شهر قم به بازسازی هویتی نیاز دارد

سپهر اقتصاد- عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح‌ هوشمند سازی شهر قم، بر بازسازی هویتی تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به شهر هوشمند نیازمند بازسازی هویتی و شناخت فرهنگ اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما،  آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم و  مشاور شهردار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم، گفت: هویت‌سازی مهم‌تر از هوشمند سازی است و برای رسیدن به شهر هوشمند به شناخت فرهنگ اسلامی نیاز داریم.
وی افزود: قبل از مسئله هوشمند سازی باید به مسئله هویت بخشی بپردازید، زیرا در هوشمند سازی به مسائل سازمانی می‌پردازد تا افراد در یک مجموعه به سمت یک هدف واحد و مطلوب و به‌جا حرکت کنند، اما این هویت است که هدف را مشخص می‌کند. آیت الله اراکی به تعریف هویت برای هدف‌گذاری اشاره و تصریح کرد: باید قبل از هوشمندسازی فرهنگ و هویت شهر تعریف‌شده تا معلوم شود این شهر هوشمند به کدام سمت و هدف قرار است حرکت کند.
وی شهر اصفهان را تنها شهر هویت دار کشور دانست و خاطرنشان کرد: امروز اصفهان تا حدودی هویت داشته، اما هویت شهر قم با ساخت‌وساز‌های بی‌برنامه به‌کلی از بین رفته و یکی از عوامل از بین برنده هویت شهر قم همین بلوار پیامبر اعظم(ص) است.
وی با بیان اینکه شهر موجودی زنده است، تأکید کرد: شهر تنها گچ و آجر نیست و نیازمند توجهی مانند انسان داشته و باید با توجه به تفکر اهالی آن شکل بگیرد و با این نگاه است که بخش‌های این شهر و مردم با یک جان واحد به هم پیوند می‌خورد.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه شهر قم متفاوت از همه شهر‌های اسلامی است، گفت: قم با همه جای دنیا متفاوت است و باید کاری برای آن انجام شود تا پایه یک شهر اسلامی ریخته شده و به سمت شهر هوشمند اسلامی حرکت کند. وی با انتقاد از مدل‌های شهرک‌سازی در قم، افزود: در قم باید با کمک یک مدیر دغدغه‌مند در یکی از شهرک‌ها به‌صورت نمونه شهر اسلامی طراحی‌شده و به‌مرور زمان طراحی محله‌ها تغییر کند. آیت‌الله اراکی ادامه داد: متأسفانه امروز در شهر قم نشانه‌ای از المان‌های شهر اسلامی دیده نشده و وقتی در خیابان‌ها راه می‌ریم هیچ هنر و ظرافتی در آن نیست و از روح حقیقی اسلام فاصله زیادی دارد.
وی با تأکید بر حرکت به سمت ساخت شهر اسلامی، خاطرنشان کرد: داشتن شهر اسلامی به این معنا نیست که صدای قرآن در شهر پخش شود، بلکه شهر باید به نحوی طراحی شود که نماد‌های اسلامی در آن دیده شود. عضو خبرگان رهبری بیان کرد: طلبه و نخبگان زیادی در حوزه شهرسازی اسلامی ورود کرده و می‌توانند با همکاری با شهرداری رسیدن به این هدف را تسریع کرده و روح اسلام را در شهر بدمند.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر