استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت

سپهر اقتصاد- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده از پهپاد برای سمپاشی مزارع غلات طی سال‌جاری در این استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

رضا لطیفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: به منظور اجرای عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا تعداد ۱۵ فروند پهپاد سمپاش در کنار سایر سمپاش‌ها (توربولاینر و پشت تراکتوری) در استان به کارگرفته شد.

وی گفت: نکته مهم اینکه در سال گذشته فقط چهار فروند پهپاد بومی در استان وجود داشت، اما با توجه به مزایای پهپادهای سمپاش و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با هدف ایجاد اشتغال و تجهیز کشاورزان به ادوات جدید تعداد پهپادهای بومی به ۱۰ فروند افزایش یافته‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم توضیح داد: هر ساله با آغاز کشت محصولات پاییزه، فعالیت شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در مزارع غلات و کلزا شروع می‌شود و کارشناسان ما با بازدید مستمر از مزارع بر وضعیت عوامل خسارت‌زا شامل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها نظارت می‌کنند.

وی افزود: در سال زراعی جاری نیز تعداد ۱۶ شبکه مراقبت و پیش آگاهی وظیفه نظارت و مراقبت از مزارع را به عهده دارند و توصیه‌های فنی لازم را به منظور مبارزه به موقع و اصولی با عوامل خسارتزا به کشاورزان ارائه می‌نمایند که این روند تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز به‌دلیل شرایط خاص اقلیمی همچون عدم بارش نزولات جوی و گرمی هوا در زمستان، کار مبارزه با آفت شته و سایر عوامل خسارتزا زودتر از هر سال و از نیمه دوم بهمن ماه آغاز گردید.

لطیفی گفت: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ ریزش آفت سن مضر غلات از اماکن زمستان‌گذران به مزارع غلات شروع و با توجه به آماربرداری‌های صورت گرفته توسط شبکه‌های مراقبت مطابق دستورالعمل‌های فنی سازمان حفظ نباتات کشور، عملیات مبارزه با این آفت مهم و کلیدی از تاریخ پنجم فروردین‌ماه سال‌جاری آغاز گردیده و تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در نیمه اول فرودین به دلیل مهیا شدن شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) برای ظهور بیماری‌های غلات نظیر زنگ زرد، سفیدک و سایر لکه برگی‌ها، شبکه مراقبت ضمن بازدید مرتب و روزانه از مزارع، کانون‌های اولیه بیماری را شناسایی و عملیات مبارزه به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌ها به خصوص زنگ زرد صورت گرفت.

وی ادامه داد: با تلاش‌های عوامل اجرایی و کارشناسان شبکه‌های مراقبت تاکنون عملیات مبارزه با عوامل خسارتزای مزارع غلات و کلزا با موفقیت اجرا شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: به منظور تغذیه گیاهی و جبران خسارت سرما به مزارع غلات و کلزا و با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح، محلول پاشی مزارع توسط کودهای ریز مغذی، NPK، سولوپتاس و سایر موارد نیز همزمان با عملیات سمپاشی در مزارع قم صورت گرفته‌است.

خبرنگار: نجمه وفایی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر