پتانسیل های مغفول گردشگری شهری قم 

سپهر اقتصاد-

زهره مهرنوروزی- خبرنگار حوزه گردشگری

در یکی از شهرهای باستانی ایران زندگی می کنیم شهری که نگین کویر ایران است ، شهری چهار فصل با بهترین سوغات و هنرها و غذاها و محصولات باغی،اما  بارها از زبان شهروندان قم شنیده ایم
قم مگه چی داره ؟
این در حالیکه تنها تماشای بناهای تاریخی زیبا  که در دل شهر واقع شده اند مانند مقابر گنبد سبز نمایشگاهی ناب وبی بدیل  از اصالت عشق، هنر وایمان است .
قم مگه چی داره ؟
کاروانسراهای شاه عباسی قم یکی از جاذبه های جالبه توجه قم است که می تواندیک فرصت خوبی را برای مردم قم فراهم کند که یک روز به در از هیا هوی شهر در این اماکن دنج سکوت کنند.
قم مگه چی داره ؟
این در حالیکه بهترین گروه های تئاتر، بهترین هنرمندان صنایع دستی بهترین هنرمندان نقاش دراین شهر زندگی می کنند.
قم چی داره ؟
حوض سلطان، دریاچه نمک ، گنبد نمکی درهای زییا و کوه های چشم نواز و دیگر جاذبه های طبیعی قم هموطنان را از دور و نزدیک به ای شهر می کشاند.
قم مگه چی داره؟
روستاهای ییلاقی قم علاوه بر محصولات باغی و زارعی خود و فرصت های بوم گردی دارای کوه ها، چشمه ها و غاره های جالب توجهی هستند.
قم مگه چی داره؟
امامزاده های واجب تعظیم ، آرامگاه بزرگانی که خیلی آرزو دارند یک بار هم که شده از نزدیک ببیندو عرض ارادت کنند، مساجد و مدارس تاریخی که موزه ای بی نظیر از هنر و معماری اسلامی را به نمایش می گذارند  همچنین ،موزه مردم شناسی، موزه حرم مطهر، موزه حجاب، موزه دین و زندگی ، سومین کتابخانه شخصی دنیا هرکدام به تنهایی یکی از جاذبه محسوب می شود.
قم مگه چی داره؟
مدرن ترین رستوران های مجلل، زیبا ترین و مجهزترین مجتمع ها و تاسیسات گردشگری در مناطق نمونه گردشگری ، ظرفیت موزه های سوغات، بی نظیرترین کارگاه های صنایع دستی در قم وجود دارد، خاص ترین پارساژها در کنار بازار سنتی از دیگر ویژگی های قم است اما باز هم این جمله که متاسفانه به باور تبدیل شده در بین مردم رواج دارد،  قم مگه چی داره ؟
این نادیده گرفتن داشته ها از کجا نشات می گیرد؟
 چرا بیشتر ما مجاوران شهر کریمه اهل بیت به داشته هایمان افتخار نمی کنیم ؟
به باور نگارنده دو نهاد مهم در معرفی قم به همشهریان  کوتاهی کردند یک شبکه استانی که 18سال از تاسیس آن می گذرد و دیگری سازمان آموزش و پرورش قم که معرفی قم به دانش آموزان را در راستای برنامه خود قرار نداده است حال آنکه اموزش در سنین پایین بسیار مهم تر و تاثیر گذارتر است. جالب تراینکه اگرکتاب استان شناسی سال آخر مقطع راهنمایی دانش آموزان قم را تورقی بزنید خواهید دید بخش معرفی قم بویژه بخش  میراث فرهنگی کاملا خلاسه پرداخته شده است.
راهکار برون رفت از این مسله چیست ؟
به نظر می رسد یکی ازبهترین اقدامات در شناساندن  ظرفیت های گردشگری شهر قم توجه بیش از پیش مدارس به آموزش این طرفیت ها و آگاهی بخشی در خصوص میراث های فرهنگی در مقاطع سنی دبستان است نکته قابل توجه دراین باره که باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد استفاده از مختصصان است که خوشبختانه از این نظر غنی هستیم و.بهترین راهنمایان گردشگری دراین شهر وجود دارند که می توانند با این سازمان همکاری کنند.
راهکاردیگر پرداخت صدا و سیما استانی به معرفی جاذبه های شهری است و راه دیگرستفاده از صاحب ایده های استار تاپی است که می توانند تخصصی بر روی ظرفیت های موجود برنامه ارائه دهند ومعرفی کنند. درغیر این صورت قم همچنان در بین ساکنانش غریب و ناشناخته خواهد ماند و همچنان پتانسیل های گردشگری شهری قم توسط اهالی نادیده گرفته خواهد شد.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر