اطلس آلودگی خاک قم با بررسی ۴۰۰ نقطه استان تهیه می‌شود

سپهر اقتصاد- مدیرکل حفاظت محیط زیست قم از آغاز تهیه اطلس آلودگی خاک این استان خبر داد و گفت: در این طرح قرار است ۴۰۰ نقطه مورد پایش قرار بگیرد.


محمدحسین بازگیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تهیه اطلس آلودگی خاک قم می توانیم وضعیت آلودگی خاک در این استان را مشخص کرده و کمک زیادی به تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها در حوزه های مختلف و پایش محیط زیست خواهد کرد.

وی با بیان این که مرحله نخست این طرح شامل جمع آوری اطلاعات و وضعیت موجود و سپس نمونه برداری است افزود: برای این مرحله از تهیه اطلس آلودگی خاک اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در نمونه برداری از خاک ها حدود ۸۰ پارامتر از جمله فلزات سنگین و سایر آلاینده ها بررسی می شود.

بازگیر گفت: این طرح با کمک یکی از مراکز علمی دانشگاهی و همکاری دستگاه های مرتبط همچون جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، منابع طبیعی، مرکز بهداشت و غیره انجام خواهد شد.

وی مدت زمان اجرای مرحله نخست تهیه اطلس آلودگی خاک استان قم را یک سال اعلام کرد و گفت: در این طرح خاک هایی که تحث تاثیر پسماندهای صنعتی و فعالیت های کشاورزی است، حاشیه تالاب ها و حتی مناطق بکر مورد سنجش قرار می گیرد و بعد از آنالیز، وضعیت خاک استان از نظر آلودگی مشخص خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به این که خاک به عنوان یکی از مهمترین منابع زیست محیطی با مشکلاتی از جمله آلودگی حاصل از پساب های صنعتی و شهری، کشاورزی، فرسایش و فرونشست بر اثر برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی و قاچاق مواجه است گفت: استفاده وسیع از کودها و آفت کش ها در کشاورزی، رهاسازی فاضلاب های شهری و تولید پساب های صنعتی از معضلات اساسی آلودگی خاک محسوب می شود.

بازگیر، از کاشت درخت و پوشش گیاهی به عنوان یکی از موارد تقویت خاک یاد کرد و افزود: هرچه بتوانیم به سمت توسعه فضای سبز برویم، علاوه بر تقویت خاک می توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر