تجربه کشورهای موفق در راهبری آب استفاده بهینه‌ای شود. وی آینده‌نگری لازم و تصمیم سازی در حوزه آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی، جزو چالش‌های مهم و اساسی کشور است.  
آب چالش اساسی کشور است دبیر چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران بیان کرد: وضعیت آب شیرین در دنیا نشان از کاهش کیفیت و افزایش تقاضاست و شرایط کنونی حاکی از این است که تامین آب شرب جزو چالش‌های اساسی کشورها در آینده نزدیک خواهد بود که نشانه‌های آن‌هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان مشخص‌شده است. رحیم عالی تصریح کرد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی همواره در معرض کم‌آبی است و این وضعیت، بار بسیار سنگینی را در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت به وجود آورده است. وی خاطرنشان کرد: ضرورت مدیریت‌های محلی جامع محور با رویکرد مشارکتی امکان مدیریت آب و پسماند در شرایط کم‌آبی ایران بسیار مهم است. دبیر چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران یادآور شد: در بخش آب و فاضلاب شرکت‌های دانش‌بنیان با توانمندی بالایی وجود دارند که تاکنون به آن‌ها کم‌توجهی شده و در کنار آن لازم است تا زمینه توسعه شرکت‌های فناوری جدید را نیز فراهم کرد.  

چالش‌های آبی کشور حاصل بی‌تدبیری است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: چالش‌های امروزی که در حوزه آب وجود دارد حاصل تصمیم‌های مقطعی و بی‌تدبیری است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در آئین اختتامیه چهارمین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب که در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: آب نقش حیاتی در زیست انسان، حیوان و حیات دارد. وی با بیان اینکه فقدان و کمبود آب منجر به مرگ خواهد شد، مطرح کرد: موقعیت جغرافیایی کشور و منابع آبی موجود شرایط بحرانی را به وجود آورده است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی سال معمولی نداریم بلکه در سال‌های آینده یا شاهد خشکسالی و یا شاهد سیل‌های نابودگر خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه حیات کشور درحال تهدید شدن است، عنوان کرد: کیفیت آب موجود نیز به دلیل کاهش منابع دچار مشکلاتی شده است. ذوالنور با بیان اینکه کشور به سمت صنعتی شدن درحال حرکت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این عرصه نیز شاهد استفاده درست از پساب‌ها نیستیم و در برخی از موارد شاهد استفاده از آب شرب هستیم. وی با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی کشت مناسب با شرایط اقلیمی نیز وجود نداشته است، تصریح کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده، در آینده نیز جنگ اصلی بر سر آب است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع آب، مرگ و حیات مطرح است، یادآور شد: مهم‌ترین موضوعی که کشورهای پیرامون بخواهند باتوجه به آن از ما امتیاز دریافت کنند، بحث آب است. وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات حوزه آب نیازمند اقدامات ترکیبی و هم‌افزا هستیم، بیان کرد: در این راستا علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید در حوزه بکارگیری مجدد آب، اصلاح الگوی کشت، استفاده از پساب در صنعت و فضای سبز و ... نیز ورود پیدا کینم. ذوالنوری با بیان اینکه باید طرح جامع در حوزه آب برنامه‌ریزی شود، ابراز کرد: چالش‌های امروزی که در حوزه آب وجود دارد حاصل تصمیم‌های مقطعی و بی‌تدبیری است. وی ادامه داد: در این راستا باید یک مطالبه عمومی و نخبگانی ایجاد کنیم تا مسئولین نیز در این حوزه نیز ورود پیدا کنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در قم در سال 1404 در حوزه آب شرب مشکلاتی خواهیم داشت، اظهار داشت: اگر در این همایش‌ها و کنگره‌ها به صورت تخصصی بحثی مطرح شود قطعا تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.  

قم رتبه دوم ارسال اثر به دبیرخانه کنگره ملی آب و فاضلاب ایران

دبیر علمی کنگره ملی آب و فاضلاب ایران گفت: بیش‌ترین ارسال مقاله به ترتیب برای استان‌های اصفهان ۱۵ اثر، قم ۹ اثر، تهران ۷ اثر، گلستان و کرمان ۵ اثر بوده است.

آشفته با اشاره به اینکه این کنگره به منظور ارائه آخرین دستاوردها برگزار شده است، اظهار کرد: همچنین در این کنگره در راستای رفع دغدغه‌های حوزه آب و فاضلاب بحث و گفت‌وگو شد. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: باتوجه به اهداف و رسالت کنگره سعی کردیم محورها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که نیازهای آب و فاضلاب پوشش داده شود. دبیر علمی کنگره ملی آب و فاضلاب ایران با اشاره به انتخاب ۱۵ محور در این راستا، مطرح کرد: محوریت این محورها نیز چالش‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران بوده است. وی با بیان اینکه روند ارسال مقالات به دوره‌های مختلف کنگره، افزایشی بوده است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها ۴۹.۵ درصد و صنعت ۴۴.۴ درصد از مقالات را به خود اختصاص داده‌اند. آشفته با اشاره به اینکه مشارکت خوبی نیز در حوزه مقالات وجود داشته است، خاطرنشان کرد: بیش‌ترین ارسال مقاله به ترتیب برای استان‌های اصفهان ۱۵ اثر، قم ۹ اثر، تهران ۷ اثر، گلستان و کرمان ۵ اثر بوده است. وی با بیان اینکه کارگاه‌های مختلفی در حاشیه این کنگره برگزار شده است، تصریح کرد: همچنین بازدیدهای مختلفی از مرکز تله متری شرکت آب و فاضلاب، آب شیرین کن صنعتی، آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب قم، تصفیه خانه فاضلاب شماره ۳، شرکت بلندا و ... در حاشیه این کنگره انجام شده است.  

داوران برگزیده نشریه علوم و مهندسی آب و فاضلاب تجلیل شدند

 داوران برگزیده نشریه علوم و مهندسی آب و فاضلاب در آئین اختتامیه کنگره ملی آب و فاضلاب تجلیل شدند.

آئین اختتامیه کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران امروز چهارشنبه 2 آذرماه در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد. به گزارش ایسنا، در حاشیه برگزاری آئین اختتامیه، مراسم تقدیر از داوران برگزیده نشریه علوم و مهندسی آب و فاضلاب نیز انجام شد. گفتنی است، در این مراسم عبدالکاظم نیسی، ستار صالحی و... تجلیل شدند.
خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

Comments are closed.