ارزشیابی مدیران حرفه ای دستگاه های اجرایی استان

سپهر اقتصاد-  کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به پیشینه تخصصی و درخشان جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، گفت: جهاد دانشگاهی همواره دارای بزرگ‌ترین شبکه آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی کشور است که با بهره‌گیری از متخصصان مستعد و باتجربه در حوزه‌های روان‌شناسی صنعتی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک و روان‌سنجی و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدام به طراحی و اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه در سطح کشور و در دستگاه‌های مختلف اجرایی و صنایع مختلف تولیدی و خدماتی کرده است.

به گزارش ایسنا، زینب بالار در خصوص عملکرد کانون ارزیابی شایستگی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، عنوان کرد: کانون ارزیابی و توسعه یکی از کارگروه های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی است که به عنوان معتبرترین و پیشرفته ترین روش برای ارزیابی شایستگی های مدیران در محیط کار صورت می گیرد. کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاددانشگاهی قم بیان کرد: نتایج این آزمون که یک روش برای ارزیابی قابلیت ها و توانمدی مدیران است، در قالب بانک اطلاعاتی جامع از توانمندی های کارکنان و ویژگی های شخصیتی آنها در اختیار مدیران ارشد قـرار می گیرد. وی افزود: نتایج این آزمون نشان دهنده این مورد است که باتوجه به وضعیّت سازمان مد نظر، چه افرادی مستعد خدمت در سمت های مدیریتی هستند و بایـد در جهـت دستیابی به اهداف استراتژیک، پرورش و تربیت یافته و در جایگاه های حسّاس قرار بگیرند. بالار از استاندارد بودن سنجش های این آزمون خبر داد و خاطر نشان کرد: سنجش رفتار شرکت کنندگان این آزمون در چند بعد توسـط ارزیابـان آمـوزش دیـده مطابق  با شغل مورد نظر  مشاهده، ثبت، طبقه بندی و امتیازدهی  می شـود و همچنین این سنجش بـا کمـک پرسش نامه هـای شخصـیت و آزمون های شناختی و توانایی تکمیل می شود. کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: در جلسه جمع بندی ارزیابان، رفتارهای جامع داوطلب آزمون در تمـرین های مختلف بررسی شده و نتیجه عملکرد در قالب گزارش بازخورد به شرکت کننده سنجش ارائه می گردد. وی با بیان اینکه نوع گزارش ها وابسته به ماهیت ارزیابی یا توسعه ای بودن کانون تهیه می گردد، گفت: در راستای یکسان سازی شاخص های مختلف ارزیـابی توسـط ارزیـاب کننـده، اسـتناد بـه یـک مـدل و اسـتفاده از آن در دستگاههای مختلف اجرایی کفایـت مـیکنـد. بالار با استناد به بخشنامه شماره 1657363 سـازمان اداری و اسـتخدامی کشـور، متذکر شد: این بخش نامه کشوری جهت ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفـه ای کشـور بـه کلیـه دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شده که فصل جدیدی را در اهمیت و اجرای کانون هـای ارزیابی مدیران در کشور رقم زده است. کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی قم تصریح کرد: بر اساس این بخش نامه، مراکز تأیید صلاحیت شده دولتی و غیردولتی توسط سـازمان استخدامی، طـی فراینـدی رسمی و بر مبنای شاخص ها و ابزارهای مورد تأیید سازمان نسبت به ارزیابی شایستگی های کارمندان و تعیـین میـزان تـوان بالقوه آنان برای احراز سمت های مدیریتی اقدام می نمایند. وی با اشاره به اهمیت پرورش مدیران حرفه ای عنوان کرد:  دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی و دولتی با توجه به اهمیت جایگاه مدیریتی،  با وسواس بیشتری به انتخاب و پرورش مدیران آینده خود می پردازند. بالار در توضیح روند این ارزیابی اظهار کرد: ارزیابی یک فرآیند، روند و نظام است که برنامه اجرای کانون ارزیابی توسط تیم طراح  دفتر مرکزی تهیه می شود و در این برنامه، نقش اعضای تیم کانون شامل منشـی کـانون، پشـتیبانی، مدیر کانون، ارزیاب ارشد، بازیگردان و غیره به همراه زمان بندی اجرای تمرین ها مشخص می شود و تمام اعضای تـیم ملـزم بـه رعایت آن هستند. کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی قم ادامه داد: ارزیابان مهمترین اعضای تیم کانون هستند که متشکل از افرادی متخصص، باتجربه، ماهر، و آموزش دیده هستند. وی با بیان اینکه این فرآیند در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته، یاد آور شد: این فرآیند در کشور ما  از اوایل دهه ۸۰ شمسی شروع شده که جهاد دانشگاهی در این خصوص پیشرو بوده است. بالار با اشاره به پیشینه تخصصی و درخشان جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، گفت: جهاد دانشگاهی همواره دارای بزرگ‌ترین شبکه آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی کشور است که بهره‌گیری از متخصصان مستعد و باتجربه در حوزه‌های روان‌شناسی صنعتی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک و روان‌سنجی و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدام به طراحی و اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه در سطح کشور و در دستگاه‌های مختلف اجرایی و صنایع مختلف تولیدی و خدماتی کرده است. کارشناس کانون ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی جهاد دانشگاهی قم در انتها از برگزاری 6 دوره ارزشیابی برای بیش از 35 نفر از مدیران حرفه ای دستگاههای اجرایی استان قم  در سال 98 تا 1400 در جهاددانشگاهی استان قم خبر داد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر