تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت مدیریت شهری قم

سپهر اقتصاد- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم گفت:با توجه به افزایش نرخ تمام شده طرح ها، مجموعه مدیریت شهری بنا دارد طرح جدیدی را در سطح شهر آغاز نکند و صرفا طرح‌های نیمه تمام و اولویت دار شهری را به پایان برساند.

تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت مدیریت شهری قمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جلسه امروز این شورا با اعلام این خبر گفت: از بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی سال جاری نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌ها عمرانی و ۸۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری درنظر گرفته شده است.
اخوان با اشاره به سایه سنگین تورم به اقتصاد کشور و اثرگذاری آن بر اجرای طرح‌ها گفت: با توجه به افزایش نرخ تمام شده طرح ها، مجموعه مدیریت شهری بنا دارد طرح جدیدی را در سطح شهر آغاز نکند و صرفا طرح‌های نیمه تمام و اولویت دار شهری را به پایان برساند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰۰ طرح نیمه تمام در سطح شهر وجود دارد گفت: پروژه قطار شهری، فاز ۵ عماریاسر، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تقاطع بلوار فردوسی و پیامبر اعظم (ص)، تقاطع میدان نماز و اتمام پل ۹ دی از جمله طرح‌های نیمه کاره‌ای است که در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری دارای اولویت هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش بزرگی از درآمد‌های شهرداری از مناطق ۱ و ۴ تامین می‌شود گفت: مجموعه مدیریت شهری نگاهی منطقه‌ای ندارد و بودجه شهرداری براساس اولویت‌ها و ضرورت اجرای طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین از بررسی عملکرد مالی شهرداری در سال ۹۸ در جلسه امروز شورا خبر داد وگفت: در این سال شهرداری ۱۶۰۰ میلیارد تومان درآمد تحقق یافته داشته، اما نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که منجر به کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی شده است.
اخوان نوسان گسترده قیمت‌ها در سال ۹۸ را یکی از عوامل اصلی کسری بودجه شهرداری عنوان کرد وگفت: در کنار تورم لجام گسیخته دولت نیز بخشی از تعهدات خود را به شهرداری پرداخت نکرده که باعث کسری بودجه شهردار در سال ۹۸ شده است. وی با اشاره به نمره مردودی بودجه شهرداری در حسابرسی‌های صورت گرفته گفت: عامل اصلی نمره مردودی در نظرگرفتن حسابرسی نقدی به جای حسابرسی تعهدی است در صورتی که بسیاری از طرح‌های شهرداری به صورت تعهدی و با اوراق قرضه و مشارکت ساخته و به بهره برداری می‌رسد.
وی همچنین به تذکرات بودجه‌ای نمایندگان شورای اسلامی شهر قم به شهرداری خبر داد وگفت: این تذکر‌ها بیشتر در قالب تخصیص بیشتر منابع برای ساخت پارکینگ عمومی در هسته مرکزی شهر و سازماندهی نیرو‌ها متناسب با کیفیت کار اختصاص داشت. شهردار قم نیز در جلسه شهرداری را نهادی خدماتی و متکی به درآمد‌ها عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری مدیریتی پرریسک است و باید با پیش بینی درآمد‌های آتی در حال حاضر هزینه کند.
سقائیان نژاد حرکت مدیریت شهری در بررسی دقیق عملکرد‌های شهرداری را فعالیتی روبه جلو وسازنده عنوان کرد وافزود: کسری بودجه شهرداری در سال ۹۸ عمدتا به دلیل کاهش درآمد‌ها و از جمله عدم تخصیص کامل سهم شهرداری از قانون مالیات بر ارزش افزوده و برخی بدهی‌های بانکی شهرداری بوده است.
جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در جلسه علنی امروز شورا بر ارائه آمار و اسناد کامل در موعد مقرر به واحد‌های حسابرسی تاکید کرد و گفت: در مواردی که اطلاعات داده شده به واحد حسابرسی کامل نیست باید صورت مکتوب درخواست تکمیل مدارک ارائه شود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر