استفاده از آب و خاک در قم باید براساس الگوی کشت باشد

سپهر اقتصاد - استاندار قم گفت: با توجه به محدودیت‌ها و چالش‌هایی که در حوزه آب و خاک استان با آن مواجه هستیم، هرگونه فعالیت و استفاده از این منابع در بخش کشاورزی باید بر اساس راهبرد الگوی کشت باشد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد آقامیری در آیین گرامیداشت روز خاک در سالن‌ همایش‌های اتاق بازرگانی قم، بیان داشت: مساله مدیریت آب و خاک در قم یک موضوع جدی است و با توجه به چالش‌هایی که در استفاده از این منابع با آن مواجه هستیم، نمی‌توانیم نسبت به عواملی که این ۲ عنصر ارزشمند را تهدید می‌کند بی تفاوت باشیم.

وی افزود: یک زمانی که کشور و از جمله استان قم دچار تنش‌های آبی نبود، مساله بهره‌وری در بخش کشاورزی آنقدر مورد توجه قرار نمی‌گرفت چرا که آب به‌وفور در اختیار کشاورزان بود، اما امروز که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، مساله فرق می‌کند و باید در استفاده از آب و خاک نهایت دقت را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که خاک عنصری بسیار ارزشمند و بستر تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی مردم است، ادامه داد: در حوزه استفاده از آب و خاک برای تولید محصولات غذایی مورد نیازمان باید بر اساس الگوهای طراحی شده پیش رویم تا آیندگان در این مورد ما را بازخواست نکنند.


تغییر کاربری چالش جدی بخش کشاورزی است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تبدیل شدن زمین به کالای سرمایه‌ای و تغییر کاربری زمین‌های زراغی و باغی، با نابودی خاک و از بین بردن فرصت تولید محصول به چالش جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده‌است.

صفدر نیازی بیان داشت: واقعیت این است که در سال‌های گذشته در خصوص آب اقدام‌های خوبی انجام شده‌ اما در حوزه حفاظت از خاک اقدام‌های لازم صورت نگرفته‌است.

وی با اشاره به این که آسیب‌های وارد شده به خاک یکباره خود را نشان می‌دهد،‌ افزود: خاک بسیار مهم است، اگر دنیای آب در اختیارمان باشد، اما خاک مناسب نداشته باشیم، نمی‌توانیم محصولات کشاورزی مورد نیازمان را تولید کنیم و تامین امنیت غذایی با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله آسیب‌های جدی در بحث خاک، کم شدن ماده عالی، شور شدن و فرسایش خاک است، در همین رابطه برای حفاظت بهتر از خاک ما باید بر اساس قانون نقشه خاک شناسی و وضعیت حاصلخیزی آن را در مناطق مختلف داشته باشیم.

نیازی گفت: این کار بسیار سنگین است و به میلیاردها تومان اعتبار و میلیون‌ها نمونه‌برداری نیاز دارد که البته بر اساس قانون تکلیف است و باید با مشارکت بخش خصوصی و بهره‌برداران در مناطق مختلف کشور و از جمله استان قم انجام شود.

وی با تاکید بر این که تهیه نقشه مطالعات خاک‌شناسی و بررسی وضعیت حاصلخیری آن برای موفقیت در اجرای طرح‌های کشاورزی ضروری است، افزود: وقتی هزینه تولید محصولات کشاورزی بالاست، ما باید قبل از شروع کار بدانیم در چه خاکی می‌توانیم بهترین کشت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنقدر فعالیت‌های ترویجی باید در این موضوع صورت گیرد تا کشاورزان به این نتیجه برسند که داشتن نقشه مطالعات خاک و بررسی وضعیت حاصلخیزی آن برای تولید محصول ضروری است.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر