نخستین میز شیشه تمام اتوماتیک CNC  داخلی در قم رونمایی شد

سپهر اقتصاد – نخستین نمونه میز شیشه تمام اتوماتیک CNC  داخلی که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان قم طراحی و تولید شده است،  طی آئینی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، در این آئین که در شهرک صنعتی شکوهیه و با حضور اسماعیل قادری فرد رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، از نخستین نمونه داخلی ماشین با فناوری بسیار بالای پانچ و برش شینه مسی CNC  با مدل صنعتی HBC-CP.CNC200 رونمایی شد. این دستگاه تنها در سه کشور جهان تولید می شود. مدیرعامل شرکت دانش بنیان پایاپرس قم در این آئین با بیان اینکه هر رشته ای ابزارهای خاص خود را دارد گفت: برخی ابزارها در تمام رشته ها کاربرد دارند ولی برخی رشته های فنی نیازمند ابزارهای تخصصی و حرفه ای خود هستند که صنعت برق از جمله این صنایع است که ابزارهای تخصصی خود است. حسین شاهوردی افزود: برخی دستگاه های خاص خطوط انتقال فشار قوی برق که پیش از این از آمریکا و کشورهای خارجی وارد می شد، توسط این شرکت در سال های اخیر داخلی سازی شده است. وی با تاکید بر اینکه ماشین آلات ساخته شده این شرکت دارای استانداردهای روز دنیا هستند، ادامه داد: برخی دستگاه های ساخته شده توسط این شرکت به طور کامل ابداعی و متناسب با نیاز صنعت کشور طراحی و تولید شده اند ضمن اینکه بهره گیری از فناوری روز دنیا از جمله ویژگی های مشترک دستگاه های ساخت این شرکت است. وی با اشاره به ویژگی دستگاه جدید رونمایی شده این شرکت گفت: این دستگاه برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، دستگاه میز شینه سی ان سی با هدف فرایند پانچ و برش شینه های مسی به صورت تمام اتوماتیک برا اولین بار در ایران تولید شده است. این دستگاه مجهز به یک کامپیوتر صنعتی است و توانایی پانچ کاری و انجام برش تا شینه سایز 200*15 میلی متری را داراست. این دستگاه توان وارد کردن 30 ضربه در دقیقه را دارد ضمن اینکه سرعت حرکت محور کلمپ آن نیز 24 متر در دقیقه است. قائم مقام این شرکت نیز گفت:  ماشین آلات تولیدی این شرکت از نظر کیفیت بهتر از نمونه مشابه آلمانی است و این کیفیت بالا باعث شده است که امروز ماشین آلات این شرکت علاوه بر آلمان و کشورهای صنعتی اروپایی، به بیش از 45 کشورها جهان صادر می شود. امین شاهوردی، کمبود نیروی کار ماهر را از جمله موانع و مشکلات این شرکت دانست و گفت: این شرکت به منظور تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز خود در تلاش است تا مدرسه ای فنی تاسیس کند که تحقق این مهم نیازمند همراهی مسئولان استان است.

رییس پارک علم و فناوری قم با اشاره به امضای تفاهم سه جانبه برای ساخت کارخانه نوآوری استان گفت: احداث این کارخانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت دانشگاه ادیان آغاز شده و هم اکنون مراحل نهایی ساخت آن در حال انجام است.

سید حسین اخوان علوی‌ رئیس پارک علم و فناوری قم  با بیان اینکه اواخر دهه ۷۰ پارک های علم و و فناروی در کشور شکل گرفته است افزود: زیست بوم فناوری استان قم در سال ۹۱ تاسیس شده و امروز با گذشت حدود ۹ سال از فعالیت این پارک، زیست بوم فناوری این استان با بهره برداری از کارخانه نوآوری تکمیل می شود. وی ادامه داد: قم از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان از رتبه ۱۷ کشور در سال ۹۳ به رتبه ششم کشور در سال ۹۹ ارتقا پیدا کرد که این ارتقای ۱۱ پله ای نشان از روند پرشتاب قم در این حوزه دارد. رییس پارک علم و فناوری قم افزود: ۲۰۰ واحد فناور، فعالیت پارک علم و فناوری، هفت مرکز رشد، پنج شتابدهنده، ۶ مرکز نوآوری، ۹۵ شرکت دانش بنیان و حضور فعال دانشگاه های استان از جمله ظرفیت های فناوری قم است. وی با اشاره به ایجاد مراکز رشد مشترک پارک علم و فناوری با نهادهای مختلف گفت: یکی از اتفاق های مهم در این زمینه ایجاد مرکز رشد مشترک با حوزه علمیه در قم است تا از توان حوزه علمیه برای تولید محصولات نرم استفاده شود. وی با اشاره به ظرفیت ها و سرمایه علمی این استان گفت: وجود ۸۰۰ نخبه ملی در استان و همچنین ۳۰۰ مخترع با اختراع ثبت شده از جمله سرمایه های قم است ضمن اینکه در حوزه علوم اسلامی نیز شاهد فعالیت های بسیار چشمگیری هستیم. اخوان علوی با بیان اینکه شرکت های فناروی هسته اصلی زیست بوم استان هستند گفت: بر اساس اذعان مسئولان علمی کشور، ظرفیت های فناوری قم بسیار بالاست ولی در معرفی این ظرفیت کم کاری هایی صورت گرفته است. وی با اشاره به توسعه زیرساخت های پارک علم و فناوری استان گفت: هم اکنون این پارک ۱۴ هزار مترمربع فضا در اختیار دارد که سه سوله ذیل این پارک با وسعت سه هزار مترمربع طی سال های اخیر با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری تکمیل شده است.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این آیین گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدای فعالیت خود تاکنون ۱۱هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار داده‌ که ۱۰ هزار میلیاد تومان آن مربوط به ۲ سال اخیر است.

رضا قربانی با بیان اینکه اکوسیستم فناوری کشور درحال شکل گیری و تحول است،افزود:‌مهمترین بخش اکوسیستم فناوری کشور اصلاح پنل کسب و کار است که تحقق آن نیاز به عزم ملی دارد. وی  با بیان اینکه بخش حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش بنیان به عهده صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته‌است، گفت: علاوه بر تسهیلات داده شد، در ۲ سال اخیر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه  دراختیار شرکت های دانش قرار گرفته است. وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه و حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان، از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله شبکه بانکی و صندوق های پژوهش و فناوری در استان‌ها نهایت استفاده را کرده‌است که به کارگیری از این ظرفیت‌ها موجب جهش در پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها شده‌است. قربانی افزود: شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده به بانک‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند وآنها توانسته‌اند جایگاه خود را در این شبکه مالی  پیدا کنند. وی با بیان اینکه بسیاری از تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری پارک‌های علم وفناوری پرداخت شده‌است گفت: از ۱۰ هزار میلیاد تومان تسهیلات پرداختی به این شرکت ها طی ۲ سال اخیر، نیمی از ان توسط شبکه بانکی و حدود ۲۵ درصد توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری پارکها پرداخت شده‌است. معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر اینکه یک هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته‌است، ادامه داد: هم اکنون تمام سرمایه صندوق‌ها در چرخه سرمایه‌گذاری شرکتهای دانش بنیان قرار گرفته‌است و با توجه به افزایش سرمایه‌ها این وضعیت بهبود بیشتری می‌یابد. قربانی با اشاره به افزایش تنوع خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان گفت: خدمات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی گسترش یافته و با اقدام‌های صورت گرفته بستر لازم برای جهش در نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه اقتصادی کشور فراهم شده‌است. وی در ادامه با برشمردن ظرفیتهای علمی قم گفت: ظرفیت‌های بسیار غنی علمی و حوزوی و همچنین نزدیکی به تهران از جمله ویژگی های ممتاز این استان است که ضرورت دارد در بهره‌گیری از این ظرفیت ها توجه بیشتری شود.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سال مالی ۱۳۹۹، حدود هفت هزار شرکت داشن بنیان و بیش از هشت هزار استارتاپ کسب و کار نوپا توانستند رکورد فروش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را ثبت کنند.

اسماعیل قادری فر روز چهارشنبه در حاشیه آئین رونمایی از نخستین نمونه میز شینه تمام اتوماتیک CNC  داخلی در شهرک صنعتی شکوهیه قم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، افزود: شرکت های دانش بنیان و استارتاپ کسب و کار نوپا توانسته اند ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کنند که نشان از ظرفیت توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است. وی تاکید کرد: این آمار نشان می دهد که هم اکنون اقتصاد دانش محور کمتر از ۱۰ درصد از کل منظومه اقتصادی کشور را شامل می شود و این در حالی است که بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، باید حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی به سهم اقتصاد دانش بنیان اختصاص پیدا می کرد. قادری فر ادامه داد: برنامه ریزی باید به نحوی باشد که بر اساس سند چشم انداز و سیاست های کلان علم و فناوری و هم مقدماتی که برای تدوین برنامه هفتم توسعه که توسط مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است؛ سهم اقتصاد دانش بنیان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز  اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی در شرایط سخت تحریم می تواند در مقاوم کردن اقتصاد کشور و گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش محور نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشند. وی با اشاره به خدمات معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، نوآوری ها و اختراعات گفت: بیش از ۱۳۰ خدمت شامل انواع سرمایه گذاری های خطرپذیر، توسعه بازار محصولات دانش بنیان، استانداردسازی محصولات فناورانه، استفاده از معافیت سربازی ویژه عناصر فعال شرکت های دانش بنیان در قالب بسته های حمایتی در نظر گرفته شده است. قادری فر افزود: با حمایت و عنایت رهبر معظم انقلاب از سال ۹۷، امکان جذب نیروهای نخبه در صنایع فراهم شده است که این امر می تواند علاوه بر رفع نیاز صنایع به نیروی متخصص، دغدغه نخبگان علمی را برای طی کردن سربازی برطرف کند. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان قم برای توسعه صنعتی افزود: استان قم از ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه صنعتی برخوردار است ولی کمبود آب و مشکلات محیط زیست، این توسعه صنعتی در قم باید بر پایه اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد. قادری فر، تاکید کرد: برای رسیدن به قم صنعتی، ناگزیر به توسعه شرکت های دانش بنیان و تقویت زیرساخت های فناورانه و نوآورانه بر اساس نیروی انسان توانمند و متخصص هستیم. رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: وجود حوزه علمیه به عنوان پایگاه بزرگ جهان تشیع می تواند در حوزه نوآوری های علوم انسانی یاری‌گر قم به عنوان استانی نوآور باشد.
این دستگاه برای نخستین بار در کشور توسط شرکت صنعتی دانش بنیان پایاپرس در قم طراحی و ساخته شده است. دستگاه میز شینه سی ان سی با هدف فرایند پانچ و برش شینه های مسی به صورت تمام اتوماتیک برای اولین بار در ایران تولید شده است. این دستگاه مجهز به یک کامپیوتر صنعتی است و توانایی پانچ کاری و انجام برش تا شینه سایز ۲۰۰*۱۵ میلی متری را داراست. این دستگاه توان وارد کردن ۳۰ ضربه در دقیقه را دارد ضمن اینکه سرعت حرکت محور کلمپ آن نیز ۲۴ متر در دقیقه است.
دستگاه های سی ان سی(CNC) دستگاه هایی هستند که حرکت کلیه محورها و عملیات ماشین کاری آنها توسط کامپیوتر کنترل می شود،‌به این معنا که همه داده ها و اطلاعات با استفاده از کامپیوتر و امکانات حافظه ای آن ابتدا پردازش و سپس توسط ریز پردازنده ها به علائم الکتریکی تبدیل و به موتور محورهای محرکه منتقل می شوند. میز هیدرولیک شینه به منظور انجام عملیات خم، برش و پانچ شینه های مسی بکار می رود، این محصول در مدل های گوناگون طراحی و تولید می گردد که شامل میز های شینه با سه ایستگاه کاری مجزا و به صورت سه و تک موتوره، میز شینه پرتابل و میز شینه CNC  است. میزهای شینه سی ان سی دارای دقّت بسیار بالا در عملیات خم کاری است و محاسبه میزان برگشت فنری از مزیت های این محصول می باشد. ضمن اینکه مرکزیاب لیزری در پانچر شینه موجب افزایش سرعت و عملکرد یافتن موقعیت سوراخ ها گردیده است. قم از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان از رتبه ۱۷ کشور در سال ۹۳ به رتبه هشت کشور در سال ۹۹ رسید که این ارتقای ۹ پله ای نشان از روند پرشتاب قم در این حوزه است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر