بهره‌وری کشاورزی در کویر قم با تلفیق علم و عمل 

سپهر اقتصاد- مرکز علمی کاربردی کشاورزی قم با تلفیق علم و عمل ظرفیتی برای بهره‌وران و کشاورزان کویر با نگاهی نو برای توسعه تولیدات کشاورزی را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، امروزه یکی از ابزارهای عمده توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال آموزش در سطح تحصیلات عالی است؛ حال در بخش کشاورزی برای بهره‌گیری از علم و عمل و نگاه نو به این عرصه آن هم در اقلیم خشن و خشک و بی آبی مانند قم می‌توان از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی استفاده کرد.
ضرورت آموزش فعالان کشاورزی از جمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها است که با هدف ارتقا و انتقال دانش و هم‌چنین ایجاد مهارت‌های شغلی به منظور افزایش بهره‌وری و علاوه بر آن ایجاد هماهنگی بین مهارت و دانش کار در سطوح آموزش کارکنان و آموزش بهره‌برداران دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی ایجاد شده است. این دانشگاه با همکاری شرکت بهارآوران نسترن که در رشته ابنیه و ساختمان و آب بیش از ۷۷ پروژه مرتبط با حوزه کاری خود اجرا کرده است در سال ۹۸ ایجاد شده است که در رشته‌های پرورش آبزیان زینتی، پرورش صنعتی طیور، گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی و همچنین تولید و فراوری پسته تولیدات گلخانه‌ای و بهداشت یاری دامپزشکی در مقطع کاردانی و کارشناسی ۲۱۰ دانشجو را جذب کرده است و اساتید این دانشگاه از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی هستند. حال با توجه به این که در قم ۱۲ هزار بهره‌بردار در زمینه‌های مختلف کشاورزی و دامی فعالیت دارند، لزوم آموزش علمی این افراد ضرورت دارد لذا این دانشگاه تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر را جذب آموزش‌های خود کرده است. این مرکز در کنار آموزش فرصت‌های شغلی را برای دانشجویان فراهم کرده است و تاکنون در عمل با آزمایش کشت و تکثیر بافت ۱۰۰ هزار نهال آناناس توانسته است این نهال را به کشورهای عربی صادر کند؛ مرکز علمی کاربردی کشاورزی قم در زمینه اصلاح نژاد دام و هم‌چنین در زمینه تولیدات گلخانه‌ای پروژه‌های علمی خوبی را در دست اقدام دارد. بهره‌وری کشاورزی در کویر قم با تلفیق علم و عمل؛ نگاهی نو به توسعه تولید محصولات گیاهی دانشگاهی با هدف بازسازی هرم انسانی شاغل و افزایش سواد تولیدکنندگان کشاورزی رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی بهارآوران نسترن  هدف از ایجاد این مرکز در قم را بازسازی هرم نیروی انسانی شاغل و افزایش سطح سواد تولیدکنندگان بخش کشاورزی و همچنین فراهم کردن زمینه مناسب برای جذب دانش آموزان واجد شرایط کشاورزی عنوان کرده و می‌گوید: همچنین فراهم کردن فعالیت اعضای تعاونی‌های کشاورزی به ویژه برای کشاورزان از اهداف دیگر این مرکز خواهد بود؛ دوره‌های آموزشی این مرکز با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و شناسایی جمعیت علاقه‌مند و متقاضی دوره‌های مقطع دار صورت گرفته است.
در بخش کشاورزی برای بهره‌گیری از علم و عمل و نگاه نو به این عرصه آن هم در اقلیم خشن و خشک و بی آبی مانند قم می‌توان از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی استفاده کرد
عباسی رنجبر می‌افزاید: متمرکز بودن و ستادی و هم‌چنین وجود آموزش‌های مهارتی و پاسخ به نیازهای تخصصی و علاوه بر آن به هنگام بودن آموزش‌ها در این مرکز و با اتکا به منابع موجود کشور و حفظ کیفیت آموزش در سطح استاندارد از ویژگی دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی بهارآوران نسترن است. به گفته وی، در دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی بهارآوران نسترن رشته‌های کاردانی شامل کاردانی فنی گیاهان دارویی، پرورش طیور صنعتی و بهداشت یاری دامپزشکی و هم‌چنین دوره‌های مهندسی فناوری گیاهان دارویی، تولیدات گلخانه‌ای وجود دارد و این مرکز با هدف جوان‌سازی و بازسازی نیروی انسانی از مهرماه سال ۹۸ اقدام به جذب دانشجو کرده و رشته‌های آبزی‌پروری زینتی و گیاهان معطر و گل و گیاهان زینتی از دیگر رشته‌های مورد تدریس در این مرکز است. رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی بهارآوران نسترن در ادامه عنوان می‌کند: با توجه به اهمیت بسترسازی تقابل و همکاری دانشگاه و صنعت این مرکز در کنار آموزش و تربیت نیروی انسانی بازار کار و فرصت‌های شغلی را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. بهره‌وری کشاورزی در کویر قم با تلفیق علم و عمل؛ نگاهی نو به توسعه تولید محصولات گیاهی ایجاد نهالستان تولید نهال گیاهان دارویی تا ایجاد مجتمع تفریحی معاون شرکت بهارآوران نسترن که عمده فعالیت آن پیمانکاری و آبیاری تحت فشار و هم‌چنین فعالیت مختلف کشاورزی در مناطق جنوب به ویژه استان قم است می‌گوید: این شرکت دارای سهامی خاص بوده و در مناطق جنوب کشور پروژه‌های مهمی در زمینه تغییر سیستم آبیاری و کشاورزی نوین و هم‌چنین گشت‌های گلخانه‌ای دارد. محسن بیات می‌گوید: شرکت بهارآوران نسترن در سال ۷۸ با گواهی تأیید صلاحیت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گواهی صلاحیت پیمانکاری از سازمان برنامه و بودجه در رشته کشاورزی و ساختمان و آب تاکنون ۷۷ پروژه را اجرا کرده است.
با توجه به اهمیت بسترسازی تقابل و همکاری دانشگاه و صنعت این مرکز در کنار آموزش و تربیت نیروی انسانی بازار کار و فرصت‌های شغلی را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد
وی می‌افزاید: این شرکت در زمینه بیابان‌زدایی نیز در بخش اعظم جعفریه با کاشت گونه‌های مختلف گیاهی سازگار با موقعیت جغرافیایی قم فعالیت داشته و اکنون نهالستان تولید گیاهان دارویی با مساحت ۲ هزار متر مربع گلخانه و عرصه ۱۶ هزار و ۶۰۰ متر مربع و مزرعه تولید و پرورش گیاهان دارویی با مساحت ۲۱۷ هزار مترمربع و علاوه بر آن کارخانه در حال احداث تولید و فراوری گیاهان دارویی با مساحت ۲ هزار متر مربع را در کارنامه خود دارد. معاون شرکت بهارآوران نسترن بیان می‌کند: این شرکت فضای کالبدی در زمینه آموزش و رفاهی و فرهنگی نیز در اختیار دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی قم قرار داده است؛ آزمایش کشت بافت گیاهی با مساحت مفید ۳۶ متر با وسایل و تجهیزات کامل و آزمایشگاه استخراج اسانس و عصاره گیاهی با مساحت ۲۴ متر و هم‌چنین آزمایشگاه تشریح جانوری و شیلات با مساحت مفید ۸۰ متر مربع از مهمترین این اقدامات است. گفتنی است؛ مزرعه آموزشی با مساحت ۲۰ هکتار در جاده قدیم اصفهان بعد از بوستان غدیر سالن تکثیر آبزیان با مساحت یک هزار متر مربع و ایجاد مجتمع توریستی نهالستان از دیگر پروژه‌های این شرکت در استان قم است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر