هر کس باید وظیفه و سهم خود را در برابر طبیعت و محیط زیست بداند و عمل کند

مدیرکل محیط‌زیست استان قم در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه شهر مقدس قم به مناسبت هفته محیط زیست گفت: امروزه انسان‌ها همراه با پیشرفت تکنولوژی بر طبیعت غلبه کرده اند، اما چیرگی انسان بر طبیعت موجب نابودی محیط زیست شده است که در نهایت به نابودی نوع بشر منجر خواهد شد.


محمدحسین بازگیر با اشاره به شعار «سهم من در تداوم حیات» در هفته محیط زیست، خاطرنشان کرد: هرکدام از ما در حفظ و حراست از محیط‌زیست سهمی داریم و باید بدانیم بر اساس قانون و بر اساس آموزه‌های دینی و اخلاقی چه وظیفه ای در برابر طبیعت و محیط زیست برعهده داریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت طبیعت و محیط زیست ما مساعد نیست، اظهار داشت: ما پاسخ مهربانی و بخشندگی طبیعت را به خوبی نداده این و این در حالی است که همه ما بر اساس آیات و روایات در برابر طبیعت و این همه نعمت و موهبت‌های الهی مسؤولیم.

وی معضل جدی پسماندسوزی و رها کردن پسماندها و پساب‌ها در طبیعت را مورد توجه قرار داد و گفت: عده ای بدون هیچگونه تعهدی، پسماندها را در مراتع و کنار جاده‌ها تخلیه می‌کنند و یا آنها را می‌سوزانند و آب و خاک و هوا را آلوده می‌کنند و این در حالی است که هیچ کس به آنها اعتراض نمی‌کند.

بازگیر نهی از آلوده کردن محیط زیست را از مهمترین مصادیق نهی از منکر دانست و گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و چرای بی ضابطه دام، بسیاری از مراتع را نابود کرده و باعث ایجاد ۴۰ هزار هکتار کانونهای بحرانی گرد و غبار در استان قم شده که سالانه به طور میانگین ۷۰ روز ریزگردها را بر سر مردم ریخته است.

وی در پایان تصریح کرد: همشهریان محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید جانوران وحشی، تخریب طبیعت و آلوده کردن محیط زیست، مراتب را با شماره تلفن‌های ۱۵۴۰ و ۳۲۶۰۲۹۸۱ در میان گذاشته و یا عکس و فیلم خود را با توضیحات کامل به شماره ۰۹۱۰۷۲۲۷۵۴۱ در پیام رسان ایتا و بله ارسال فرمایند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های تصویری
آرشیو ماهنامه