نقش مهم ورود سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های توسعه شهری

سپهر اقتصاد- مسئول امور سرمایه‌گذاری شهرداری قم گفت: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های شهری با توجه به مشکلات درآمدی و هزینه‌ای نقش مهمی در توسعه شهرها دارد.

وی با بیان اینکه در روند پروژه‌ها از نظر زمان‌بندی بابت تحریم‌ها و کرونا با مشکلاتی مواجهیم و لرزان بودن مؤلفه‌های اقتصادی دراین‌باره موانعی ایجاد کرده است، تصریح کرد: قیمت‌های بالای مصالح ساختمانی می‌تواند بر سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشد که دراین‌باره باید در حوزه سرمایه‌گذاری ظرفیت‌سازی کرده و ریسک را کاهش دهیم. مسئول امور سرمایه‌گذاری شهرداری قم خاطرنشان کرد: درآمدهای شهرداری به دو قسمت پایدار شهری و ناپایدار شهری تقسیم می‌شود که درآمدهای پایدار شهری باید ویژگی‌هایی شامل استمرار کسب درآمد در طول سال و استقلال نسبی از شرایط حاکم بر بازار داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه همچنین منابعی که به‌واسطه آن‌ها کیفیت زندگی شهری به‌ویژه برای نسل آینده در معرض آسیب قرار نگیرد از دیگر ویژگی‌های مهم این درآمدهاست، افزود: درآمد ناپایدار شهری نیز مستمر نیست و این سه مؤلفه را ندارد و وابسته به فروش تراکم و کاربری‌ها و عوارض ناشی از پروانه ساخت است. معرفت با اشاره به درآمدزایی‌های شهرداری‌ها از فروش تراکم یادآور شد: شهرداری قم در زمینه فروش تراکم محتاط عمل کرده است و در سیاست کاری شهرداری فروش تراکم وجود ندارد. وی ادامه داد: فروش تراکم دارای آسیب‌های جدی بوده و مشکلات زیست شهری، گسترش حاشیه‌نشینی، افزایش تراکم جمعیت، آلودگی زیستی و نادیده گرفتن حقوق شهروندان را به همراه دارد، که باید به سمت درآمد پایدار و افزایش مشارکت عمومی و خصوصی و استفاده از سرمایه‌گذاری و ظرفیت شهروندان در برون‌سپاری حرکت کنیم.
مسئول امور سرمایه‌گذاری شهرداری قم گفت: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های شهری با توجه به مشکلات درآمدی و هزینه‌ای نقش مهمی در توسعه شهرها دارد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر