سپهر اقتصاد- مخترع قمی گفت: فرش قرمز تنها زیر پای کسانی خواهد بود که به شکل هدفمند کار کنند و به مهارت و تخصص و خلاقیت اهتمام ورزند.

به گزارش ایسنا،حمیده یامولا، مخترع قمی، در رابطه با تجربیات خود به عنوان یک مخترع بیان کرد: لیسانس خود را در رشته شیمی محض گرفتم و در فوق لیسانس به مباحث کوانتومی و طراحی دارو روی آوردم؛ داروهایی که توان کاهش آسیب‌های شیمی‌درمانی را اختراع کردم که در دو کنگره خارج از کشور نیز ارائه شد.

وی بابیان اینکه در زمان تحصیل در پارک علم و فناوری استان نیز حضور داشتم، افزود: به کارهای تحقیقاتی مولد علاقه خاصی داشتم و از آنجا که بسیاری از تأسیسات مخابراتی، الکترونیکی و حتی نظامی از مس تولید می‌شود یک شرکت فناور را تأسیس کردیم که کار آن تولید مس ۹۹/۹۹ درصد از قراضه‌ کوره‌ و دوده‌ها است.

یامولا ادامه داد: با توجه به اینکه کسب مهارت در رشته من بسیار مهم است همواره به دانشجویان و همکاران توصیه می‌کنم به شکلی تحصیل کنید که هم‌زمان با تحصیل مهارت‌های مرتبط به شغل خود را نیز کسب کنید؛ به عنوان مثال دانشجویانی به پارک‌های فناوری یا شرکت‌ها می‌آیند که علی‌رغم تحصیل در یک دانشگاه معتبر، توان تشخیص محلول‌های ساده را ندارند.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر عنوان کرد: با توجه به علاقه خاصی که به رشته خود و کاربردهای فراوان آن در زندگی داشتم سعی کردم در محیطی حضور پیدا کنم که فضایی کاربردی داشته باشد. دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های جالبی دارد که اکثر آن‌ها در مبنای کارکرد در جامعه طراحی و اجرا می‌شوند؛ اساس این دانشگاه بر مهارت است تا تئوری.

وی گفت: باید مثل کشورهای پیشرفته، دانشگاه‌هایی داشته باشیم که دانشجویان آن‌ها پس از فراغت از تحصیل باری از دوش عرصه‌های مختلف کشور خود بردارند؛ چون دانشجویان ماهر قطعاً سال‌به‌سال حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و… کشور خود را ارتقا می‌دهند. یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه‌های ما این است که دانشجوی دست به آچار کم داریم؛ یعنی توان استفاده از علم خود را ندارند.

وی یادآور شد: امروز به دلیل اشباع بسیاری از رشته‌ها قطعاً باید به حدی مهارت داشته باشیم تا حتی اگر کاری در محیط خارجی یافت نشد بتوانیم کسب‌وکاری را در منزل ایجاد کنیم و امروزه مهارت از مدرک مهم‌تر است؛ زیرا جامعه نگاه خود از سمت مدرک به مهارت سوق داده است و آنچه اهمیت دارد توان افراد برای انجام یک کار خاص و ویژه است نه نمرات کارنامه او.

یامولا تأکید کرد: قطعاً فرش قرمز تنها زیر پای کسانی خواهد بود که به شکل هدفمند کار کنند و به مهارت و تخصص و خلاقیت اهتمام ورزند؛ در زمان دانشجویی یکی از دانشجویان با ترکیب چند محلول به یک ماده شوینده و پاک‌کننده شیشه دست یافت که در حال حاضر با همین محلول یک شرکت تأسیس کرده و محصولاتش را نیز به گواهی استاندارد رسانده است.

وی با اشاره به یکی از موضوعات غلطی که در حال حاضر در جامعه باب شده است گفت: امروزه نسل جدید می‌نشیند تا کار به دنبالش بیاید ولی این فرهنگ غلط است و ما به راحت بودن عادت کردیم؛ کشورهایی که تصور می‌کنیم گل و بلبل است نیز به این راحتی نیست، جوانان آن‌ها به شدت اهل مطالعه هستند و بیشترین کار و تلاش را انجام می‌دهند، در همین کشورها هم اگر اهل پژوهش و خلاقیت و کار نباشید پس زده خواهید شد.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه مهارت را دیر شروع می‌کنیم ابراز کرد: فرهنگ‌سازی باید در همان سال‌های اول نوجوانی در روح نهادینه شود؛ باید به نوجوانان آموزش دهیم که هر شغلی متناسب با مهارتی که در آن وجود دارد محترم است و حتماً نباید یک مدرک هویت ما را مشخص کند. برخی اوقات یک مهارت و یک کار شرافتمندانه می‌تواند شکل دهنده یک هویت جمعی و خانوادگی اصیل باشد که این هویت قطعاً جامعه را شکل خواهد داد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فرهنگ‌سازی باید از ارگان‌های مختلف شروع شود برخی نهادها در جهت تخریب فضای ذهنی جوانان حرکت می‌کنند به عنوان مثال پتانسیل بسیاری از جوانان در سال‌های پیش از کنکور بین می‌رود؛ زیرا آن‌ها بیشترین فشار را تحمل می‌کنند تا به بهترین دانشگاه بروند و تازه پس از تحصیل و ورود به اجتماع می‌بینند که علم آن‌ها با بازار کار تناسبی ندارد و سرخورده می‌شوند.

یامولا تأکید کرد: امروزه بزرگ‌ترین جنایت را در حق دانش آموزان تیزهوش می‌کنیم که درست فکر کردن را به آن‌ها منتقل نمی‌کنیم به همین دلیل برخی از آن‌ها تصور می‌کنند برای کار کردن و موفق بودن حتماً باید به خارج از کشور بروند در حالی که اگر فکر درستی داشته باشند می‌توانند با یادگیری مهارت‌آموزی و کارآفرینی را به سان همه افراد موفق دنیا به‌رغم همه سختی‌ها در کار خود هم موفق باشند.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر در ادامه اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی با هدف پیوند بین علم و فن و مهارت تأسیس شد؛ یعنی باید به شکلی فرایند آموزشی را مدیریت کند که دانشجویان هم علم را به شکل تئوریک بیاموزند و هم‌توان انجام فعالیت‌ها و کارهای مرتبط به رشته تحصیلی خود را داشته باشند.

یامولا همچنین با بیان اینکه بیشتر دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی استخدام شدگان دولتی و شرکت‌ها هستند و به خاطر ارتقای سازمانی به این دانشگاه می‌آیند گفت: این‌گونه دانشجویان پس از سال‌ها دوری از تحصیل در این دانشگاه حضور می‌یابند در حالی که قطعاً دانشجویان فارغ‌التحصیل دبیرستانی به دلیل اینکه در فضای علمی دبیرستان بوده‌اند و به شکل پیوسته وارد دانشگاه می‌شوند آمادگی و انگیزه بیشتری برای یادگیری و ادامه تحصیل دارند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *