کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب سدهای قم نسبت به سال گذشته

سپهر اقتصاد-مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته، گفت: ورودی آب سد‌های قم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی جان صادق پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم در برنامه گفتگوی ویژه، گفت: میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته که این مسئله اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب را بیش از پیش ضروری می‌کند.

وی افزود: آب شرب استان بیشتر از منابع خارج از استان تامین می‌شود و در کنار آن ۱۳۵ حلقه چاه، ۱۴ رشته قنات و ۶ چشمه نیز در تامین آب استان نقش دارند.

صادق پور با اشاره به شرایط نامناسب منابع آبی استان گفت: در خوشبینانه‌ترین شرایط با ادامه رشد مصرف کنونی و با فرض ثابت بودن منابع آب در سال ۱۴۱۰ بدون در نظر گرفتن مصرف بخش صنعت به نقطه سر به سر می‌رسیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم در خصوص کیفیت آب قم گفت: کیفیت آب مصرفی شهروندان در فصول مختلف سال متفاوت دارد و در فصل پاییز و زمستان آب از کیفیت بالاتری در مقایسه با فصل بهار و تابستان برخوردار است.

وی گفت: با هدف کنترل کیفیت آب در استان چهار آزمایشگاه مجهز در قم فعال هستند و سالانه ۱۲ هزار آزمایش میکروبی و ۳۱ هزار آزمایش شیمیایی بر روی نمونه‌های آب انجام می‌شود.

صادق پور با اشاره به رتبه اول آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت آب قم در کشور، ادامه داد: به طور کلی سالانه ۵۴ هزار و ۴۰۰ مورد نمونه از منابع آب استان تحت آزمایش و کنترل قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به چالش‌های آبی استان مانند افزایش مصرف، کاهش منابع آب و استفاده از آب شرب در مصارفی مانند فضای سبز شهری، گفت: در کنار این موارد آلودگی منابع آب زیرزمینی به آلاینده‌ها نیز از چالش پیش روی استان به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های تصویری
آرشیو ماهنامه