کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب سدهای قم نسبت به سال گذشته

سپهر اقتصاد-مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته، گفت: ورودی آب سد‌های قم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی جان صادق پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم در برنامه گفتگوی ویژه، گفت: میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته که این مسئله اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب را بیش از پیش ضروری می‌کند.
وی افزود: آب شرب استان بیشتر از منابع خارج از استان تامین می‌شود و در کنار آن ۱۳۵ حلقه چاه، ۱۴ رشته قنات و ۶ چشمه نیز در تامین آب استان نقش دارند. صادق پور با اشاره به شرایط نامناسب منابع آبی استان گفت: در خوشبینانه‌ترین شرایط با ادامه رشد مصرف کنونی و با فرض ثابت بودن منابع آب در سال ۱۴۱۰ بدون در نظر گرفتن مصرف بخش صنعت به نقطه سر به سر می‌رسیم. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم در خصوص کیفیت آب قم گفت: کیفیت آب مصرفی شهروندان در فصول مختلف سال متفاوت دارد و در فصل پاییز و زمستان آب از کیفیت بالاتری در مقایسه با فصل بهار و تابستان برخوردار است. وی گفت: با هدف کنترل کیفیت آب در استان چهار آزمایشگاه مجهز در قم فعال هستند و سالانه ۱۲ هزار آزمایش میکروبی و ۳۱ هزار آزمایش شیمیایی بر روی نمونه‌های آب انجام می‌شود. صادق پور با اشاره به رتبه اول آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت آب قم در کشور، ادامه داد: به طور کلی سالانه ۵۴ هزار و ۴۰۰ مورد نمونه از منابع آب استان تحت آزمایش و کنترل قرار می‌گیرد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به چالش‌های آبی استان مانند افزایش مصرف، کاهش منابع آب و استفاده از آب شرب در مصارفی مانند فضای سبز شهری، گفت: در کنار این موارد آلودگی منابع آب زیرزمینی به آلاینده‌ها نیز از چالش پیش روی استان به شمار می‌رود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر