برداشت گندم با چاشنی گلایه کشاورزان قمی از قیمت خرید تضمینی

سپهر اقتصاد- مدیر زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی قم: به دلیل تنش‌های آب و هوایی امسال گندم کمتری در قم تولید شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛  برداشت گندم با چاشنی گلایه کشاورزان قمی از قیمت خرید تضمینیحمیدی با اشاره به اینکه امسال ده روز زودتر از سال گذشته برداشت غلات از جمله گندم آغاز شده گفت: به دلیل تنش‌های اب و هوایی امسال گندم کم تری تولید شده است.
حمیدی افزود: متوسط برداشت گندم در هر هکتار در سال‌های گدشته ۵ تن بود که امسال به دلیل بارش کم باران در سال زراعی گذشته تولید با کیفیتی نداشتیم و برداشت گندم به زیر ۴ تن در هکتار رسیده است.
وی گفت: حدود شش هزار و هفتصد هکتار از اراضی استان به زیر کشت گندم رفته است.
اقای امینی از کشاورزان نمونه استان هم با گلایه نسبت به قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: با هزینه های کود و بزر و آب و برق و ماشین الات و ... قیمت پیشنهادی ما شش هزار و پانصد تومان است ولی متاسفانه قیمت تضمینی خرید دولت ۵ هزار تومان تعیین شده است.
وی در ادامه گفت: با این شرایط آب و هوایی مزارع ما که بالای ۸ تن در هکتار محصول می داد امسال به چهار تن رسیده، از سوی دیگر قیمت پایین خرید دولت کام ما را تلخ کرده است قیمتی که طبق قانون باید شهریور تعیین کنند، اما هرسال دیرتر و بعد از کشت کشاورز اعلام میکنند. با این اوصاف دیگر ذوقی برای کشت گندم نداریم.
حمیدی معاون زراعت و باغداری نیز ضمن تایید این نکته گفت: قیمت جو ۵۶۰۰ تومان تعیین شده در صورتی که قیمت تولید جو بیست درصد کمتر از گندم است و حتی آب کمتری هم مصرف میکند اگر قرار است دولت قیمت گندم را اینچنین پایین در نظر بگیرد متاسفانه در سال آینده شاهد کناره گیری کشاورزان از کشت گندم خواهیم بود.
پیش بینی میشود امسال بیست هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود که تنها پانزده درصد نیاز استان تامین میکند.
برداشت گندم آبی تا اواخر خرداد و گندم دیم تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر