مرجان سیدوند: کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار
مصاحبه شغلی یکی از پرکاربرد ترین و رایج ترین روش های است که سازمان ها و نهاد ها جهت گزینش نیروی انسانی کارامد و ارزیابی مهارت افراد از آن بهره میگیرند.
با وجود اینکه سوالات مطرح شده در اکثر مصاحبههای شغلی تا حدودی زیادی با هم مشترکاند و فرد میتواند قبل از حضور در این جلسات از آنها آگاه شده و خود را آماده کند ولی معیار برگزاری مصاحبه و سنجش مهارت و توانایی افراد در هر سازمان منحصر به همان سازمان میباشد و مراحل اجرای مصاحبه در هر شرکت به صورت جداگانه و به سبک های مختلف اجرا میگردد
از این منظر زمان برگزاری مصاحبه میتواند لحظاتی مطلوب و موفق یا فوق العاده استرس آور باشد.اینجاست که باید به خود تلنگری زنید و به یاد جمله زیبا و قابل تامل
ویلی نلسون:
به محض این که افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید نتایج مثبت در زندگی تان ظاهر خواهد شد. مصاحبه را یک رویداد ساده همانند بسیاری از رویدادهای دیگر زندگی در نظر بگیرید و آنرا فرصتی برای کسب یک تجربه جدید بدانید. از پذیرفته نشدن در مصاحبه نهراسید.
در کنار این مزایا که از مصاحبه به دست می آید،چندین خطا متداول نیز وجود دارد که گاها عدم شناخت این اشتباهات و عدم رویکرد صحیح مواجه شدن با آنها میتواند اثربخشی مصاحبههای استخدامی شما را به شدت کاهش داده و یا از بین ببرد و شما نتوانید نتیجهی جلسه را به نفع خود رقم بزنید در این مقاله تصمیم دارم 6 تا از رایجترین تله های استخدامی را با شما جهت مصاحبه کاری موفق و کسب شغل دلخواهتان به اشتراک گذارم.
خطاهای رایج در یک مصاحبهی شغلی
معیارهای متفاوتی در انتخاب و گزینش یک فرد برای شغل خاص وجود دارد. علاوه بر اینکه افراد جویای کار باید بتوانند با کسب اطلاعات و مهارتهای لازم خود را برای جلسهی مصاحبه آماده کنند نوبت آن است که اخلاق و مهارتهايشان را در یک مصاحبه حضوری نشان دهند
رفتارهای شما در روز مصاحبه شغلی، چه خوب و چه بد، شانس استخدام شما را تعیین می کند، با این حال برخی هنوز نمیدانند که یک خطای کوچک میتواند منجر به از دست رفتن موقعیت شغلی آنها شود، چرا که کارفرمایان از بین چندین نفر داوطلب جویای کار به دنبال فردی با بهترین ویژگیها و مهارتها هستند به همین دلیل ما میخواهیم شما را با این خطاها آشنا کنیم تا مصاحبهی خوبی داشته و کامیاب شوید.
1-خطاهای زبان بدن هنگام مصاحبه شغلی
درزمان مصاحبه ضربان قلبتان چنان بالا میرود که گویی در مسابقه دوی ماراتون شرکت کرده و قلبتان از دهانتان بیرون زده است و کنترل افکار خود و رفتارتان را از دست میدهید اما، این تنها یک مصاحبه کاری است نه یک رخداد مخاطره انگیز. هرچند شکی نیست که گاهی مصاحبه برای کار می تواند بسیار اعصاب خرد کن باشد، اما...
* تماس چشمی: دقت کنید همانطور که نباید چشمتان را به زمین بدوزید، مراقب باشید به مصاحبهکننده خیره نشوید. هرازگاهی نگاه کردن به او نشان میدهد به صحبتهایش توجه کافی دارید.
*نگاه به زیر: اگر هنگام مصاحبه و پاسخدادن پرسشها سرتان را به زیرانداخته و به زمین چشم بدوزید نشاندهنده نداشتن اعتماد به نفس است. حتی اگر پاسخهایتان فوقالعاده باشد، نمیتوانید تاثیر خوبی روی مصاحبهکننده بگذارید
*دست به سینه نشستن: این حرکت موجب میشود مصاحبه کننده احساس کند شما علاقهای به بودن در آنجا ندارید. بهترین حالت این است که انگشتهایتان را درهم قفل کرده و روی میز یا پایتان قرار دهید تا حرکتی ناشی از بیقراری انجام ندهید
2-کم حرف نباشید:
یک کارمند موفق باید با انرژی و فعال باشد هنگامی که مصاحبه کننده از شما سوالات مختلف میپرسد باید با اعتماد به نفس کافی و با نشاط به سوالات پاسخ دهید کم حرفی و صحبت نکردن باعث میشود که یک فرد بی انگیزه و بی اعتماد به نفس به تلقی گردید بنابراین باید با دقت و انرژی به سوالات مصاحبه گر پاسخ دهید.
3-زیاد صحبت نکنید:
اکثر افراد اینگونه تصور میکنند که باید خیلی سریع جواب طرف مقابل را بدهند تا او حس کند مصاحبه شونده فرد توانایی است و اعتماد به نفس کافی دارد شما باید به خوبی به سوالات فرد مصاحبه کننده گوش داده و جوابهای کوتاه و کاملی به آنها دهید، جوابهای خود را کش نداده و سوال نپرسید علاوه بر خوب سخن گفتن، شنوندهی خوبی نیز باشید.
4-مراقب تن صدای خود باشید:
تن صدای شما نگرشتان را نسبت به طرف مقابل نشان می دهد. تن صدای بسیار پایینی که برای شنیدن آن باید دقت زیادی به خرج داد نشانگر بی اهمیت بودن مصاحبه گر برای شما است و نشان دهنده اعتماد به نفس پایین شما قلمداد میگردد.
صحبت کردن با صدای بلند گویای درون صدای بسیاربلندشماست افرادی که بسیار
بلند صحبت می کنند به دنبال جلب توجه هستند و تا آنجا یی که می توانند بلند حرف می زنند تا توجه دیگران را جلب کنند . آنها اغلب خودبین ، خودخواه ، بی توجه ، کنترل کننده ، قلدر ، رقابت طلب خود را معرفی میکنند
دکتر متئومک کی و دکتر مارتا دیوس محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در تآثیر تمایلات قلدرانه ی سخنوران با صدای بلند ، آنها را شخصی توضیح می دهند که می گوید:
من رئیس هستم بنابراین هرچه می گویم انجام دهید
5-اکیدا دروغ نگویید:
صادق بودن یکی از رمز های انتخاب افراد شایسته در هر سازمانی است، ضرب المثل دروغ گو کم حافظه است مصادق این امر میباشد بسیاری از افراد برای اینکه بخواهند خود را فرد توانمند نشان دهند و نقایص خود را بپوشانند در پاسخ به برخی سوالات دروغ میگویند و متاسفانه زود فراموش میکنند و به دلیل استرسی که دارند در قالب سوال دیگری که بسیار هوشمندانه از طرف فرد مصاحبه گیرنده مطرح میشود خود را لو میدهند.
در بیان صداقت شک و تردید به دل خود راه ندهید، اگر میدانید زمینه ایی توانایی و مهارت کافی ندارید خود را فردی منعطف، قوی، فعال و پر انرژی نشان دهید که میتوانید سریع آن را بیاموزید.
6-اجتنباب از پافشاری و تمرکز بر روی مسائل مالی :
پرسیدن سوالاتی در خصوص حقوق و پول در ابتدای مصاحبه باعث میشود که مغرور و بیادب به نظر بیایید. بهترین موقع برای پرسیدن چنین سوالاتی زمانی است که مطمئن شدید کار مذکور را به دست آوردهاید.
چندین اشتباه رایج در مصاحبه های شغلی ناموفق
- عدم آمادگی برای جلسهی مصاحبه
- دیر رسیدن به جلسه مصاحبه
- نداشتن پوشش مناسب
- پاسخ به تلفن همراه در جلسه
- عدم آگاهی نسبت به شرکت و یا سازمانی قصد استخدام در آن را دارید
- به یاد نداشتن تاریخهای مهم کاریتان از قبیل ، تاریخ جدا شدن از شغل قبلی، نام شرکتهای قبلی که در آنها کار کردهاید و ...
- به یاد نداشتن و حفظ نبودن برخی اطلاعات شخصی مانند تلفن همراه، شمارهی ملی و...
- بدگویی در مورد شرکت و کارفرمای پیشین خود
- و…
.
امید است با فراگیری فنون درست مصاحبه شغلی و تقویت توانمندی ها و بهبود مهارت های خود به کسب شغل ایده خود دست یابید.
نظرات