سپهر اقتصاد-  رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم گفت: اشتغال‌زایی کلمه وسیعی است و بخش‌های مختلفی می‌توانند در آن نقش داشته باشند و توانمندسازی داوطلبان به عهده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است و اگر دانشگاهی خارج از این چارچوب عمل کنند از وظیفه دانشگاهی شان خروج کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم، بابیان اینکه اشتغال‌زایی کلمه وسیعی است و بخش‌های مختلفی می‌توانند در آن نقش داشته باشند، عنوان کرد: توانمندسازی داوطلبان به عهده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است و اگر دانشگاهی خارج از این چارچوب عمل کنند از وظیفه دانشگاهی شان خروج کردند.

وی ادامه داد: ایجاد فرصت‌های شغلی بر عهده سایر سازمان‌ها است و اگر فرصت‌های شغلی کافی وجود نداشته باشد کسانی که توانمندتر هستند در احراز شغل وضعیت بهتری دارند و اگر فرصت‌های شغلی کافی باشد افراد با مهارت بیشتر در جایگاه بهتری قرار می‎گیرند.

وی با اشاره به اینکه ارائه آموزش‌های نظری در جامعه فعلی کافی نیست، بیان کرد: تفاوت دانشگاه علمی و کاربردی با سایر دانشگاه در این است که دانشگاه علمی و کاربردی فقط به آموزش‌ها نظری نمی‌پردازد و یا مانند مراکز فنی و حرفه‌ای فقط به آموزش عملی تکیه ندارد بلکه هردو بخش آموزش‌های نظری و عملی را همراه هم آموزش می‌دهد.

نادری اظهارکرد: آموزش‌های کلاسیک عملی در توانمندسازی افراد کافی نیست به همین خاطر ایجاد مراکز نوآوری و برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در کنار کلاس‌های آموزشی (عملی و نظری) قرار داده شده است و در هر مرکز در هر سال تحصیلی یک رویداد شتابی برگزار می‌شود که علت این امر این است که آموزش‌های کلاسی جایی برای عرضه به جامعه را پیدا کنند.

وی بابیان اینکه در همین راستا چهار شرکت استارت‌آپی ایجاد شدند و ۱۲ تیم استارت‌آپی نیز به وضعیت راه‌اندازی شرکت رسیدند تا بتوانند به شغلی که خود ایجاد می‌کنند برسند، افزود: آموزش کلاسیک در کنار آموزش اکوسیستم کارآفرینی می‎تواند به توانمندسازی دانشجویان و ایجاد شغل توسط آن‌ها کمک کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم بیان کرد: ۵۰ درصد از مراکز علمی و کاربردی قم از سطح سه به سطح دو ارتقا پیدا کردند که این امر در سایه نظام دهی فراینده‌های آموزشی، اجرای فرایندهای اداری و توجه ویژه به فرهنگ گفتمان نوآوری بوده است.

وی در رابطه با برنامه‌های آینده دانشگاه علمی و کاربردی گفت: تأسیس مرکز نوآوری گیاهان دارویی و معطر، رویداد استارت‌آپی فناوری‌های نوین در امداد و نجات و رویداد استارت‌آپی مهارت‌های مجازی ازجمله برنامه‌های دانشگاه علمی و کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه اکثر دانشجویان دانشگاه علمی و کابردی بومی هستند و به استان تزریق می‌شوند به همین خاطر رشته‌های این دانشگاه با توجه به نیازهای استان انتخاب می‌شوند، افزود: بخش زیادی از جامعه متوجه شدند که افراد با مدرک بالاتر توانمند نمی‌شوند؛ اما نیاز است که این تفکر در همه جامعه نهادینه شود به همین علت از رسانه‌انتظار می‌رود که در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

نادری ادامه داد: در حوزه‌ آموزش‌های کوتاه مدت که مورد تاکید دانشگاه است فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و استان قم نیز جز استان‌های برتر بوده است و ۳۰ آموزش کوتاه را در برنامه وجود دارد و ۱۲ برنامه در حال  اجرا است و برای بخشی از جامعه که به جای مدرک‌گرائی به مهارت‌آموزی علاقه دارند، بسیار مناسب است.

انتهای پیام

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *