عدم حمایت مالی بانک‌ها از توسعه زیرساخت‌های گردشگری

سپهر اقتصاد-رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قم گفت: در سال گذشته میزان تسهیلات ارائه شده به فعالان حوزه گردشگری در مقابل آورده این حوزه برای اقتصاد استان بسیار ناچیز بوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، شهاب علی عرب در نشست کمیسیون گردشگری اتاق قم که با حضور سرپرست امور اجتماعی، فرهنگی و زائرین استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی قم برگزار شد، گفت: در سال 1402 و با در پیش گرفتن سیاست انقباضی توسط بانک‌ها، عملا در استان قم تسهیلات قابل توجهی به این صنعت تخصیص نیافت و همین امر مسبب دوری سرمایه‌گذاران از این بخش شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از برگزاری مداوم این جلسات با حضور مسئولین استانی استقبال کرد و گفت: یکی از راه‌های به نتیجه رساندن مشکلات حوزه گردشگری تشکیل میزگردها و جلسات همفکری است که در سمتی بخش خصوصی و در بخش‌ دیگر دستگاه‌های حاکمیتی حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه آغاز پروژه‌های زیرساختی و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام توسط فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری نیاز به تسهیل‌گری بخش حاکمیتی دارد افزود: تسهیل در صدور برخی مجوز‌ها و رفع بروکراسی دست و پاگیر اداری برای فعالان این حوزه در کنار تخصیص تسهیلات ریالی تنها بخشی از کمکی است که بخش دولتی می‌تواند انجام دهد.
علی عرب در ادامه از استان قم به عنوان یکی از استان‌های مرجع در پذیرش گردشگرانی که با اهداف مربوط به سلامت و درمان به ایران سفر می‌کنند نام برد و بیان کرد: با وجود این ظرفیت عظیم و بالقوه، متاسفانه بخش خصوصی به علل مختلف در بخش سلامت و درمان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند که همین مهم سبب شده تا بخش زیادی از سرمایه‌ای که باید به استان وارد شود را از دست بدهیم.

نقش ارزنده اتاق بازرگانی در حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد

سرپرست معاونت امور اجتماعی، فرهنگی و زائرین استانداری قم با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری بهره برد، گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند نقش ارزنده ای در جذب توریست و حوزه گردشگری داشته باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیل حسینی مقدم اظهار کرد: در جلساتی که با اداره کل میراث فرهنگی و بخش خصوصی داشتیم به این مهم رسیدیم که در عمل تا کنون توفیقی برای تهیه یک برنامه گردشگری هم وجود نداشته است و این موضوع بسیار تلخ است که در استان برای گردشگری هیچ برنامه ای وجود ندارد.
وی با تاکید براینکه شهر قم نسبت به شهر مقدس مشهد که پایگاه برجسته گردشگری معنوی در سطح کشور است امتیازاتی دارد که می توانیم خودمان را در رقابت جذب گردشگر نسبت به مشهد نزدیک کنیم، گفت: تدوین برنامه کار یک کارگروه کاردان، کارشناس و کار فهم است که به صورت اختصاصی وقت بگذارند و در مدت زمان معینی برنامه جامعی تدوین کنند.
حسینی مقدم با اشاره به دیگر تلخی‌های بخش گردشگری گفت : متاسفانه مسئله زیرساخت حضور گردشگر در قم بسیار ضعیف است به طوری که در حال حاضر در شهر مقدس قم هتل ۵ ستاره نداریم که در این راستا لازم است راه های میان‌بری تعریف شود به شرط اینکه مسئولان ذیربط پای کار بیایند.
سرپرست معاونت امور اجتماعی، فرهنگی و زائرین استانداری قم با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری بهره برد، گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند نقش ارزنده ای در جذب توریست و حوزه گردشگری داشته باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های تصویری
آرشیو ماهنامه